Ekonomija
ZAVRŠAVA PRIČA STARA 54 GODINE

Novih Boeinga 747 više neće biti, kraj proizvodnje
Objavljeno 1. veljače, 2023.

Boeing se sprema službeno oprostiti od originalnog jumbo jeta, Boeinga 747, dok je u tijeku posljednja komercijalna isporuka zrakoplova. Tisuće sadašnjih i bivših zaposlenika okupit će se ovog tjedna u Boeingovoj tvornici u Everettu, Washington, u sjeverozapadnom dijelu Sjedinjenih Država radi oproštaja i proslave isporuke teretnog zrakoplova Boeing 747-8 Atlas Airu.



Očekuje se da će postojeća flota zrakoplova letjeti još desetljećima, ali prestankom proizvodnje 747, više od 50 godina nakon prvog leta toga zrakoplova, Boeing zatvara poglavlje u povijesti civilnog zrakoplovstva. Veličina, domet i učinkovitost aviona "omogućili su srednjoj klasi da putuje izvan Europe ili Sjedinjenih Država po pristupačnoj cijeni, čak i tijekom energetskih šokova 70-ih", rekao je Michel Merluzeau, direktor zrakoplovne i obrambene analize pri tvrtki AIR Consultancy.

Boeing je ukupno proizveo 1574 zrakoplova 747. No mlazni avion s vremenom su zasjenili noviji modeli, koji lete učinkovitije i troše manje goriva, a komercijalni zračni prijevoznici u SAD-u nemaju 747 od 2017. Početci 747 datiraju iz 60-ih, razdoblja kada je zrakoplovstvo bilo u usponu, a zračne luke postajale sve prometnije. Na nagovor Pan American Airwaysa, Boeing je počeo planirati mlažnjak koji bi mogao prevesti znatno više putnika. Inženjeri su prvotno zamislili avion s dva trupa, ali su odustali od te ideje zbog zabrinutosti oko evakuacije putnika. Umjesto da avion bude viši, 747 je bio širi, rekao je Michael Lombardi, povjesničar Boeingove kompanije.

Beoing 747 ima četiri motora i na početku je zamišljen kao avion koji će također prevoziti teret. Ali taj je imperativ zahtijevao druge prilagodbe, uključujući potrebu da se kokpit podigne iznad nosa, što je dovelo do legendarne "grbe" modela 747, koji je ostao najveći putnički avion sve do dolaska Airbusa 380.

Osamdesetih i devedesetih 747 je bio "pravi radni konj industrije", s bezbrojnim putovanjima između New Yorka, Pariza i Londona, rekao je Merluzeau. Ali dolazak kasnijih generacija zrakoplova za velike udaljenosti kao što su Boeing 787 Dreamliner i Airbus 350, koji su učinkovitiji u potrošnji goriva od 747, promijenio je međukontinentalna putovanja. H
IDEALAN ZA PRIJEVOZ VELIKIH TERETA
Iako proizvodnja staje, očekuje se da će postojeća flota letjeti još desetljećima, posebno u teretnom prometu. "747 doista je jedinstven u svojoj korisnosti za prijevoz velikih industrijskih komada, kao što su motori za prekooceanske brodove i veća oprema za naftna polja", rekao je Merluzeau, istaknuvši sposobnost teretnjaka da preveze i više od 130 tona. Očekuje se da će 747 nastaviti sa svojim službenim dužnostima za Bijelu kuću u doglednoj budućnosti, s dva zrakoplova Air Force One.

Najčitanije iz rubrike