Ekonomija
KAKO SNAŽNIJE POVEZATI ZELENE I PLAVE NJIVE

U ponudu hotela uključeno 50 % domaćih proizvoda
Objavljeno 10. svibnja, 2022.
Turizam je veliko tržište za poljoprivredno-prehrambenu industriju, kazao je Tušek

Poljoprivrednici koji se koriste kratkim lancima opskrbe hranom prosječno ostvaruju 8138 eura veću dodanu vrijednost od onih koji se kratkim lancima ne koriste. Stoga je jedno od rješenja problema hrvatske poljoprivrede u povezivanju i udruživanju poljoprivrednika, zajedničkom nastupu na tržištu, brendiranju proizvoda, ali i uklanjanju administrativnih barijera koje taj način distribucije proizvoda ograničavaju.
Istaknula je to, između ostalog, Marijana Petir, predsjednica Odbora za poljoprivredu Hrvatskog sabora prigodom održavanja 5. Međunarodnog kongresa o ruralnom turizmu, na kojem je održana sjednica i rasprava o kratkim lancima opskrbe hranom u kontekstu plasmana lokalno proizvedenih proizvoda kroz ponudu ruralnog turizma u Republici Hrvatskoj, a imajući u vidu strateško opredjeljenje o potrebi povezivanja zelene i plave njive.
Podsjetila je i kako je sastavni dio Strategije poljoprivrede do 2030. godine brendiranje i razvoj sadržaja i priča koje odgovaraju kulinarskim ukusima i sklonostima odabranih potrošačkih segmenata, posebno gastrodelicija.
"Razvoj ove vrste ponude podupirao bi povećana ulaganja u lokalne proizvode veće dodane vrijednosti, partnerstva u kratkim lancima opskrbe i bolju povezanost ruralnih područja s tržištem, pa time i s turističkim sektorom", rekla je Petir te istaknula kako se o povezivanju zelene i plave njive dugo govori, da Hrvatska ima velik potencijal za povezivanje poljoprivrednog i turističkog sektora, no u provedbi postoje ograničenja vezana uz nedostatnu razinu finalizacije i količine proizvoda, kao i nedovoljna angažiranost hotelijera i ugostitelja da na svojim jelovnicima imaju više domaćih proizvoda.

Otkloniti prepreke


"Kada bismo te prepreke otklonili, dobiti bi bile višestruke, a posebno ako bi se osigurala dostupnost proizvoda kroz kratke lance opskrbe hranom, čime dodatno pridonosimo i zelenoj ambiciji i smanjenju ugljičnog otiska", rekla je Petir.
Ona smatra da Hrvatska ima priliku pozicionirati se kao globalno konkurentna destinacija održivog turizma vodeći se filozofijom "misli lokalno", no za to nam je potreban redizajn razmišljanja o turizmu i prihvaćanje promijenjenih navika korisnika turističke ponude jer masovni turizam više nije in, a turisti žele doživjeti destinaciju koju posjećuju, osjetiti autentičnost kulinarskog iskustva, kvalitetu hrane, sudjelovati u ubiranju plodova i pripremi hrane, što otvara nove prilike za raznovrsnije i održivije oblike turizma te diversifikaciju aktivnosti na poljoprivrednim gospodarstvima.
"Treba razmišljati i o načinima na koje možemo nagraditi ugostitelje i hotelijere koji nude isključivo domaće hrvatske proizvode - poreznim olakšicama, dodatnim zvjezdicama ili Suncokretom, kako bismo ih izdvojili iz mase i nagradili za njihov trud", rekla je Marijana Petir i upozorila kako se veliki hotelski lanci slabo koriste lokalno proizvedenim proizvodima u svojoj ponudi.

"Turizam je veliko potencijalno tržište za hrvatsku poljoprivredno-prehrambenu industriju", istaknuo je Zdravko Tušek, državni tajnik Ministarstva poljoprivrede. S ciljem njegova rješavanja Ministarstvo poljoprivrede objavilo je natječaje za korištenje sredstava za standardizaciju proizvodnje, preradu i pripremu za tržište i skladištenje prehrambenih proizvoda.

Ruralne izvrsnosti


"Iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti ukupno će se 610 milijuna kuna usmjeriti na izgradnju 3 – 5 distributivnih centara, a u Nacionalnom strateškom planu programirane su mjere za rad proizvođačkih organizacija, diversifikaciju aktivnosti na ruralnim područjima, kao i za aktivnosti ruralnog turizma", rekao je Tušek.
Monika Udovičić, ravnateljica u Ministarstvu turizma i sporta istaknula je kako su protekle dvije godine pokazale otpornost turističkog sektora, no dodala je kako se u budućnosti treba usmjeriti prema društvenoj, okolišnoj i gospodarskoj održivosti turizma.

"Ministarstvo turizama posvećeno je promociji hrvatske gastronomije, izdan je vodič s 300 hrvatskih restorana, a u djelatnosti pripreme i posluživanja hrane i pića u 2021. godini ostvareno je 14,5 milijardi kuna, što je velika prilika za hrvatski poljoprivredno-prehrambeni sektor", rekla je Udovičić. Iako nema točnu statistiku, Udovičić je istaknula da je oko 50 % hrvatskih proizvoda uključeno u ponudu hotelskih lanaca.

Dijana Katica, predsjednica Udruge Klub članova Selo, istaknula je: "Potrebno je ojačati kratke lance opskrbe hranom, pokrenuti mrežu seoskih tržnica i kreirati oznaku kvalitete – ruralna izvrsnost, koja bi poslužila kao poticaj za umrežavanje poljoprivrede i turizma", rekla je Katica.

Z. Rupčić
Zdravko Tušek državni tajnik Ministarstva poljoprivrede

PROIZVOĐAČKE ORGANIZACIJE NEMAJU ALTERNATIVU - NASTAVLJAMO IH JAČATI

Na mali broj priznatih proizvođačkih organizacija i poljoprivrednika uključenih u njihov rad upozorio je Josip Đakić. "Isto pokazuje kako udruživanje treba poticati drugim modelima jer postojeći nije uspio", rekao je Đakić. "Hrvatski poljoprivredno-prehrambeni sektor ne proizvodi dovoljne količine hrane, kojima bi se zadovoljile potrebe hrvatskog turizma", rekao je Goran Ivanović. "COVID kriza pokazala je da je hrvatski ruralni turizam otporan", rekao je Siniša Jenkač. Đurđica Sumrak podsjetila je na problem distribucije proizvoda koje su proizvela obiteljska poljoprivredna gospodarstva koja nisu u sustavu PDV-a i rekla kako je za to potrebno pronaći učinkovito rješenje. Zdravko Tušek upozorio je na potrebu multisektorske suradnje te na znatna sredstava koja će se iz NPOO-a i Nacionalnog strateškog plana usmjeriti ruralnom turizmu. Rekao je i kako proizvođačke organizacije nemaju alternativu te će se nastaviti rad na njihovu jačanju i osiguravanju kvalitete, kontinuiteta i dinamike isporuke lokalnih proizvoda kroz turističku ponudu.

Jačanje kratkih lanaca opskrbe hranom
Ružica Vukovac upozorila je na potrebu fleksibilizacije pravila za uzgoj, klanje, obradu i pripremu proizvoda koji se nude kroz ponudu ruralnog turizma. Nedostupnost klaonica i ograničenja za njihovo poslovanje u nekim područjima Hrvatske onemogućava plasman lokalnih proizvoda kroz ponudu ruralnog turizma, kao i visoko postavljeni standardi za voće, kojima poljoprivrednici bez dodatnih financijskih ulaganja teško mogu udovoljiti. Povezivanje zelene i plave njive treba biti bazirano na većoj količini sirovine i udruženosti proizvođača, a dodatna fleksibilizacija pravila, pa i onih vezanih uz sanitarne propise potaknula bi na bavljenje ruralnim turizmom. "Zahvaljujući skupini entuzijasta i Osječko-baranjskoj županiji prepoznata je važnost ruralnog turizma", rekao je Stipan Šašlin. Jačanje kratkih lanaca opskrbe hranom i disperzija turista s opterećenih turističkih destinacija riješila bi se uspostavljanjem prometnih ruta između turističkih destinacija.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike