Novosti
PRAVILA ZA OSOBNA PRIJEVOZNA SREDSTVA

Za vožnju bez zaštitne kacige kazna 300 kuna
Objavljeno 22. srpnja, 2022.
Bolt će prilagoditi ograničenja brzine vožnje i parkiranja na razini aplikacije

Nakon što novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama, izglasan u Saboru 15. srpnja, stupi na snagu, svi vozači električnih romobila, rola i koturaljki morat će nositi kacigu, u suprotnom slijedi kazna od 300 kuna.



Prema zakonu koji će stupiti na snagu sedam dana nakon objave u Narodnim novinama, osobnim prijevoznim sredstvima smatraju se vozila s elektromotorom ne jačim od 0,6 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu razviti brzinu veću od 25 kilometara na sat, a koja nemaju sjedeća mjesta, kao što su monocikl s motornim ili električnim pogonom, segway te romobili s motornim ili električnim pogonom.

Mjesto kretanja


Električni romobili koji ne pripadaju u kategoriju osobnih prijevoznih sredstava – oni koji voze brže od 24 kilometra na sat – moraju biti homologirani i registrirani. Električnim romobilima i srodnim vozilima vozači se odsad moraju kretati biciklističkom stazom ili biciklističkim trakom. U slučaju da on ne postoji, mogu se kretati površinama namijenjenima za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa pod uvjetom da se ne kreću brže od prosječne brzine čovječjeg hoda, vodeći računa o sigurnosti drugih. Za vožnju izvan biciklističkih staza i drugih predviđenih površina kazna će iznositi 500 kuna, a za prekoračenje brzine kretanja kazna je 1000 kuna.

Kako su romobili postali osobito popularno sredstvo u Osijeku i drugim gradovima dolaskom tvrtke Bolt, europske platforme za pružanje prijevoza na zahtjev, koja je u travnju prošle godine predstavila projekt najma električnih romobila koji je ubrzo vrlo uspješno zaživio među građanima, postavlja se pitanje kako će njihova usluga funkcionirati u okolnostima novog zakona, posebice kada su u pitanju obvezne kacige. U odgovoru na naš upit iz Bolta poručuju kako im je drago što se Hrvatska pridružila nizu europskih zemalja u regulaciji električnih romobila, "jer je to svakako preduvjet za pružanje kvalitetne usluge najma električnih romobila, edukaciju lokalne zajednice i povećanje sigurnosti". Dodaju kako im je sigurnost svih sudionika u prometu iznimno važna, stoga su, u iščekivanju propisa na nacionalnoj razini, od samog početka svoga djelovanja u Hrvatskoj toj temi pristupali proaktivno. "Prije uvođenja usluge najma romobila vodimo razgovore s predstavnicima gradova i s njima smo u redovnom kontaktu te potpisujemo ugovore koji reguliraju našu djelatnost na određenom području. Odgovarajući na potrebe lokalne zajednice u pogledu sigurnosti i reda, prilagođavamo ograničenja brzine vožnje i parkiranja na razini aplikacije", stoji u odgovoru Bolta, koji će na svojim romobilima ograničiti brzinu na onu dopuštenu zakonom.

Primjeri drugih


Među ostalim novostima koje donosi Zakon o sigurnosti prometa na cestama izdvajamo i odredbu prema kojoj kacigu na biciklu moraju nositi biciklisti mlađi od 16 godina. Novim zakonom smanjila se kazna za slušalice u ušima za vrijeme vožnje sa sadašnjih 1000 na 300 kuna.

Uvedena je obveza vozačima romobila i drugih osobnih prijevoznih sredstava da noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti budu označeni reflektirajućim prslukom, reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.

Brojne su europske zemlje mijenjale zadnjih godina svoju zakonsku regulativu upravo zbog novih vozila. Tako primjerice u Švedskoj e-romobili ne smiju voziti na pješačkim stazama, samo jedna osoba se smije voziti na romobilu te se ne smiju koristiti slušalice tijekom vožnje. U Francuskoj električne romobile ne smiju voziti osobe mlađe od 12 godina, vozilo mora biti osigurano, zaštitna kaciga je obaveza te, ne smije se koristiti telefon tijekom vožnje, e-romobile se smije voziti samo po biciklističkoj stazi.

Ivan Alilović
NOVA GENERACIJA BOLTOVIH ROMOBILA
"U godinu dana, od kada je Osijek započeo s pilot-projektom električnih romobila koji smo proveli s tvrtkom Bolt, Osječani su napravili više od pola milijuna kilometara. Sukladno tome u atmosferu se zbog toga nije emitiralo više od 40 tona ugljikova dioksida. U tome smo vodeći u Hrvatskoj, ali i izvan nje, kada su u pitanju europski gradovi koji koriste Boltove romobile. Nakon završetka pilot-projekta Grad Osijek proveo je javni poziv za pružanje ove usluge, a javila se upravo tvrtka s kojom surađujemo već godinu dana. U Osijeku ćemo sada imati romobile četvrte generacije, u prvotnoj fazi pilota bilo ih je 200-tinjak, a sada broj ide na 525 koji će biti raspoređeni na 21 lokaciji u gradu", istaknuo je Dragan Vulin, osječki dogradonačelnik, na predstavljanju nove generacije Bolt romobila. Ivan Begović, Boltov menadžer mikromobilnosti za Sloveniju i Hrvatsku, naglasio je kako nova generacija romobila ima veći doseg u odnosu na prijašnje, ona je sada 40 kilometara, te dodatne opcije sigurnosti poput one protiv vožnje dviju osoba na romobilu ili opcija protiv proklizavanja. Nova cijena Boltove usluge sada je 1,30 kuna po minuti vožnje.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike