Novosti
PROTIV PROSVJEDA PRIJEVOZNIKA

UHAP: Javnu uslugu provesti transparentno i bez diskriminacije
Objavljeno 18. svibnja, 2022.
Udruga hrvatskih autobusnih prijevoznika (UHAP) priopćila je u utorak da ne podržava prosvjed autobusnih prijevoznika najavljen za srijedu, jer ga smatra nelegitimnim pritiskom na Ministarstvo i županije da provedu javnu uslugu netransparentno, bez javnog natječaja i dodijele javni novac samo pojedinim privatnim poduzećima.

Čelnici SSSH-a i sindikata zaposlenih u javnom linijskom autobusnom prijevozu najavili su veliki prosvjed radnika u toj djelatnosti za srijedu, 18. svibnja, ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture zbog opasnosti od prekida pružanja usluga. Na konferenciji za novinare u ponedjeljak zatražili su hitnu primjenu Uredbe 1370/2007 EU, koja je propisala da županijski javni linijski prijevoz treba biti uspostavljen na teritoriju cijele Hrvatske najkasnije do 3. prosinca 2019., kako su to učinile i druge članice EU-a. Traže i da se ne krše pravni akti na nacionalnoj i europskoj razini i ugrožava 7000 radnih mjesta. Ususret najavljenom prosvjedu, UHAP, koji okuplja, kako ističu, onaj dio domaćih autobusnih prijevoznika, članica HUP-a i HGK-a, kojima je u cilju unapređivanje cjelokupne autobusne industrije na hrvatskom tržištu, digitalizacija te u konačnici liberalizacija sektora, ne podržava taj prosvjed. "Smatramo ga nelegitimnim pritiskom na Ministarstvo i županije da provedu javnu uslugu netransparentno i bez javnog natječaja i dodijele javni novac samo pojedinim privatnim poduzećima", navode u svom priopćenju. Iako smatraju da su primjena i uspostava javne usluge najbolji način za organizaciju prijevoza unutar županija, ističu da je nužno pridržavati se i EU Uredbe koja jasno naglašava primjenu javnog natječaja i nediskriminatornog pristupa.

"Ovo je prvi put u RH da se uvodi javno linijski prijevoz u obliku javne usluge te je od izuzetne važnosti da se sve provede na transparentan i ne diskriminatoran način te da se omogući svim gospodarskim subjektima u RH sudjelovanje u tom budućem poslu. O tome je čak i Ustavni sud RH donio svoj pravorijek kada je ukinuo stečena prava prijevoznicima koji su godinama držali tržište zatvorenim", kažu u svom priopćenju. Navode da je procijenjena vrijednost javne usluge na godišnjoj razini veća od 700 milijuna kuna, što na razdoblje od 10 godina iznosi gotovo milijardu eura. Upozoravaju da bi se sredstva, ako se posluša prijedlog prosvjednika, dodijelila neposrednom pogodbom privatnim tvrtkama, i to bez javnog natječaja. Također ističu da je autobusnom sektoru nužna sveobuhvatna rekonstrukcija zakonodavnog okvira, što znači ne samo primjena europske uredbe koja regulira javnu uslugu, već i potpuna primjena svih europskih uredbi koje reguliraju područje prijevoza putnika. "U konačnici samo potpuno otvaranje tržišta za slobodno poduzetništvo, lojalnu konkurenciju, osuvremenjivanje i tehnološka postignuća garantiraju bolju, kvalitetniju i povoljniju uslugu samim putnicima", kažu u UHAP-u. H
BEZ RAZVOJA
UHAP napominje da se od 2016. godine, unatoč primjenama EU regulativa, Hrvatskoj dogodilo da se tržište autobusnog prijevoza potpuno zatvorilo za daljnji razvoj, ukinuta je apsolutna mogućnost za uvođenje novih autobusnih linija na županijskom, međužupanijskom i međunarodnom tržištu, a industrija je počela zaostajati u digitalizaciji i tehnološkom razvoju. Navode i da na tržištu postoji 100-tinjak licenciranih kompanija koje se bave autobusnim prijevozom, a koje imaju dostatne kapacitete te stoga javni prijevoz nije i ne može biti ugrožen, jer postoje resursi koji će se angažirati na tim poslovima, samo što ti gospodarski subjekti nikad nisu imali priliku pristupiti tom dijelu tržišta, upravo zbog zatvorenosti i zastarjelosti zakonskih okvira.

Možda ste propustili...