Novosti
BOLJA DOSTUPNOST SVIMA

Javni bilježnici svoje će usluge pružati i u selima
Objavljeno 19. svibnja, 2022.
U manja mjesta ići će u uredovne dane, a raspored će utvrditi Ministarstvo

Hrvatski je sabor protekloga petka izglasao izmjene Zakona o javnom bilježništvu, a jedna od novina, uvrštena kao rezultat postupanja pučke pravobraniteljice, jest uspostava sustava uredovnih dana, što će pozitivno utjecati na građane koji žive u manjim gradovima i na otocima.



Otežano putovanje


Državni tajnik u Ministarstvu pravosuđa i uprave Josip Salapić naglasio je da usluge trebaju svim građanima biti jednako dostupne. U mjesta koja nemaju javnobilježničke urede javni će bilježnici, ovisno o sjedištima sudova, odlaziti u uredovne dane, a raspored će utvrditi Ministarstvo pravosuđa i uprave. Ova bi novina, ističu u uredu pučke pravobraniteljice, trebala spriječiti da zbog odlaska javnom bilježniku građani moraju imati dodatne troškove, putovati, izostajati s posla i slično. Potrebe za njihovim uslugama itekako postoje, javni je bilježnik nužan u nizu životnih situacija, kod kupnje kuće, zemljišta ili druge nekretnine, automobila, kod pripreme oporuke, ostavinskih rasprava, sklapanja ugovora o dosmrtnom ili doživotnom uzdržavanju, ovjere dokumenata i drugog. Građani koji žive u selima ili na otocima svih su dosadašnjih godina morali odlaziti u gradove, najbližem javnom bilježniku, a to često nije bilo jednostavno, posebice teško starijima i bolesnima kojima je putovanje bilo veliki problem. U mjestima u kojima nije opravdano imenovati javnog bilježnika, zbog malog broja stanovnika i manje razvijenog gospodarskog i pravnog prometa, njegova ili njezina dostupnost sada će ipak biti osigurana.

Pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter naglašava da su rješenje ovog problema dugo zagovarali i nada se da će on zaživjeti u praksi, što će, ustvrdila je, svakako provjeravati. "Iako je bio dugotrajan put od trenutka kad smo dobili prve informacije o ovom problemu i na temelju njih otvorili predmet pa do trenutka kad je ova novina ušla u konačni prijedlog zakona - pozitivno je što je konačno došlo do konkretnih, i to zakonskih pomaka, što znači da je rješenje sustavno i da obuhvaća čitavu Hrvatsku", kazala je. Vjeruje da će ovaj primjer ohrabriti i druge građane da reagiraju kad je u pitanju zaštita njihovih prava, posebno one koji žive u manje razvijenim i prostorno udaljenijim područjima, a njih će, zaključuje, svakako motivirati da ostanu uporni u zagovaranju provedbe njihovih preporuka. Napominje da je institucija kojoj je na čelu o problemu prvotno doznala tijekom posjeta Lastovu, nakon čega su i od Hrvatske javnobilježničke komore stigle informacije da su u istoj situaciji i građani Visa, ali i Iloka.

"U međuvremenu je ovaj problem u svim ovim mjestima uspješno riješen, upravo kao rezultat našeg postupanja u ovom predmetu i konstruktivne suradnje s Ministarstvom pravosuđa i uprave i Hrvatskom javnobilježničkom komorom. No, utjecaj ovog predmeta je i širi jer je upravo on doveo do sustavnog rješenja za sve u Hrvatskoj, preko izmjene zakona, i nadam se da će to ljudima koji žive izvan velikih gradova koristiti", zaključila je pravobraniteljica.

Rad na daljinu


U Hrvatskoj javnobilježničkoj komori smatraju da javnobilježničke usluge moraju biti dostupne svakom građaninu, bez obzira na to u kojem se izoliranom mjestu ili izoliranom otoku nalazio. U odgovoru na upit Glasa Slavonije navode da se uredovni dani obavljaju od kada je u Hrvatskoj ustanovljena javnobilježnička služba i javni bilježnici postupaju sukladno rješenju Ministarstva pravosuđa i uprave kojim se određuje obavljanje uredovnih dana i definira dinamizam njihova odvijanja. Kao recentni primjer obavljanja uredovnih dana i dostupnosti javnobilježničke službe ističu uredovanje javnih bilježnika u Iloku i na Lastovu, a na otocima Visu i Cresu raditi je započeo novi javni bilježnik. "Do koje mjere Hrvatska javnobilježnička komora vodi računa o dostupnosti javnobilježničke službe svakom građaninu u svakom trenutku govori sama za sebe činjenica da su javni bilježnici radili i pružali svoje usluge i u vrijeme ‘lockdowna‘, kada su druge službe bile zatvorene", naglašavaju u Komori.

Također ističu da problem kod vanjskih uredovanja nije prezauzetost javnih bilježnika, nego dostupnost pojedinih lokacija i uvjeti rada na izdvojenim mjestima, o čemu će se zasigurno voditi računa i kod određivanja uredovnih dana, a uvođenjem rada na daljinu smanjit će se potreba putovanja stranaka javnom bilježniku.

Marija Lešić Omerović
LJUDIMA ĆE BITI OD VELIKE POMOĆI
Načelnik općine Vrbanja Velimir Redl pozdravlja odluku da će u uredovne dane javni bilježnici biti na raspolaganju ljudima u selima, što će im, uvjeren je, jako puno značiti. Spreman je, kaže, osigurati im prostor za rad samo da se olakša mještanima jer svakim se takvim pozitivnim iskorakom, ustvrdio je, stvaraju preduvjeti za podizanje kvalitete života u ruralnim područjima. Zadovoljan je i Antun Golubović iz Đurića, malog i prometno izoliranog sela u sastavu općine Drenovci na istoku županjske Posavine. Napominje da često koristi usluge javnog bilježnika zbog kojih mora odlaziti u više od 30 kilometara udaljenu Županju ili Otok. “To je za nas poljoprivrednike ratare koji obrađujemo zemlju, a uzeli smo je u zakup od starijih i bolesnih ljudi u selu, jako dobra stvar. Za njih je uvijek jako veliki napor sjediti u automobilu i truckati se, a sada će nam biti puno lakše ugovore ovjeravati”, zaključuje. Napominje da su imali svakakvih slučajeva i da su, ovisno o situaciji, znali plaćati javnom bilježniku da tim ljudima dođe u kuću i ovjeri ugovore.

“Svakim se takvim iskorakom stvaraju preduvjeti za podizanje kvalitete života u ruralnim područjima”

Možda ste propustili...