Zdravlje
KAKO SPRIJEČITI DEMENCIJU

Aerobne vježbe za bolje pamćenje i snalaženje
Objavljeno 6. lipnja, 2022.
Sporiji hod iz godine u godinu mogao bi biti i rani znak kognitivnog propadanja

Sporiji hod koji je karakterističan za starenje oduvijek upozorava na krhkost organizma, što može rezultirati padom, a posljedično i invaliditetom, no nova istraživanja u koja su bili uključeni stariji ispitanici upozoravaju na to da bi sporiji hod iz godine u godinu mogao biti i rani znak kognitivnog propadanja. To bi mogla biti posljedica smanjenja desnoga hipokampusa, dijela mozga povezanog s pamćenjem. No znanstvenici ističu da svi znaci kognitivnog propadanja ne upozoravaju nužno na kasniji razvoj demencije. Samo se u 10 do 20 posto ljudi u dobi od 65 ili više godina s blagim kognitivnim oštećenjem (MCI) razvije demencija tijekom iduće godine, podaci su američkoga Nacionalnog instituta za starenje. U mnogim slučajevima simptomi MCI-ja mogu ostati isti ili se čak poboljšati. Nova opsežna studija otkriva da će se u starijih ljudi koji iz godine u godinu hodaju oko 5 posto sporije, a istodobno pokazuju i znakove sporije mentalne obrade podataka, najvjerojatnije razviti demencija. Znanstvenici su ustanovili da je najveći rizik od razvoja demencije postojao u osoba koje su bile sporije u objema kategorijama, dakle, ne samo da su hodale sporije nego su pokazale i određene znakove kognitivnog propadanja.



Pokazalo se da je rizik od razvoja demencije u tih ispitanika veći nego u onih koji su imali problema samo sa sporijim hodom ili samo s kognitivnim propadanjem. Dvostruka povezanost između brzine hoda i lošijeg pamćenja najčešće upozorava na mogućnost razvoja demencije, otkrila je metaanaliza provedena među gotovo 9000 odraslih Amerikanaca 2020.

No, unatoč ovim pokazateljima, disfunkcija hoda ne smatra se ranom kliničkom značajkom u pacijenata s Alzheimerovom bolešću. Da bi se usporio proces smanjenja desnog hipokampusa, koji se razvija sa starenjem, preporučuju se aerobne vježbe koje mogu povećati veličinu hipokampusa, povećavajući istodobno i neke aspekte pamćenja. Ukopan duboko u temporalnom režnju mozga, hipokampus je organ neobična oblika odgovoran za učenje, konsolidaciju pamćenja i prostorno snalaženje, poput orijentacije i sposobnosti pamćenja smjerova i lokacija. Trening aerobnih vježbi povećao je volumen desnoga prednjeg hipokampusa za dva posto, čime je zaustavljeno smanjenje tog organa povezanog sa starenjem za jednu do dvije godine u randomiziranom kliničkom ispitivanju iz 2011. godine. Za vrijeme aerobnog vježbanja povećava se broj otkucaja srca i brzina disanja, ali ne u tolikoj mjeri da ne možete nastaviti funkcionirati. Među aerobne vježbe pripadaju ​​brzo hodanje, plivanje, trčanje, vožnja bicikla, ples i kickboxing, kao i sve kardiosprave u lokalnoj teretani.
Jasminka Knežević
Među aerobne vježbe pripadaju ​​brzo hodanje, plivanje, trčanje, vožnja bicikla, ples i sve kardiosprave

Možda ste propustili...

IMA PROTUUPALNA, ANTIBAKTERIJSKA I PROTUGLJIVIČNA SVOJSTVA

Med pomaže kod opeklina

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana