Autoglas
PRIJEVOZNICI LJUTI

Nova CO2 pravila za kamione - veliki rizik
Objavljeno 7. veljače, 2023.
Prelazak s vožnje na tekuće gorivo i autonomije od 1500 km kamiona od 40 tona na električni kamion s autonomijom od 300 km veliki je rizik

Cestovni prijevoznici, špediteri i energetske tvrtke u Europi pozvali su da se, uz elektrifikaciju i vodik, ugljično neutralna goriva prepoznaju kao dugoročno rješenje za dekarbonizaciju - za dobro funkcioniranje i stabilno logističko društvo EU-a. U zajedničkom pismu poslanom izvršnom potpredsjedniku EU-a Fransu Timmermansu, IRU, Europsko vijeće brodara i FuelsEurope - koji predstavljaju operatere cestovnog prijevoza, špeditere i dobavljače energije - pozvali su na potpuno i ravnopravno priznavanje tekućih ugljično neutralnih goriva za motore s unutarnjim izgaranjem, zajedno s električnim i vodikovim gorivnim ćelijama.



Logistika


Za dobro funkcioniranje i stabilnost EU logističkog sektora, operateri cestovnog prijevoza i pošiljatelji moraju biti u mogućnosti odlučiti koja je tehnologija najprikladnija za različite vrste operacija kako bi postigli zajednički cilj: ugljičnu neutralnost do 2050.

Međutim, postizanje ovog cilja ovisi o tehnološkim mogućnostima dopuštenima nadolazećim zakonodavstvom, koje utječe i na vozila i na infrastrukturu. Ravnateljica pravne službe IRU-a u EU-u Raluca Marian rekla je: "Vitalni logistički lanci koji opskrbljuju građane EU hranom, lijekovima i drugim osnovnim potrepštinama, ne bi trebali biti predmet neizvjesnog skoka u mrak koji bi mogao ugroziti njihovu stabilnost". "Prijedlog standarda za CO2 za europski logistički sektor trebao bi potaknuti sve opcije za postizanje ugljične neutralnosti. Potpuni odmak od unutarnjeg izgaranja, bez obzira na to što se i time može postići isti cilj, ovisno o tome što je spaljeno, može se opisati samo kao nepotreban i riskantan eksperiment", dodala je.

Danas tekuća goriva osiguravaju energetsku sigurnost za vrlo otporan i fleksibilan transport i logistiku teških vozila u lancima dobave. To se pokazalo ključnim za učinkovito funkcioniranje jedinstvenog tržišta, uključujući i za hitne reakcije na krize svih vrsta. Danas velika većina prodanih kamiona i dalje ima motor s unutarnjim izgaranjem koji koristi tekuće gorivo. Od ukupne flote više od šest milijuna teških vozila koja se koriste za prijevoz robe u EU-u, oko dva milijuna vozila koriste se u transportu robe na duge relacije.

Ovim vozilima prijevoznici i vozači osiguravaju sigurnost vitalnih zaliha diljem EU-a, uključujući glavne prehrambene koridore jug-sjever i istok-zapad. Većina tih vozila teška je 40 tona ili više. U nordijskim zemljama natovarena vozila mogu doseći i do 76 tona. Nema sumnje da će europski proizvođači kamiona jako napredovati u razvoju novih načina elektrifikacije i vodikove tehnologije, omogućujući široku ponudu novih alternativa za operatere.

Sporna autonomija


Međutim, potpuni prelazak s klasične vožnje na tekuće gorivo i autonomije od 1500 km kamiona od 40 tona na električni kamion s autonomijom od 300 km, s neizvjesnom infrastrukturom punjenja i nesigurnom dostupnošću mreže, predstavljat će ozbiljne rizike, bar na nekim dugim rutama. Električna energija potrebna za ponovno punjenje baterije samo jednog velikog kamiona ekvivalentna je dnevnoj električnoj energiji potrebnoj za napajanje više od 100 kućanstava. Vodik bi također trebao biti opcija, ali ima ograničenja i ne može sam biti potpuna zamjena.

Potrebna je temeljita analiza rizika u vezi s potencijalnom upotrebom vozila na vodik za prijevoz opasnih tvari. Jednako tako, mnoge trajektne tvrtke trenutačno zabranjuju ukrcaj na brod električna i vozila na vodik iz sigurnosnih razloga, što je veliki problem za otočne države članice.

Za brzo povećanje proizvodnje ugljično neutralnih goriva bitno je da ulagači mogu izgraditi svoje poslovne argumente uz pretpostavku da će ta goriva najprije uglavnom zadovoljiti potražnju u cestovnom prometu, a zatim postupno prelaziti na zrakoplovstvo i pomorstvo. Danas u cijeloj Uniji postoji 124.000 postaja za gorivo, od kojih svaka ima više pumpi. One će sve biti sposobne isporučivati ​​100 % obnovljiva goriva kada se proizvodnja poveća.

Milan Bugarić
ZAMJENA ZA FOSILNA GORIVA
Tekuća goriva nefosilnog podrijetla postupno zamjenjuju fosilna goriva. Bilo da dolaze iz biomase (biogoriva), ili su kombinacija recikliranog CO2 i čistog vodika, takva alternativna goriva imaju jedno vrlo važno zajedničko svojstvo: kada izgaraju, oslobađaju samo istu količinu CO2 koja je izvorno bila apsorbirana iz atmosfere. Drugim riječima, ne povećavaju koncentraciju CO2 u atmosferi i stoga se mogu nazvati “ugljično neutralnim gorivima”. Jasno je da se u well-to-wheel pristupu nešto CO2 oslobađa tijekom faze proizvodnje ovih goriva, ali isto se može reći za električnu energiju i vodik. Međutim, pod modelom regulacije “ispušne cijevi”, kao što su HDV CO2 standardi, ispuštanje recikliranog CO2, ili uopće neispuštanje CO2, treba smatrati “neutralnim” za klimu (za razliku od fosilnih goriva koja oslobađaju linearni CO2).

ŠTO DONOSI PRAVILO STANDARD EURO 7
Pravila standarda Euro 7 donose ograničenja emisija za sva motorna vozila, tj. automobile, kombije, autobuse i kamione pod jedinstvenim skupom pravila. Nova su pravila neutralna u pogledu goriva i tehnologije, postavljaju ista ograničenja, bez obzira na to koristi li vozilo benzin, dizel, električni pogon ili alternativna goriva. Tako je omogućena bolja kontrola emisija onečišćujućih tvari iz svih novih vozila. Sada će testiranja bolje odražavati niz uvjeta koje vozila mogu doživjeti diljem Europe, uključujući temperature do 45°C, ili kratka putovanja tipična za svakodnevna putovanja na posao.

Možda ste propustili...