Osijek
ZAŠTITARKA GA OSUMNJIČILA DA JE UKRAO ČOKOLADU

Prozvali ga lopovom ni krivog
ni dužnog. Dobio samo ispriku
Objavljeno 31. siječnja, 2023.
Nije ugodno kad te svi drugi kupci gledaju dok dokazuješ da nisi ništa ukrao

Dok na vlastitoj koži ne osjetite učinke javnog sramoćenja teško da ćete stvarno znati što to znači, riječi su kojima je naš sugrađanin započeo svoju priču o neugodnom iskustvu koje je prošao prije nekog vremena, i s kojim je želio upoznati širu javnost. Riječ je o neugodnosti koju je doživio u jednom trgovačkom lancu na području grada Osijeka, kada ga je zaštitarka neopravdano osumnjičila za krađu table čokolade.



"Uzeli ste čokoladu"


U svojoj ispovijesti kaže da je u trgovinu došao samo zbog jednog proizvoda, čokoladnih bombona po povoljnoj cijeni, kojih, međutim, na polici više nije bilo. "Kako u trgovini ne postoji poseban izlaz za one koji ne kupe ništa, a red je na blagajni bio podugačak, odlučio sam zamoliti ljude u redu da me puste da prođem kako ne bih gubio vrijeme čekajući", priča naš sugovornik, dodajući kako je već bio na izlazu iz trgovine kada mu je prišla sredovječna gospođa i rekla mu: "Uzeli ste tablu čokolade". "S obzirom na to da me iznenadila, nisam bio siguran da sam je dobro razumio i uljudno sam je upitao: - Molim?

Ponovila je istu rečenicu, a iz džepa jakne, onako kako to viđamo u kriminalističkim filmovima da to rade inspektori ili policajci, izvadila je neku iskaznicu. Iako nisam vidio o čemu je riječ, pretpostavio sam da je riječ o iskaznici zaštitarske službe. Pitao sam: - Odkud vam to, kakvu čokoladu sam uzeo? Pogledao sam je u oči. Činila se nesigurnom, stalno je namještala kosu dok sam joj objašnjavao kako ne kradem po trgovinama, i kako mi to nije potrebno. Zamolila me da odemo do odjela slatkiša i dok smo se vraćali u trgovinu, bio sam sve ljući, jer me optužuje za nešto što nisam učinio, a vidim da uzalud pričam i gubim vrijeme pokušavajući joj to objasniti. Kada smo došli do police sa slatkišima, ponovio sam joj kako sam došao zbog jedne stvari i da to nisam našao", nastavlja priču Osječanin, dodajući kako je, unatoč tome što je nepravedno javno osramoćen, odlučio ostati smiren.

Kaže da je potom otkopčao zimsku jaknu, izvadio mobitel i novčanik iz džepa te joj pokušao dokazati da nikakvu čokoladu nije nigdje skrio. "Pitao sam ju trebam li se nastaviti razodijevati, ili ćemo zvati policiju kako bih dokazao da nisam učinio ono što ona tvrdi. Tada je rekla kako joj se učinilo da sam u džep jakne stavio čokoladu, no da me je ona samo pitala: - Uzeli ste tablu čokolade? Na to sam joj odgovorio kako nisam primijetio upitnik u toj rečenici, nego konstataciju i da od nje očekujem da kaže što mi je činiti. Upozorio sam je da mi je učinila i čini veliku neugodnost, nakon čega je počela s isprikama", kaže, ističući kako je očekivao dolazak službene osobe iz trgovine.

"No, zaštitarka nije zvala policiju, niti je ikoga u trgovini izvijestila o incidentu, nego se nastavila ispričavati riječima kako samo radi svoj posao i kako mnogi kradu po trgovinama te da je nedavno imala gospođu u skupoj bundi koja je ukrala bocu viskija i starca koji je ukrao salamu. Pitao sam je što ja imam s tim te rekao kako znam da joj posao nije lak zato što se svašta krade, no da to nije razlog da teško javno osramoti i optužuje nekoga tko to nije učinio, niti je to zaslužio. Iznenadilo me kada mi je na to rekla da nitko nije primijetio, niti čuo o čemu mi razgovaramo te da izgledamo kao da razgovaraju dva znanca. Nakon tih njezinih riječi pogledao sam prema redu ljudi na blagajni i gotovo su svi gledali u našem smjeru. Bilo je jasno da dobro znaju što se događa", uvjeren je naš sugrađanin.

Ističe da je sve to trajalo 15-ak minuta, nakon čega joj je rekao kako isprika za ovo što je učinila nije dovoljna, i da će još razmisliti o tome hoće li tražiti neku satisfakciju. "Nastavila je s isprikama i potom mi otvorila vratašca kod jedne blagajne te me ispratila do izlaza iz trgovine. Razmišljao sam jesam li dobro postupio, ili sam svima u trgovini trebao dati do znanja što se događa i tražiti javnu ispriku. Zanima me kako se u takvim slučajevima ponašaju prema starijim osobama, ili onima koji se uplaše značke i blokiraju se od straha, iako nisu krivi, pa se ne mogu obraniti od optužbi. Stoga sam odlučio svoj slučaj podijeliti s javnosti", zaključio je naš sugovornik, uputivši za kraj pitanje: Je li u ovakvom slučaju doista dovoljna samo isprika zaštitara ili zaštitarke?

Nesumnjivo je da trgovački lanci, njihovi vlasnici i zaposlenici trpe velike gubitke zbog krađa kojih je baš u krizama kakvima upravo svjedočimo još i više. Prema nekim procjenama, godišnje je to i oko milijardu kuna, što čini jedan posto ukupnog prometa. No, što je s nedužnima? Pitali smo trgovačke lance kako postupaju u takvim situacijama i smatraju li da je samo isprika dovoljna za takvu neugodnost i javno sramoćenje?

Praksa centara


Iz odjela korporativnih komunikacija Kauflanda rekli su kako su u vremenu pred blagdane krađe generalno učestalije negoli u drugim dijelovima godine, no da u Kauflandu imaju jak sigurnosni i nadzorni sustav pomoću kojega uspješno sprječavaju krađe.

Iz Konzuma su, pak, bili umnogome određeniji, navodeći da radi prevencije ulažu značajna sredstva u tehničku i tjelesnu zaštitu i zaposlenika i kupaca, ali i prodajnih mjesta i centara te svih kategorija prodajnih artikala. Tvrde također da ne bilježe povećani broj krađa. Na upit kako reagiraju na situacije poput one koju je doživio naš čitatelj, kažu da u slučaju kada je osoba zatečena u krađi, zaštitar ima obvezu obavijestiti policiju te, sukladno svojim zakonskim ovlastima, zadržati osobu do dolaska policijskih službenika koji preuzimaju daljnje postupanje.

- S obzirom na to da u Konzumu rade educirani zaštitari, slučajevi eventualne pogrešne procjene krađe artikala vrlo su rijetki. Pregled artikala obavlja se diskretno, u zasebnim prostorijama u prodavaonici, kojima ostali kupci nemaju pristup. Iznimno, u rijetkim situacijama, ispostavilo se kako je zaštitar pogriješio u procjeni. S obzirom na to da su nam kupci na prvom mjestu, u takvom slučaju zajedno s kupcem pronalazimo rješenje na obostrano zadovoljstvo - pojašnjavaju iz Odjela komunikacija Konzuma.

Na isto pitanje psihologinja i sveučilišna profesorica u mirovini Mirjana Nazor smatra da će čovjeka koji je nestabilan i nesiguran u sebe jedna takva neopravdana optužba užasno pogoditi i da će se jako loše osjećati.

Loš osjećaj


- Onoga tko je labilan i nema samopouzdanja, to će mučiti na duge staze. Ako je to, pak, osoba koja je dobra sama sa sobom i zna vlastitu vrijednost, takav će slučaj prihvatiti kao pogrešku koja se može dogoditi svakome. Nastojat će ne misliti o tome i zaboraviti da ga to ne opterećuje. Sama činjenica da se netko ispričao, zapravo ne pomaže mnogo. Oni koji su čuli tu optužbu, vjerojatno misle da je ta osoba kriva za nešto, pa nekakva sumnja može i dalje ostati. Pitanje je kakvo će mišljenje stvoriti u svojim glavama o toj osobi, možda je to netko iz njihova susjedstva - pojašnjava Nazor.

Smatra da samo isprika nije posve dovoljna, no nije sigurna da zna na koji bi se način moglo nadoknaditi pretrpljenu neugodnost.

- Iznimno je važno na koji je način formulirana i izrečena ta isprika. Je li to neka forma "žao nam je, doviđenja", ili će se u isprici doista osjetiti da im je žao što su nekoga povrijedili i nastojat će to ispraviti, ne samo riječima, nego i nekim djelima - zaključuje psihologinja Nazor.

Iz svega se da zaključiti kako je Osječanin, unatoč učinjenoj mu nepravdi, svojim pribranim ponašanjem reagirao dobro, jer je potpuno jasno da ni drukčijim pristupom ne bi postigao mnogo više.

Tomislav Prusina
”Znam da joj posao nije lak zato što se svašta krade, no to nije razlog da teško javno osramoti nekoga”

Možda ste propustili...

LABORATORIJ ZA HUMANU REPRODUKCIJU

Očekuju još veći uspjeh u liječenju neplodnosti

PREDSTAVLJENI NOVI PROSTORI ZAVODA ZA DERMATOLOGIJU I VENEROLOGIJU

Stacionar Dermatologije nakon čak 40 godina ponovno u krugu KBC-a Osijek

Najčitanije iz rubrike