Magazin
NATAŠA BLAGOJEVIĆ

Sve se glasnije progovara i o osjetljivim pitanjima
Objavljeno 9. listopada, 2021.

Prije tri godine, u prilogu za Magazin, Nataša Blagojević, konzultantica strategije i planiranja u agenciji Dialog komunikacije iz Zagreba, između ostalog komentirala je tadašnje trendove u influencer marketingu. S obzirom na evidentni razvoj tog područja, zamolili smo Natašu Blagojević da odgovori na nekoliko pitanja.



Kakvo je danas stanje, koliko se influencerski marketing brzo razvija? Drugim riječima, koji su najnoviji trendovi?

- Influencers marketing se usko povezano s društvenim mrežama etablirao kao vrlo vrijedan komunikacijski alat i taj je trend već neko vrijeme na vrhuncu. Zanimljivo je kako se influencers marketing s jedne strane mijenja s novim komunikacijskim platformama i novim mogućnostima u kreiranju sadržaja, ali i kako s druge strane upravo influenceri "nose" te trendove i omogućuju im pravi procvat. Dobar primjer za to je socialcommerce jer su društvene mreže postale od prozora u svijet i mjesta za inspiraciju i mjesto na kojem sve više ostvarujemo kupnju, u čemu ključnu ulogu nerijetko imaju upravo influenceri odnosno njihove preporuke i sposobnost da proizvode i usluge predstave na kreativan i zanimljiv način i time nam privuku pozornost.

Influenceri danas sve glasnije i progovaraju o nekim osjetljivim i globalno važnim pitanjima. Pandemija koronavirusa sve nas je osvijestila o prioritetima, primarno zdravlju, ali smo se počeli kao društvo i više suočavati s prijetnjama koje su u domeni zaštite okoliša. Influenceri su svjesni kako utjecaj znači i odgovornost, stoga je sve više svijetlih primjera edukacije i primjera kako usvojiti zelenije navike. Pojavljuje se svojevrsni aktivizam na društvenim mrežama, a osim o pitanjima zaštite okoliša, u fokusu su i ljudska prava te borba za jednakost, odnosno protiv različitih oblika diskriminacije.

Koliko vidim i pratim, influencer marketing je osvojio cijeli svijet. Koji su glavni razlozi, što je potaknulo takav globalni uspjeh? Bez razvoja društvenih mreža i interneta općenito, sve to ne bi bilo moguće ostvariti. Vaš komentar? Koji su reprezentativni primjeri stranih i domaćih kampanja s influencerima...? Ukupno uzevši, kako će se i u kojim smjerovima dalje razvijati digitalni marketing i s tim u vezi influencer marketing?

- Društvene mreže su osnova influencers marketinga i ono preko čega su influenceri stvorili utjecaj. Bez njih, njihov glas teško bi mogao doprijeti do toliko ljudi. Ne samo da su im društvene mreže omogućile prostor za kreativno izražavanje i plasiranje sadržaja nego i za dvosmjernu komunikaciju, a istinski utjecaj počiva u tome da influencere publika aktivno sluša i slijedi. Vjerujem da će usko s trendovima u tom segmentu biti povezani i trendovi u influencers marketingu, pogotovo u smislu formata sadržaja i novih platformi. Primjerice, Tik Tok je pravi game changer koji je prava oazu zabavnog sadržaja i postavlja trendove koje slijede drugi igrači, primjerice Instagram s opcijom Reels.

"Pravila igre" se stalno mijenjaju i izazovno je ostati vjeran sebi, a uvijek iznova prihvaćati nove trendove i ostati relevantan. Osim toga, živimo u sve kompleksnijem okruženju gdje je sve teže pronaći ravnotežu u temama kojima se influenceri bave. Mnogi od njih nisu se snašli u pandemiji i pretjerano zabavan sadržaj ili jednostavno ignoriranje stvarnosti nije naišlo na odobravanje. Jedna od tema koja će u budućnosti sasvim sigurno više zahvatiti i društvene mreže i influencere je mentalno zdravlje i na koji način sadržaj koji primarno mladi ljudi vide online oblikuje njihove stavove i ponašanje.

Kao odličan primjer kampanje izdvojila bih automobilski brand Toyotu koji je promovirao vozilo idealno za offroad putovanja i avanture, a u kojoj je influencer bio omiljeni dogfluencer Loki, pas kojega na Instagramu prati gotovo dva milijuna korisnika koji uživaju u fotografijama prirodnih ljepota i dogodovština s brojnih izleta Lokija i njegova vlasnika. U ovom su se primjeru odlično poklopile poruke koje je brand htio plasirati s vrijednostima i stilom života Lokija i njegova vlasnika te interesima njihovih pratitelja. Dobar primjer je i suradnja Svjetske zdravstvene organizacije, Instagrama i profila @dudewithsign koji je na sebi svojstven i zabavan način adresirao dezinformacije o koronavirusu u jeku pandemije prošle godine i pozvao više od sedam milijuna pratitelja na odgovorno ponašanje.

Zaključno, mnogi kažu da su influenceri, youtuberi i tiktokeri najbolji posao 21. stoljeća. No, kad se sve zbroji i oduzme, koje su zapravo pozitivne, a koje negativne strane tog (tih) fenomena? Posljednja izvješća upozoravaju da je sindrom burnouta utjecao na mnoge kreatore društvenih trendova kroz društvene mreže i medije općenito, pa tako i influencere, koji su postali slavni (i bogati) koristeći primjerice "blagodati" kontroverzne Tik Tok aplikacije...

- Sindrom burnouta znatno je širi problem i ta pojava nije usko vezana samo uz kreatore sadržaja. Za mnoge od njih isprepletanje osobnih interesa, hobija i posla ujedno je i put sazrijevanja u kojem uče svladavati izazove i spoznaju svoje jake i slabe strane. To je visoko kompetitivno okruženje u kojem se uspjeh gradi dugo i kreatori sadržaja sasvim sigurno imaju odgovornost prema svojoj publici, ali prije svega je trebaju imati prema sebi.

Smatram da platforme imaju veliku odgovornost u edukaciji, ali i društvo u cjelini. Kod mladih ljudi je osobito važno da roditelji budu aktivni i informirani, da kroz obrazovanje djeca također uče o društvenim mrežama i influencerima na adekvatan način. Važna je i uloga medija te brandova, ali i samih influencera da iskreno komuniciraju o pozitivnim i negativnim stranama ovog zanimanja. Svi mi na neki način sudjelujemo u oblikovanju slike o influencerima i imamo odgovornost influencers marketing predstavljati realno i kroz pozitivne primjere, a ne kao utrku za novcem i slavom. (D.J.)
Možda ste propustili...

VELEPOSLANIKOV IZBOR

Kopanje po mraku

TEMA TJEDNA: SUPERIZBORNA PRVA TREĆINA

Do nove vlade prije europskih izbora

Najčitanije iz rubrike