Zdravlje
ODLIČAN SU IZVOR PROTEINA

Jaja mogu smanjiti rizik od srčanog i moždanog udara
Objavljeno 30. siječnja, 2023.

Ona su izvrstan izvor nutrijenata. Jadno jaje sadržava između 4,5 i 6 g proteina, polovina te količine nalazi se u bjelanjku. Upravo se bjelanjak smatra idealnim izvorom proteina jer sadržava sve esencijalne aminokiseline u pravim omjerima. Od ukupnih masti u jajetu više od polovine otpada na nezasićene masne kiseline. Također, jaja su velik izvor kolina, luteina, željeza, riboflavina, odnosno vitamina B2, folne kiseline, biotina, vitamina B12 2, vitamina D i vitamina E. Željezo u žumanjku, poput željeza u mesu, ima visoku bioraspoloživost; stoga se jaje preporučuje skupinama koje su u riziku od deficita željeza. Jaje je jedan od najboljih prehrambenih izvora kolina. Jedno jaje, opet ovisno o veličini, ima 65 – 75 kcal i 185 – 215 mg kolesterola, stoga se osobama s povišenim kolesterolom ipak ne preporučuje pretjerana konzumacija, a trebaju izbjegavati i majonezu, kao i sve namirnice koje sadržavaju velik udio jaja. Dobar su izvor biotina, vitamina koji sudjeluje u metabolizmu i masti i ugljikohidrata te stoga konzumiranje jaja može potaknuti stvaranje energije. Taj vitamin također izravno sudjeluje u održavanju zdravlja kože, kose i noktiju. Poznato je da mnoge žene svoju bujnu i zdravu kosu održavaju nanoseći na nju nekoliko puta mjesečno masku od jaja, koja ju čini blistavijom i sjajnijom, a lako se napravi kod kuće.



Proteini u žumanjku, kao i kolin i neki vitamini B-skupine, mogu pridonijeti snižavanju razine homocisteina, što sugerira da konzumiranje jaja može smanjiti rizik od srčanog i moždanog udara. Kolin je nutrijent koji je potreban za održavanje dobroga zdravlja, on je osnovna komponenta mnogih struktura u staničnim membranama, čija fleksibilnostii integritet ovise o adekvatnoj opskrbi kolinom. Stoga je kolin nužan u održavanju funkcije i zdravlja mozga. Budući da su izvrstan izvor luteina i zeaksantina, jaja pomažu i u očuvanju zdravlja očiju i izoštravanju vida. Žumanjak se rano može uvesti u prehranu djeteta, ali se bjelanjak ne preporučuje do navršene godine dana, zbog mogućih alergijskih reakcija. Jaja se mogu uključiti u prehranu mladeži, odraslih i starijih osoba jer posjeduju temeljne nutrijente za rast i održavanje tjelesnih struktura. Pojačavaju i prehrambenu vrijednost druge hrane, a kako imaju nisku razinu purina, odličan su izvor proteina za osobe oboljele od gihta. Nisu kontraindicirana u prevenciji i liječenju ateroskleroze, a kuhano jaje bez dodanih masnoća dobro će podnijeti sve osobe, osim osoba s bolestima žuči, kojima se konzumacija ne preporučuje.

Svježa jaja mogu se čuvati u hladnjaku do mjesec dana, s time da ne smiju imati oštećenu ljusku. Prije kupnje svakako uvijek otvorite pakiranje i provjerite jesu li jaja cijela. Jedino mjesto gdje ih možete čuvati je hladnjak. J.Kn.
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

SRCE: POJAČANO SIMPATIČKO OPTEREĆENJE

Prepoznati stres znači sačuvati zdravlje

2

NOVA STUDIJA POTVRĐUJE

Financijski stres najštetniji za zdravlje

3

STUDIJA: TIJEKOM ZIME MANJAK JE ČEST

Sunčeva svjetlost jedan je od najjačih izvora vitamina D