Magazin
FENOMEN DRUŠTVENIH MREŽA

Petra Begović: Danas se teško isključiti na nekoliko sati
Objavljeno 25. ožujka, 2023.

Kada je Zuckerberg osnovao društvenu mrežu, ja sam te 2003. bila osnovnoškolka. Danas sam supruga, majka, poduzetnica. Mnogo se toga promijenilo, no glavna misao ostala je ista: društvene mreže nastale su iz potrebe za druženjem i komunikacijom - kaže Petra Begović, poduzetnica, vanjska suradnica Fakulteta hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu te u nastavku svoga priloga za Magazin piše:



- Popularnost društvenih mreža ne slabi u Hrvatskoj, što pokazuju i podaci Digital Croatia za prvo razdoblje 2023. godine. YouTube ima 2,94 milijuna korisnika, Facebook 1, 75 milijun korisnika, Instagram 1,35 milijuna korisnika, a slijede LinkedIn (820.000), Snapchat (585.000) te Twitter (298.000 korisnika). (Izvor: Digital 2023: Croatia - DataReportal - Global Digital Insights). Podaci pokazuju da se povećava broj korisnika na svim mrežama u Hrvatskoj, samim time je i veća mogućnost za izgradnju profitabilnog poslovanja. Ljudi su se prilagodili tržištu, iskoristili krizu za priliku i ugradili društvene mreže u svoju komunikaciju, najčešće dijele informacije, ideje savjete, preporuke sa svojom zajednicom, ili ih koriste kao svoj prodajni kanal.

Kao osoba koja koristi društvene mreže privatno, ali i poslovno vodeći profile klijenata, smatram da društvene mreže imaju veliki potencijal. Korištenje u poslovne svrhe omogućuje pojedincu/organizaciji da razvija poslovanje svakodnevno, povezuje se sa zajednicom, dijeli sadržaj. Pritom privlači kupce ako se radi o proizvodima, ili klijente, ako nudi određene usluge. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok - uvijek nam jedna mreža leži više nego neka druga. Možda smo prepoznali potencijal koja društvena mreža omogućuje brži rast našeg poslovanja i dolazak do kupaca/klijenata. Na kraju, važno je biti pošten i reći da ne moramo biti na svim mrežama, ali apsolutno je važno da budemo svoji na onoj mreži koju najčešće koristimo.

ZONA IZAZOVA


- Društvene mreže mogu postati virtualno bojno polje jer smo svakodnevno izloženi različitim medijskim sadržajima. Tako nas mreže mogu bombardirati svojim algoritmom, pravilima, popularnim mišljenjima i potrebom da svi težimo osobnom brendiranju na njima. Potaknuta nekim objavama, i sama sam kreirala minianketu o korištenju društvenih mreža koju sam podijelila s pratiteljima. Uzorak je minimalan, no daje uvid u naše ponašanje na društvenim mrežama. Ponekad osobe ne objavljuju sadržaj zbog nedostatka ideje, vremena ili oblikovanja adekvatnog sadržaja, no postoje ljudi koji jednostavno ne žele objavljivati više. Pritom nisu lijeni, vrlo su aktivni u svojoj djelatnosti i objavljuju redovito, no biraju drugačije. Mislim da to trebamo poštivati. Ne smijemo robovati pravilima koja nam ne odgovaraju - objavljuj svaki dan, budi u 3 % ljudi koji kreiraju, u tri tjedna postigni odlične rezultate. Postoje ljudi koji ne žele objavljivati više na društvenim mrežama. Neki su introverti i takav tip komunikacije nimalo ih ne zanima, drugi su usmjereni na neka druga područja u svojim životima, a treći koriste druge kanale za dobivanje kupaca i klijenata.

O MLADIMA NA MREŽI


- Kako naši mladi koriste društvene mreže i kojim opasnostima su izloženi, složena je tema o kojoj ne treba površno govoriti. Nedavno je održan Zagrebački festival, a pobjedu je odnijela pjesma Trending. Riječ je o zanimljivoj suradnji između grupe Feminnem i Saše Antića iz TBF-a. Posebno mi je zanimljiv dio refrena Daj mi srce, daj mi palac gore, jer samo tako danas ljudi vole. Izvrsna pjesma koja govori o svakodnevici koja vreba. Najviše utječe na naše mlade s kojima moramo razgovarati o ovim temama. Što su medijski pismeniji, vjerojatnost je veća da će znati prepoznati medijski sadržaj, staviti ga u adekvatan okvir i ne dopustiti da stereotipni prikazi kojima svakodnevno svjedočimo utječu na njihovu sliku o sebi.

O POSLODAVCIMA...


- Bilo bi zanimljivo vidjeti koje bi mehanizme poslodavac koristio i kažnjavao zaposlenike. U nekim oglasima za posao, u kategoriji obveza za posloprimca, poželjno je promovirati aktivnosti organizacije na vlastitim profilima na društvenim mrežama. Kada razmišljam o radnim mjestima i ulogama, teško mi je zamisliti da netko radi bez uporabe interneta. Mislim da je odgovornost na pojedincu. Svi smo raspršeni, pa nije neobično da smo na radnom mjestu, a mislimo na obveze koje slijede za nekoliko sati. No, užurbani tempo života povlači za sobom da spajamo ugodno s korisnim, da skraćujemo vrijeme radeći nekoliko stvari istovremeno. No, s druge strane, pregledavajući vlastite društvene mreže, možemo iskoristiti neke zanimljive teme u obavljanju svog posla. Danas se teško isključiti na nekoliko sati, jer se uvijek pitamo što ćemo propustiti ako tri sata ne budemo uz mobitel. Još nisam čula iskustvo da je netko proveo vikend offline i požalio zbog odluke.

S obzirom na to da radim s nekoliko klijenata čije djelatnosti nisu povezane, moja glavna misao tijekom obavljanja posla je fokus. Uz kvalitetan sadržaj i njegovu provjeru, redovitu komunikaciju s klijentom, fokus je prioritet. Ne bi bilo zgodno na profilu koji se bavi građevinarstvom objaviti fotografiju modnog dodatka koji je savršen za proljeće/ljeto. Danas postoje mnogi alati koji povećavaju produktivnost poduzetnika, zadržavaju fokus, ali i osvještavaju koliko vremena nam treba za obavljanje određenog posla.

Najviše volim raditi s klijentima koji imaju razvijenu svijest i žele biti prepoznatljivi na tržištu koristeći dostupne komunikacijske kanale. To znači da će iskoristiti potencijal određene društvene mreže i doprijeti do ciljne publike, ali bit će na vlastitom komunikacijskom kanalu (mrežna stranica, blog, newsletter), i tamo objavljivati specifičan sadržaj koji ih razlikuje od drugih. I na kraju, kontinuirano će graditi odnose s medijima koji žele prenositi uspješne (poduzetničke) priče.

O VLASTITIM ISKUSTVIMA


- Koristim društvene mreže u privatne i poslovne svrhe - Facebook, Instagram i LinkedIn. Pa kako nisam na TikToku kada su svi tamo? Mislim da trebamo prepoznati na kojoj mreži nam se najlakše izraziti, u mom slučaju to su ove spomenute. Uglavnom, testiram tip objava, objavljujem različit sadržaj, ne robujem pravilima, ali trudim se biti dosljedna. Nekad mi to uspijeva više, nekada manje. U privatne svrhe koristim Facebook, Instagram i LinkedIn, iako na LinkedInu objavljujem isključivo poslovan sadržaj. Na Facebooku i Instagramu najčešće objavljujem priče, volim dijeliti trenutke s kojim se moja zajednica može povezati. Doziram sadržaj i pridržavam se vlastitih pravila o korištenju društvenih mreža. Čini mi se da je to ključ svega - prepoznati potencijal koji nam društvene mreže donose, dijeliti trenutke, ali one najposebnije zadržat ću u svom malom krugu.
 
Piše: Petra Begović
Možda ste propustili...