Objavljeno 26. listopada, 2021.
Zbog skupih karata putovanje avionom moglo bi ponovno postati sport rezerviran za bogate
Kolosalna ulaganja u dekarbonizaciju zračnog prometa povećat će cijene avionskih karata i putovanje zrakoplovom moglo bi ponovno postati sport rezereviran samo za bogate. Zračni prijevoznici diljem svijeta obvezuju se na postizanje ugljične neutralnosti do 2050., europski plan da se do 2030. emisije CO2 srežu za 55 posto i oporezivanje kerozina donose neviđene pritiske na sektor. Neviđena će biti i cijena takve transformacije.
Međunarodna udruga za zračni prijevoz (IATA) koja okuplja 82 posto prijevoza kroz svojih 290 aviokompanija članica, ocjenjuje da je tranzicija "golemi tehnološki izazov" koji će stajati do 1550 milijarda dolara do 2050. godine. Trebat će ulagati u najnovije zrakoplove koji će biti ekonomičniji od sadašnje flote, koji će voziti zahvaljujući novim energentima poput vodika što ga Airbus planira uvesti serijski 2035. godine. U to ulaze i održiva zračna goriva (sustainable aviation fuels, SAF), koje Europska unija želi učiniti postupno obveznima.
Goriva čine danas između 20 i 30 posto troškova zračnih kompanija. No SAF goriva su "tri put skuplja od korištenog ulja, pet puta skuplja od biomase, pet do deset puta skuplja od sintetičkih goriva", kaže francuski dužnosnik iz ministarstva prometa Jean-Baptiste Djebbari. "Da bi SAF postao jeftiniji, njegova proizvodnja mora postati masovna", objašnjava. Kratkoročno, treba očekivati rast cijena aviokarata, kaže Djebbari.
Zračni prijevoz bio je nekada povlastica bogatih ("jet-set") no postupno se demokratizirao za šire slojeve iako valja imati na umu da je iz zračnog prijevoza isključeno između 90 i 95 posto svjetske populacije. U 1970. godini obavljeno je 310 milijuna putovanja avionom, a 2019. godine 4,4 milijarde, prema prema podacima Svjetske banke. Unatoč aktualnoj krizi izazvanoj pandemijom IATA računa da će 2050. broj putovanja zrakoplovom iznositi 10 milijarda.
Cijena zračnog prometa pala je za 96 posto od 1950. godine, zbog uvođenja mlaznih putničkih zrakoplova 60-ih te zbog liberalizacije sektora u Sjedinjenim Državama 1978. Danas kompanije muku muče da se podignu na noge nakon šoka izazvanog pandemijom koja ih je zadužila do grla.
H
4,4
milijarde letova zrakoplova zbilo se 2019. godine
10
puta su SAF goriva za zrakoplove skuplja od sintetičkih
Oporezivanje kerozina i ekološka politika EU donose neviđene pritiske na sektor