Učionica
STUDENTSKI CENTAR JED(I)NO MJESTO ZA SVE STUDENTE

Nagodinu 60 godina Studentskog centra u Osijeku
Objavljeno 27. ožujka, 2022.

Tko? Što? Od kada?


Studentski centri u Republici Hrvatskoj ustanove su koje se skrbe o cjelovitom studentskom standardu kroz prehranu, smještaj, povremeno i privremeno zapošljavanje studenata te njihov kulturan i zabavan život. Studentski centar u Osijeku neprofitna je ustanova u vlasništvu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku koja djeluje kao samostalna pravna osoba i kao sastavnica Sveučilišta.

Studentski centar u Osijeku utemeljen je 22. studenoga 1963. godine i od tada u Osijeku započinje organizirana prehrana i posredovanje u zapošljavanju studenata. Nešto kasnije, početkom akademske godine 1969./70. prošloga stoljeća, počelo se organizirano i stanovati u tada novoizgrađenom studentskom domu. Taj prvi osječki dom, danas Studentski dom IGK, prije pet godina EU sredstvima u potpunosti je obnovljen i revitaliziran. Svojim standardima i izvrsnim uvjetima stanovanja u potpunosti odgovara potrebama studenata i vremenu u kojem živimo. Od 1982. godine Studentski je centar u sastavu Sveučilišta u Osijeku.



Prehrana studenata


Prehrana studenata kao ustrojbena jedinica ima osnovnu zadaću pružanja usluga subvencionirane prehrane studenata. Usluga prehrane organizirana je u dvama restoranima sa samoposluživanjem (restoranu u Istarskoj ulici i restoranu Campus u sveučilišnom kampusu) te u restoranu s a-la-carteusluživanjem Gaudeamus koji se također nalazi u Istarskoj ulici. Osim u restoranima, usluga subvencionirane prehrane nudi se i u objektima brzih i jednostavnih usluga koji se nalaze na nekim fakultetima i u studentskim domovima. Uslijed koronavirusa i epidemioloških mjera kao i uslijed održavanja online i hibridne nastave prodaja se na nekim fakultetima jako smanjila te su kantine na njima privremeno zatvorene. Studentima se svakodnevno nudi nekoliko menija i mnogo pojedinačnih jela izvan obroka na meniju. Osim toplih jela u restoranima, studenti mogu kupiti i različite pekarske i mliječne proizvode, kolače, namaze, sokove i vodu. Restoran Campus radi svaki dan u tjednu osim Božića, Nove godine i Uskrsa.

Priprema gotovih jela – organizacijska jedinica u kojoj se organizira i koordinira proces proizvodnje toplih i hladnih jela, gotovih i jela po narudžbi te pekarskih i slastičarskih proizvoda. U svojem sastavu ima: pripremu gotovih jela u restoranu Campus, pekarnicu Campus, pripremu gotovih jela u središnjoj kuhinji i kuhinji a-la-carte restorana Gaudeamus.

Uslužno-ugostiteljska djelatnost – organizacijska jedinica u kojoj se pružaju ugostiteljske usluge korisnicima u objektima Studentskoga centra u Osijeku. U svojem sastavu ima sljedeće prodajne objekte: restoran Gaudeamus i caffe-bar Studentski klub.

Objekti brzih i jednostavnih usluga – organizacijske su jedinice koje pružaju usluge studentima koji se koriste potporom Ministarstva znanosti i obrazovanja za pokriće prehrane kao i ugostiteljske usluge svim ostalim korisnicima. Ta organizacijska cjelina u svojem sastavu ima objekte brze i jednostavne usluge na Ekonomskom, Filozofskom fakultetu i odjelima za matematiku i fiziku te dvama studentskim domovima.

Resorno je Ministarstvo Pravilnikom odredilo prosječnu obračunsku cijenu obroka u iznosu od 22,60 kuna. Od ukupne cijene prosječnoga obroka na meniju student uplaćuje 6,50 kuna prilikom konzumacije, a ostatak od 16,10 kuna subvencionirani je dio obroka koji se umanjuje sa studentske iskaznice "x-ice".

U 2021. godini u ponudu su se uvodila nova subvencionirana jela, propisana Pravilnikom o prehrani studenata, kao i nove vrste kolača i deserta sukladno traženim promjenama i prehrambenim navikama studenata te se općenito pokušala u okviru zadanih jela modernizirati studentska prehrana i uvesti nova jela.

Studentski centar u Osijeku u suradnji s fakultetima i Sveučilištem stalno radi na analizi stanja i planiranju studentske prehrane, aktivno sudjeluje u radu Centra za unaprjeđenje i osiguranje kvalitete visokog obrazovanja i radi na iznalaženju svih mogućnosti za prilagodbu i unaprjeđenje objekata koji nude studentsku prehranu kako bi se unaprijedio studentski standard i udovoljilo zahtjevima studenata.



Oko 711 000 kuhanih obroka u 2021. godini – 2 150 obroka dnevno

U 2021. godini u restoranima Studentskoga centra u Osijeku pripremljeno je oko 711 000 kuhanih obroka što znači oko 64 630 obroka mjesečno, prosječno oko 2 150 obroka dnevno. Značajnu potrošnju uz subvenciju studenti potroše u objektima na fakultetima i studentskim domovima na obroke brze i jednostavne pripreme, slastice, vodu i napitke.

Studentski centar u Osijeku u suradnji s fakultetima i Sveučilištem stalno radi na analizi i planiranju stanja studentske prehrane, aktivno sudjeluje u radu Centra za unaprjeđenje i osiguranje kvalitete visokog obrazovanja te radi na iznalaženju svih mogućnosti za prilagodbu i unaprjeđenje objekata koji nude studentsku prehranu kako bi se unaprijedio studentski standard i udovoljilo zahtjevima studenata.



Nakon 42 godine restoran u Istarskoj ne radi vikendom

Zgrada Studentskog centra u Istarskoj ulici otvorena je 1980. godine. Od prvog dana u njoj je restoran samoposluživanja (popularna "linija"), Studentski servis i uprava – zajedničke službe ustanove. U početku je tu bio i bife koji je kroz niz godina doživio razne transformacije, a i danas pruža usluge kao caffe-bar Studentski klub. U protekle 42 godine, osim u izvanrednim situacijama, restoran samoposluživanja radio je sve dane u tjednu osim Božića, Nove godine i Uskrsa. No tomu više nije tako. Nedavno otvorenim paviljonom uz dva postojeća paviljona (istočni i zapadni) velika je koncentracija studenata unutar sveučilišnog kampusa. Stoga je uvedeno novo radno vrijeme restorana Campus koji je u neposrednoj blizini paviljona. U samo nekoliko koraka studenti mogu doći na doručak, ručak ili večeru sve dane u tjednu, vikendom, ali i većinu blagdana. U blizini je i Studentski dom IGK. (fotografija br. 1. – restoran samoposluživanja)





Smještaj studenata


Prošlogodišnji Natječaj za smještaj studenata u studentske domove i za subvenciju privatnog smještaja provodio se od 1. srpnja do 23. srpnja 2021. godine.

 Natječaj je raspisan za smještaj ukupno 1395 studenata; od toga za 426 studenta za ostvarivanje prava na smještaj u Studentskom domu K. Petra Svačića 1c (istočni i zapadni paviljon), za 776 studenata za ostvarivanje prava na smještaj u Studentskom domu K. Petra Svačića 1 c (novi paviljon) te za 193 studenta za ostvarivanje prava na smještaj u Studentskom domu IGK, I. G. Kovačića 4. Prema Odluci o iznosu subvencija i kvoti za subvencionirano stanovanje u akademskoj godini 2021./2022. od 15. lipnja 2021. te uvjetima Natječaja, studenti koji su ostvarili pravo na smještaj u Novom paviljonu Studentskog doma K. P. Svačića primali su subvenciju za smještaj kod privatnog stanodavca u iznosu od 200,00 kuna do useljenja u novi paviljon studentskog doma.

Uplatna cijena smještaja u studentskim domovima u Osijeku kreće se od 400,00 do 700,00 kn ovisno o tipu sobe, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja subvencionira iznos od 200,00 kuna za svakog studenta smještenog u studentskom domu te za studente korisnike privatnog smještaja do useljenja u Novi paviljon.

Novi studentski dom tijekom cijele godine pruža usluge smještaja domicilnim studentima te stranim studentima u okviru međunarodne razmjene za potrebe Sveučilišta (ERASMUS, IAESTE, CROMSIC, CEEPUS). Apartmane (7 dvokrevetnih i 3 jednokrevetna) iznajmljujemo tijekom godine za potrebe Sveučilišta te gostujućim profesorima.





Novi paviljon


Nakon izgradnje i opremanja 28. veljače 2022. godine svečano je otvoren novi paviljon studentskog doma. Smješten je u studentskom kampusu, a prima 800 studenata. Izgradnja toga doma jedna od najvećih investicija u gradu Osijeku vrijedna 196 milijuna kuna i kao takav najveći je dom u Hrvatskoj. Dom je vrata otvorio odmah sutradan, 1. ožujka i većina studenata koja je po natječaju dobila smještaj uselila je u svoje sobe. (fotografije br.4., 5., 6. i 7. – novi paviljon).

Studentima nudi brojne pogodnosti i zasigurno će u njemu biti izrazito zadovoljni. Da je zaista tomu tako, potkrjepljujemo informacijom iz samoga paviljona.

Tihomir iz Vinkovaca, student FERIT-a, i Luka iz Našica, student Odjela za matematiku, uselili su se u svoju sobu 2. ožujka. Iznimno su zadovoljni kvalitetom i ljepotom objekta, funkcionalnošću, dizajnom namještaja i drugom opreme sobe, ali i svim drugim pogodnostima koje omogućuju studiranje jednostavnijim. To su prije svega blizina restorana i kantina, blizina fakulteta, stanovanje u okruženju svoje generacije, kolega s fakulteta. (fotografije br. 2. i 3.- studenti Tihomir i Luka u novom paviljonu).





Studentski servis


Studentski je servis posrednik u obavljanju studentskih poslova za redovite i izvanredne studente i "drugih osoba", kako ih definira Zakon o obavljanju studentskih poslova, a to su osobe koje su tekuće akademske godine maturirale i u tijeku su upisa na fakultet. Obavljanjem studentskog posla studentima je omogućena dodatna zarada i poboljšanje osobnog standarda.



Neposredna i posredna korist posredovanja


Djelatnost je posredovanja Studentskog servisa prije svega obrada studentskog rada i pronalaženje studentskih poslova koji studentima daju priliku da zarade te na taj način neposredno svojim radom i trudom dođu do novčanih sredstava koja im omogućuju bolji standard studiranja i života općenito. Uz njih i svi ostali redoviti studenti imaju posrednu korist kroz redovito korištenje usluga smještaja ili prehrane, ali i kroz ulaganja u povećanje i poboljšanje standarda prehrane i smještaja.



Odnos ponude i potražnje   
        

Osječki Studentski servis može se pohvaliti dugogodišnjom tradicijom zapošljavanja studenata posredovanjem Studentskoga servisa koja traje od studenoga 1963. godine, ali slobodno možemo reći da aktualan odnos ponude i potražnje studentskih poslova nikada do sada nije bio takav.

Tijekom godina mijenjale su se i vrste poslova koje su studentima donosile dodatnu zaradu koja im je ponekad bila jedini izvor i jedini prihod za studiranje ili im je u većini slučajeva poboljšavala studentski standard.

                  

Telekomunikacije, marketing, promocije, rad u IT sektoru, uslužne djelatnosti


Danas su studentima najčešće dostupni poslovi iz područja telekomunikacija, marketinga, IT sektora, raznih prezentacija, promocija i rada u trgovini, turizmu, ugostiteljstvu i rada u trgovačkim centrima. Za studente su se zanimljivi pokazali i stručniji poslovi u građevinarstvu, administrativni poslovi, zatim poslovi anketiranja na tržištu javnog mijenja, dostava pošte, rad u skladištu, tiskarstvu, novinarstvu, poslovi utovara i istovara te u manjoj mjeri čišćenja. Zanimljivost posla i zainteresiranost studenata za njega ovisi o tome koliko student može zaraditi i o vremenu kada ga obavlja. Unatoč činjenici da se svi poslovi koji su u ponudi odrade, može se sa sigurnošću reći da su ipak najtraženiji i najbolje prihvaćeni poslovi u večernjim i noćnim satima, krajem tjedna i vikendom te u doba ljetnih i zimskih praznika. (fotografije br.11., 12., 13., 14. i 15.- promocije, The Code Agency) i (fotografije br. 16., 17., 18. i 19. – teleoperateri, Transcom Croatia)

            

Minimalna satnica za obavljanje studentskih poslova u 2022. godini – 29,30 kuna


Zaradu studenata dogovaramo, a poslodavci ju najčešće i iskazuju kroz cijenu odrađenog sata ili odrađenog posla, a ponekad i prema ostvarenom rezultatu radeći zadani posao.

Za svaku kalendarsku godinu Ministarstvo znanosti i obrazovanja RH donosi Odluku o iznosu minimalne netosatnice/naknade po satu za obavljanje studentskih poslova. Prva tako formirana satnica*** za razdoblje od stupanja Zakona na snagu pa do kraja 2018. godine iznosila je 21,49 kuna. Odlukama naših resornih ministara propisana minimalna naknada za obavljanje studentskih poslova po satu do 2022. godine narasla je na 29,30 kuna neto. Većom ponudom poslova u odnosu na potražnju studentska je satnica veća od minimalne. Primjerice, za razdoblje prva dva mjeseca ove godine prosječna je satnica 32,22 kune. Dakle, gotovo je tri kune veća od propisane i taj će prosjek, posebice tijekom turističke sezone, rasti.

***Čl.12., st.2. Zakona "Minimalna naknada za obavljanje studentskih poslova po satu izračunava se tako da se iznos minimalne brutoplaće u Republici Hrvatskoj, sukladno posebnome propisu, podijeli sa 160."

                  

Usporedni prikaz za 2021. godinu u odnosu na 2020. godinu
      

U 2021. godini, u odnosu na 2020. godinu zbog prilagodbe epidemiološkoj situaciji, došlo je do povećanja ponuđenih poslova angažiranjem studenata. To je vidljivo kroz broj studenata koji su radili tijekom prošle godine. Našim posredovanjem u 2021. godini zaradu je ostvarilo 6308 studenata što je 660 studenta više nego u 2020. godini kada ih je bilo 5648.

Tijekom 2021. godine izdan je 38 041 ugovor o obavljanju studentskog posla što je za 5836 ugovora više nego 2020. kada ih je bilo 32 205. To znači da je i broj pojedinačno odrađenih poslova otprilike toliki. Neki poslovi odrađeni su tijekom cijelog mjeseca, neki su odrađeni nekoliko dana ili samo jedan dan ili nekoliko sati.



Naplata zarade studenata


Ukupno dugovanje poslodavaca za zaradu studenata iz 2021. godine nije veliko u odnosu na ukupan promet. Stalnim praćenjem uplata i kontaktiranjem poslodavaca neplaćanje je svedeno na minimum i nema velikih odstupanja u odnosu na 2020. i ranije godine.

Na dan 31. prosinca 2021. godine dugovanje za rad studenata u 2021. godini iznosilo je 0,04 % od ukupnog iznosa zarada studenata po svim računima.                        

U slučaju kašnjenja u plaćanju ili neplaćanju ispostavljenih računa, naša pravna služba poduzima sve zakonom propisane radnje naplate neplaćenih ispostavljenih računa.



Članstvo, poslodavci



Na osnovi podataka iz naših matičnih datoteka, prošle godine pristupilo nam je 2111 novih članova, dok je broj onih koji su izgubili status studenta, a time i pravo na rad, nešto manji. U 2021. godini, u razdoblju od 1. 1. do 31. 12., Studentski servis imao je 11 335 članova. Neznatno se smanjio broj u odnosu na 2020. godinu kada ih je bilo 11 404.

Prošle godine našim novim poslovnim partnerima postalo je 606 poslodavca što je manji broj u odnosu na 2020. godinu kada je novih bilo 702. U našim je popisima ukupno 9706 poslodavca s kojima smo imali poslovne odnose, odnosno za koje rade studenti. Sjedište velikog broja poslodavaca izvan je naše regije.



Studentski poslovi – poslovi uz koje se može i treba studirati


Posredovanjem Studentskog servisa mogu raditi studenti s bilo kojeg Sveučilišta ili Visokog učilišta u RH upisani u tekuću akademsku godinu koji redovito pohađaju predavanja, ispunjavaju sve obveze i polažu ispite. Unatoč svemu što studentski život nosi, uz samo studiranje, svakom je studentu važno da zadrži status studenta, stoga s pravom kažemo da su to poslovi uz koje se može i treba studirati.



Plaćena "stručna praksa"


Velik broj studenata nakon završetka fakulteta svoje zaposlenje i "novo radno mjesto" nađe upravo kod onog poslodavca kod kojega je radio tijekom studiranja tako da studentski rad možemo nazvati nekom vrstom neobvezne, plaćene stručne prakse koja se kroz život pokaže potpuno opravdanom i u ova teška vremena otvara vrata nekih poslodavaca.

 Na zahtjev/potrebu studenata Studentski servis izdaje potvrdu na kojoj su navedeni svi poslodavci za koje je student radio tijekom studiranja i vrste poslova koje je radio. Ovjerena i potpisana potvrda dokument je kojim su prikazane studentove radne aktivnosti tijekom studiranja i koji prilažu uz svoj životopis kada se pojavljuju na tržištu rada ili podnose molbu za posao.



Na šalteru Studentskog servisa


Sven, student Informatologije na FFOS-u, članom Studentskog servisa postao je odmah po završetku srednje škole dok je bio u procesu upisa na fakultet. Na različitim poslovima, od kojih je najviše bilo fizičkih, radio je gotovo cijelo ljeto, a upisom na fakultet i početkom predavanja radi samo povremeno, najčešće vikendom. Zadovoljan je ostvarenom zaradom, ali i iskustvom koje dobiva kroz rad. Zatekli smo ga u trenutku kada ispred šaltera popunjava obrazac za radno mjesto kontrole na ulazu prije odigravanja utakmice NK Osijeka. (fotke br. 8., 9. i 10. – Sven, student).



Plan rada i razvoja servisa za 2022. godinu



Plan je nastaviti kao i proteklih godina, ali uz blagi oporavak narušenog poslovanja tijekom 2020. i dijelom 2021. godine s obzirom na epidemiološku situaciju koja je poremetila tržište rada općenito, a tako i stanje na tržištu studentskog rada.



Pokrenuti digitalizaciju i elektronski oblik ispunjavanja i razmjene dokumenata
      

Proširivanje djelatnosti studentskog servisa treba realizirati kroz nekoliko smjerova, a sve u skladu sa Zakonom o zapošljavanju studenata koji se primjenjuje od 8. studenoga 2018.: proširiti tržište studentskog rada povećavanjem količine i vrste poslova koji se obavljaju putem Studentskog servisa; povećati znanje i unaprijediti tehnologiju u načinu posredovanja – ubrzati tijek postupka administrativne obrade kroz status ugovora; postupno pokrenuti elektronički oblik ispunjavanja i razmjene dokumenata kao bolji i brži prijelazni administrativni odnos s naručiteljima i izvršiteljima posla; digitalizirati moguće dijelove administrativne obrade dokumenata (uvesti mogućnost korištenja digitalnog potpisa poslodavca i studenta; sustavno raditi na izradi baze podataka studenata te izradi obrasca za poslodavca čijim bi se ispunjavanjem elektronički povezali s bazom podataka studenata; stalno istraživati i analizirati tržište studentskog rada radi omogućavanja studentima stjecanje dodatnih zarada, usvajanja novih iskustava i znanja te stjecanje radnih navika.



Za kraj o servisu

Uzmemo li u obzir naše dugogodišnje iskustvo, ali i pokazatelje koje svakodnevno pratimo, sa sigurnošću možemo utvrditi da su studentski rad te ponuda i potražnja radne snage minipreslik stanja na tržištu rada u Hrvatskoj i Europskoj uniji. Dovoljno je posjetiti Facebookovu ili internetsku stranicu Studentskoga servisa i uočiti da se svakodnevno, uz praćenje dosadašnje ponude, osim velikoga broja oglasa kojima otvaramo/pozivamo studente na posao, sve više pojavljuju i poslovi koji po svojem opisu nisu uobičajeni za studentsku populaciju i prvi se put traže studenti za/na neka "nova" radna mjesta. Naši poslovni partneri najčešće traže studente za rad u području usluga, ugostiteljstva, trgovine i telekomunikacija jer to je najčešće i njihova osnovna djelatnost. Razloge takvom općem stanju u gospodarstvu i nedostatku radne snage možemo tražiti u odlasku velikoga broja radno sposobnoga stanovništva iz Hrvatske, ali i sve više prisutan svjetski trend zapošljavanja na nepuno radno vrijeme.

Zakon je donio mnogo dobroga za studente, ali i za poslodavce, a da koronakriza nije narušila dugogodišnji sklad koji vlada na relaciji poslodavac – posrednik – student, sklad koji rezultira zadovoljnim naručiteljem posla te odgovarajuće i uglavnom na vrijeme plaćenim studentom, a sve to zasnovano na uzajamnom poštovanju koje se odražava na međusobnom ispunjavanju obveza.



Pohvala i studentima i poslodavcima

Iz svega navedenog lako je zaključiti da Studentski servis u Osijeku svojim dugogodišnjim kvalitetnim radom pomaže studentima tijekom studiranja što dokazuju svi dosadašnji uspješno realizirani poslovi i brojne ostvarene suradnje. Za kraj koristim ovu priliku da pohvalim naše studentice i studente jer na veliki broj određenih poslova gotovo da i nemamo primjedbi poslodavaca što je znak da studenti poslove obavljaju marljivo, stručno, na vrijeme i vrlo odgovorno. Isto tako i poslodavci, naši partneri, odgovarajućom zaradom plaćaju određeni posao, a time studentima daju priliku za dodatnu zaradu kojom poboljšaju svoj standard, olakšaju studiranje, ali često rasterete kućne blagajne svojih roditelja.

S vjerom da će se višegodišnja tradicija poslovanja nastaviti i s budućim studentima svih Sveučilišta u Republici Hrvatskoj, Studentski servis u Osijeku nastavlja i dalje marljivo raditi u cilju doprinosa kvaliteti i poboljšanju standarda studentskoga života tijekom studiranja svakoga studenta kojemu je to u interesu.
 


Tihomir Milinović

Studentski centar u Osijeku

Studentima uvijek na raspolaganju, spremni za suradnju i za svaku pomoć


Studentski je centar u Osijeku studentima uvijek na raspolaganju jer su upravo oni razlog njihova djelovanja i motivacija da svoj posao rade najbolje kako mogu i znaju. Svojom podrškom zaposlenici Studentskog centra žele doprinijeti kvaliteti studiranja svakog studenta te se svojim radom trude njihove studentske dane učiniti što ljepšima, sretnijima i nezaboravnijima.

Sve informacije vezane uz Studentski centar, dnevnu ponudu jela, ponudu poslova i sve ostalo može se vidjeti na mrežnoj stranici www.stucos.unios.hr te na društvenim mrežama.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike