Autoglas
TRADICIJA START PROIZVODNJE DALEKE 1896. GODINE

126 uspješnih godina Mercedesovih vanova
Objavljeno 25. siječnja, 2022.
Zanimljivo, njemački kupci nisu bili previše zainteresirani za pionirski model, pa je prvi primjerak završio u Parizu

Mercedes-Benz kombiji slove kao svestrani, pouzdani i vozni, a njihova priča počela je prije 126 godina premijerom dostavnog vozila Benz, prvog motoriziranog kombija na svijetu s motorom s unutarnjim izgaranjem. Ta 1896. godina bila je puna događaja za Rheinische Gasmotorenfabrik Benz & Cie. u Mannheimu: asortiman proizvoda, koji su do tada karakterizirali putnički automobili s otvorenim krovom, proširen je tako da uključuje ne samo dostavno vozilo, već i prvi kupe s motorom s unutarnjim izgaranjem.



Slika koja se pojavljuje je slika uspješne diverzifikacije ponude izumitelja automobila, što je snaga koja i danas karakterizira brend Mercedes-Benz. "Dostavno vozilo Benz" prvi put spominje se u katalogu Benz & Cie., u svibnju 1896. Novi koncept "patentnog motornog vozila vrhunskog dizajna za dostavu robe s motorom od pet konjskih snaga" odmah je naišao na značajan interes.

Francuska kupnja


Međutim, kupci iz Njemačke nisu bili previše zainteresirani za ovaj pionirski model. Umjesto toga, prvi dokumentirani primjerak predan je pariškoj robnoj kući "Du Bon Marché". Čak je i stranica kataloga za dostavno vozilo ilustrirana prikazom ovog vozila zajedno s reklamom za parišku robnu kuću. Činjenica da je prvi kupac kombija došao iz Francuske uklapa se u način na koji se automobilsko tržište razvijalo u to vrijeme.

Iako su nova sredstva mobilnosti izumljena u Njemačkoj 1886. od Carla Benza i Gottlieba Daimlera, revolucionarna je inovacija u početku bila najbolje prihvaćena u Francuskoj i Velikoj Britaniji. Stoga je bilo logično da 5. prosinca 1896. ovaj prvi motorizirani dostavni kombi s motorom s unutarnjim izgaranjem stigne u Pariz. Prvi dostavni kombi u povijesti imao je nosivost od 300 kilograma i temeljio se na šasiji koju je Benz koristio i za modele "Victoria" i "Vis-à-Vis", koji je bio prvi motorni taksi na svijetu. Dizajneri su optimalno iskoristili duljinu vozila tako što su motor smjestili ispod teretnog prostora.

Snaga pet KS!


Dostavnjak je stoga bio i prvo gospodarsko vozilo s konceptom ravnog poda. Vozač je sjedio točno iznad prednje osovine koja je bila opremljena kotačima s drvenim krakovima te s čvrstim gumama koje su bile manje od onih na stražnjoj osovini. Dostavno vozilo pokretao je vodoravno postavljeni jednocilindrični motor obujma 2,9 litara i snage 3,7 kW (pet KS).

Ukupno su tri prijenosa prenosila snagu motora na cestu: prvo stepenaste remenice, zatim planetarni zupčanik i na kraju protuvratilo. Odavde su dva lanca vodila do lančanika na stražnjim kotačima. Kvačilo se pokretalo pomoću uključivanja i otpuštanja remena. S ovom kombinacijom motora i sustava prijenosa kamion za dostavu je dosegao 15 km/h s maksimalnim opterećenjem i svladao nagibe do deset posto. Prodajna cijena vozila iznosila je 4500 maraka. Trećinu tog iznosa trebalo je platiti u gotovini pri narudžbi, a ostatak je dospio prilikom primopredaje vozila u Mannheimu.


Mato PAVLIČEVIĆ
PROJEKT STOPIRAN
Krajem 1896. godine Émile Roger, generalni agent Benza za Francusku, razvio je plan za vlastiti dostavni kombi na temelju Benz Vela. Njegov partner u pothvatu bio je Léon L‘Hollier iz Birminghama, u Engleskoj. Tamo je na području Digbetha napravljen niz takvih Benzovih “kombiniranih dostavnih vozila”. Nakon smrti Emilea Rogera 1897. projekt je zaustavljen. U idućih više od stotinu godina Mercedes-Benz nastavio je razvijati svoje vanove koji sada, za razliku od originala s kraja 19. stoljeća, izgledaju svemirski!

15

kilometara na sat postizao je prvi Mercedesov kombi

4500

maraka bila je prodajna cijena kombija iz 1896. godine

Dizajneri su optimalno iskoristili duljinu vozila tako što su motor smjestili ispod teretnog prostora