Magazin
IRENA PANDŽA BAJS

Pratitelji sve manje reagiraju na objave
Objavljeno 9. listopada, 2021.

Živimo u vremenu razvijenih društvenih mreža koje su i same postale ozbiljan i unosan posao. Na društvenim mrežama, odnosno preko njih, danas influenceri razvijaju svoja poslovna carstva, postaju celebritiji i svjetski poznate ličnosti.



Kako to sve objasniti, pitali smo izv. prof. dr. sc. Irenu Pandža Bajs, s Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu?

- Fenomen influencera na društvenim mrežama (engl. Social Media Influencers) razvio se kroz želju i potrebu ljudi da na društvenim mrežama prate i analiziraju način i stil života osoba koje smatraju zanimljivim. Općenito, svi mi imamo određenu potrebu i dozu znatiželje da zavirimo u živote drugih ljudi, saznamo što oni rade i kako žive, zbog čega ne iznenađuje popularnost i veliki broj pratitelja influencera koji svoj imidž i poslovni stil grade kroz objave o svom životu i svakodnevnim aktivnostima. Značajan broj mikroinfluencera počeo je bez jasne vizije i poslovne strategije u smislu zarade, ali su tijekom vremena i privlačenjem velikog broja pratitelja uspjeli razviti uspješan poslovni model koji im omogućava dobre prihode i prepoznatljivost na društvenim mrežama, pa i društvu općenito. Takav koncept poslovanja, naravno, ne bi bio moguć bez poduzeća koja su spremna uložiti značajna financijska sredstva da bi ti influenceri promovirali njihove proizvode i usluge na društvenim mrežama poput blogova, Facebooka, YouTubea, Instagrama, TikToka, na kojima većina tih sadržaja vizualno kroz slike i videozapise približava proizvode ili usluge potencijalnim ciljanim skupinama.

Poduzeća iz različitih industrija s razvojem društvenih mreža prepoznala su utjecaj influencera na stavove i kupovno ponašanje svojih pratitelja, zbog čega možemo primijetiti trend izdvajanja sve većeg ulaganja u ovaj oblik marketinških aktivnosti. Posebno se može izdvojiti modna industrija koja kod odabira influencera dosta vodi računa da angažira one koji svojom osobnošću i stilom života najbolje promiču vrijednosti njihovog poduzeća i modne marke. Osim istraživanja o utjecaju influencera na kupovno ponašanje pratitelja, važno je analizirati koje to karakteristike inflencera imaju najveći utjecaj i ulijevaju najviše povjerenja kod potrošača, pa da se odluči kupiti baš taj proizvod koji influencer promovira. Naime, potrošači su tijekom vremena spoznali da influenceri veliki broj proizvoda i usluga promoviraju isključivo zato što su plaćeni za to, a ne zbog toga što su oduševljeni korištenjem tih proizvoda i usluga, pa s vremenom sve manje reagiraju na takve objave. Zbog toga smatram da je za opstanak i daljnji razvoj poslovnog modela influencera vrlo važno istražiti i analizirati karakteristike i kompetencije koje treba imati influencer da bi njegov utjecaj na potrošače bio veći.

OBRTANJE MILIJARDI


U posljednje vrijeme sve je više informacija da raste utjecaj influencera na sve više marketinških aktivnosti, i da se u tom poslu obrću milijarde dolara. Može li se zaključiti da danas influenceri više nisu prolazni trend, nego novi poslovni model? Vaš komentar na cjelokupno stanje s influencerima kojima, dojam je, ni korona nije naštetila?

- Uzimajući u obzir podatke o ulaganjima u influencer marketing te istraživanja o utjecaju influencera na ponašanje potrošača, smatram da influenceri na društvenim mrežama nisu prolazni trend, nego unosan poslovni model koji će s vremenom težiti specijalizaciji i targetiranju specifičnih ciljnih skupina potrošača. U kontekstu važnosti influencer marketinga korisno je istaknuti da se vrijednost globalnog tržišta influencer marketinga u proteklih pet godina povećala s 1,7 milijardi USD na 13,8 milijardi USD, što potvrđuje značaj ovog poslovnog modela za marketing, čak i u vremenu pandemije bolesti COVID-19. Također, pojedina istraživanja predviđaju trend očekivanog prosječnog godišnjeg rasta vrijednosti influencer marketinga za više od 30 % u idućih pet godina. Zanimljivo je istaknuti da je industrija mode najveći generator vrijednosti influencer marketinga na svjetskoj razini, s udjelom od 60 % od ukupne vrijednosti na svjetskoj razini.

VREMENA I TRUDA


Inače, za ovakav spoj influencera i marketinga, vežu se i mnogi mitovi. Što je istina, a što zabluda, kad se primjerice navodi da posao influencera zahtijeva mnogo vremena, da posao influencera zahtijeva mnogo novca i ulaganja, mnogo kreativnosti, između ostaloga?

- Pojedini influenceri koji su svoju slavu i utjecaj stekli isključivo preko aktivnosti na društvenim mrežama, ističu da su u svijet mikroinfluencera zakoračili dosta skromno, bez nekih velikih ciljeva, i s idejom da budu kreativni i zabave se. Tijekom vremena, privlačenjem sve većeg broja pratitelja, privukli su i određena poduzeća koja su u njima prepoznala odgovarajućeg promotora njihovih proizvoda i usluga za ciljne skupine poduzeća. Takvi poslovni angažmani, osim kreativnosti, zahtijevaju i složeniju pripremu objava kao i pripremu odgovarajuće strategije koja će zainteresirati pratitelje i izazvati pozitivnu reakciju na takve objave. Općenito, influenceri koji se ozbiljno bave tim poslovnim modelom te imaju visoke prihode od svojih sponzoriranih objava ulažu dosta vremena i truda u kreiranje objava čiji je cilj izazvati reakcije poput velikog broja likeova i pozitivnih komentara.

Na svjetskoj razini, a neki influenceri i kod nas, angažiraju asistente, snimatelje, make-up artiste, dekoratere da bi pripremili što bolju objavu kroz slike ili videouratke koji će imati širok odjek među ciljnom skupinom potrošača. (D.J.)
Možda ste propustili...

DR. SC. PREDRAG HARAMIJA, PROFESOR NA ZAGREBAČKOJ ŠKOLI EKONOMIJE I MANAGEMENTA

Ključ pobjede na saborskim (i predsjedničkim) izborima izborne su jedinice

JOSIP MILIČEVIĆ GLAVNI TAJNIK MREŽE MLADIH HRVATSKE

Želimo da mladi budu uključeniji u političke procese

Najčitanije iz rubrike