Novosti
RASTU PRIHODI I DOLASCI

Pozitivan trend dignuo očekivanja od turizma
Objavljeno 4. srpnja, 2022.
Na ljetni godišnji odmor planira ići 74 % hrvatskih građana * Moramo nastaviti podizati kvalitetu ponude

Protekli je tjedan Hrvatskoj donio jasne naznake dosadašnjih vrlo dobrih ovogodišnjih rezultata u turizmu. Prema podacima Hrvatske narodne banke, u prvom tromjesečju 2022. prihodi stranih turista iznosili su 495 milijuna eura, što je rast od dva posto u odnosu prema istom razdoblju pretpandemijske 2019. I u odnosu prema prvom tromjesečju 2021. prihodovano je dvostruko više, odnosno ostvaren je rast prihoda od stranih turista za 105 posto i u ta tri mjeseca ove godine prihodovano je 242 milijuna eura, najviše dosad.



Navike građana


Već u petak su predstavljene i prve brojke za šest mjeseci, koje su svjedočile da je i drugo tromjesečje nastavilo taj trend. Prema prvim podacima eVisitora, u tom je razdoblju ostvareno 5,7 milijuna dolazaka i 24,7 milijuna noćenja, odnosno 120 % više dolazaka i 107 % više noćenja negoli u istom razdoblju 2021. Strani su turisti ostvarili 21,4 milijuna noćenja, a domaći 3,3 milijuna. U odnosu prema tom razdoblju 2019. bilo je 83 % dolazaka i 94 % noćenja. Samo tijekom lipnja ostvareno je 2,8 milijuna dolazaka i 14,7 milijuna noćenja, što je u odnosu prema lipnju 2019. 89 % dolazaka i 98 % noćenja.

Ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac kaže da se potvrđuje sve značajnija potražnja za Hrvatskom i izvan ljetnih mjeseci te vjeruje kako će se pozitivni trendovi nastaviti do kraja godine, što je važno za daljnji rast i poticanje investicijskog ciklusa. Rekla je kako Vlada poduzima brojne mjere kako bi turistički sektor i gospodarstvo bili što konkurentniji te ih veseli i najava povećanja poreznog limita na dohodak za uzdržavane članove, koja će omogućiti i zapošljavanje većeg broja studenata na sezonskim poslovima u turizmu. Direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić kazao je da u glavni dio turističke godine ulaze s pozitivnim trendovima i velikim očekivanjima, čemu snažan doprinos daju domaći gosti.

Istraživanje MasterIndex agencije Improve pokazalo je da čak 74 % Hrvata planira ići na ljetni godišnji odmor, znatno više nego 2021. godine. Privatni smještaj (52 %) i dalje je najčešći, potom vlastiti smještaj ili kod obitelji i prijatelja (35 %). Smještaj najčešće plaćamo karticama, a slijedi plaćanje gotovinom, iako rjeđe nego godinu dana ranije, dok s druge strane raste učestalost plaćanja internetskim bankarstvom. Omjer cijene i kvalitete (68 %) te troškovi smještaja (64 %) najvažniji su pri odabiru destinacije. U odnosu prema 2021. ispitanici putuju bezbrižnije, koronavirus više nije glavna briga, a više od četvrtine ih spominje trenutačnu geopolitičku situaciju u Europi.

Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma (HUT), nedavno je rekao kako je razina interesa i rezervacija za Hrvatsku na našim glavnim emitivnim tržištima takva da možemo očekivati da bismo se u ovoj godini u dolascima i noćenjima mogli posve približiti toj godini, a u financijskim pokazateljima čak ju i premašiti. "Ono što moramo nastaviti je i dalje podizati kvalitetu ukupne ponude, prateći trendove u potražnji", dodao je.

Značajne potpore


Sada smo ga pitali koliko bi turizam mogao omesti ponovno rastući broj oboljelih od COVID-19, a on kaže da je, s obzirom na učestalost hospitalizacija i težih oblika bolesti, to daleko od onoga što je bilo ranije. Naravno, teško je o tome govoriti, dodaje, ali iz ove perspektive to ne bi trebalo bitno utjecati na turističke rezultate ove sezone. Kada je riječ o brojkama, pitanje je, kaže, što uspoređujemo. O približavanju turistički najboljoj 2019., govori da je, što se tiče noćenja i dolazaka, Hrvatska još približno šest posto ispod te razine, ali misli da bi o tome trebalo govoriti sve manje i gledati financijske učinke sektora. Tu smo, kaže i on, dosad iznad 2019. i, na temelju stanja rezervacija, smatra da imamo realne osnove očekivati doista dugu turističku godinu.

Zato, kaže, treba biti zadovoljan, ali ne padati u euforiju. Ako se doista dogode rezultati koje je u ovom trenutku realno očekivati, bit će jako dobro, kaže. “Ono što se pokazalo, sve ide, pa i rezervacije, u taj ‘last minute’. Dakle, rezervacije za sljedeću godinu doista su rijetkost, cijela priča ide k sve kraćim putovanjima. Konačno, Hrvatska je dominantna autodestinacija. Sada u turizmu vidimo koliko su nam značajne potpore za očuvanje radnih mjesta jer, kada jednom izgubite ljude, pogotovo kvalificirane, teško ih je u kratkom roku nadomjestiti, a otkazivanja letova i otpuštanja u europskim zračnim lukama svjedoče o posljedicama dvije godine pandemije”, ističe Ostojić.

Igor Bošnjak
Veljko Ostojić

direktor Hrvatske udruge turizma

EUROZONA I SCHENGEN SNAŽAN POTICAJ, NO NUŽAN JE OPREZ

”Još jača integracija Hrvatske u EU, istovremenim ulaskom u eurozonu i šengenski prostor, izrazito je optimistična vijest za turistički sektor i cijelo gospodarstvo. Taj korak snažan je poticaj rastu turističkog prometa i konkurentnosti hrvatskog turizma. Jačanje razine sigurnosti zemlje koje donosi ulazak u šengenski prostor i usvajanje valute koju koriste naši gosti iz ključnih emitivnih zemalja, dodatno će olakšati dolazak i ojačati interes za Hrvatskom u članicama EU-a, ali i na potražnju iz trećih zemalja. Kada vas nitko ne granici ne zaustavlja, u zračnim lukama isto tako, osim onih uobičajenih sigurnosnih provjera, nema dodatnih provjera putovnica, puno se jednostavnije putuje i puno lakše živi u tom razdoblju. Sigurno da su to dobre poruke. Međutim, postoji tu što se tiče sljedeće turističke godine još jedan aspekt o kojemu treba voditi računa, a to je što će se događati ove zime. Nakon dvije godine pandemije ljudi su bili željni putovanja, u konačnici i uštedjeli nešto novca, jer tih putovanja nije bilo, međutim, ne smijemo biti euforični nakon ove godine i nakon rezultata koje smo dosad postigli. Trebamo se pažljivo pripremati za sljedeću godinu u nekoliko scenarija. Ako zima doista bude teška, ako inflacija i cijene energenata budu tako visoki kao što se strahuje i kao što smo svjedoci svakoga dana u troškovnom smislu, sigurno da će se to odraziti na budžete velikog dijela populacije, osobito one u nižem financijskom rangu, koji će to više osjetiti. Tako da treba biti oprezan kada govorimo o sljedećoj turističkoj godini i putovanjima”, kaže Veljko Ostojić.

Možda ste propustili...