Magazin
IRENA PANDŽA BAJS

Pratitelji sve manje reagiraju na objave
Objavljeno 9. listopada, 2021.

Živimo u vremenu razvijenih društvenih mreža koje su i same postale ozbiljan i unosan posao. Na društvenim mrežama, odnosno preko njih, danas influenceri razvijaju svoja poslovna carstva, postaju celebritiji i svjetski poznate ličnosti.



Kako to sve objasniti, pitali smo izv. prof. dr. sc. Irenu Pandža Bajs, s Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu?

- Fenomen influencera na društvenim mrežama (engl. Social Media Influencers) razvio se kroz želju i potrebu ljudi da na društvenim mrežama prate i analiziraju način i stil života osoba koje smatraju zanimljivim. Općenito, svi mi imamo određenu potrebu i dozu znatiželje da zavirimo u živote drugih ljudi, saznamo što oni rade i kako žive, zbog čega ne iznenađuje popularnost i veliki broj pratitelja influencera koji svoj imidž i poslovni stil grade kroz objave o svom životu i svakodnevnim aktivnostima. Značajan broj mikroinfluencera počeo je bez jasne vizije i poslovne strategije u smislu zarade, ali su tijekom vremena i privlačenjem velikog broja pratitelja uspjeli razviti uspješan poslovni model koji im omogućava dobre prihode i prepoznatljivost na društvenim mrežama, pa i društvu općenito. Takav koncept poslovanja, naravno, ne bi bio moguć bez poduzeća koja su spremna uložiti značajna financijska sredstva da bi ti influenceri promovirali njihove proizvode i usluge na društvenim mrežama poput blogova, Facebooka, YouTubea, Instagrama, TikToka, na kojima većina tih sadržaja vizualno kroz slike i videozapise približava proizvode ili usluge potencijalnim ciljanim skupinama.

Poduzeća iz različitih industrija s razvojem društvenih mreža prepoznala su utjecaj influencera na stavove i kupovno ponašanje svojih pratitelja, zbog čega možemo primijetiti trend izdvajanja sve većeg ulaganja u ovaj oblik marketinških aktivnosti. Posebno se može izdvojiti modna industrija koja kod odabira influencera dosta vodi računa da angažira one koji svojom osobnošću i stilom života najbolje promiču vrijednosti njihovog poduzeća i modne marke. Osim istraživanja o utjecaju influencera na kupovno ponašanje pratitelja, važno je analizirati koje to karakteristike inflencera imaju najveći utjecaj i ulijevaju najviše povjerenja kod potrošača, pa da se odluči kupiti baš taj proizvod koji influencer promovira. Naime, potrošači su tijekom vremena spoznali da influenceri veliki broj proizvoda i usluga promoviraju isključivo zato što su plaćeni za to, a ne zbog toga što su oduševljeni korištenjem tih proizvoda i usluga, pa s vremenom sve manje reagiraju na takve objave. Zbog toga smatram da je za opstanak i daljnji razvoj poslovnog modela influencera vrlo važno istražiti i analizirati karakteristike i kompetencije koje treba imati influencer da bi njegov utjecaj na potrošače bio veći.

OBRTANJE MILIJARDI


U posljednje vrijeme sve je više informacija da raste utjecaj influencera na sve više marketinških aktivnosti, i da se u tom poslu obrću milijarde dolara. Može li se zaključiti da danas influenceri više nisu prolazni trend, nego novi poslovni model? Vaš komentar na cjelokupno stanje s influencerima kojima, dojam je, ni korona nije naštetila?

- Uzimajući u obzir podatke o ulaganjima u influencer marketing te istraživanja o utjecaju influencera na ponašanje potrošača, smatram da influenceri na društvenim mrežama nisu prolazni trend, nego unosan poslovni model koji će s vremenom težiti specijalizaciji i targetiranju specifičnih ciljnih skupina potrošača. U kontekstu važnosti influencer marketinga korisno je istaknuti da se vrijednost globalnog tržišta influencer marketinga u proteklih pet godina povećala s 1,7 milijardi USD na 13,8 milijardi USD, što potvrđuje značaj ovog poslovnog modela za marketing, čak i u vremenu pandemije bolesti COVID-19. Također, pojedina istraživanja predviđaju trend očekivanog prosječnog godišnjeg rasta vrijednosti influencer marketinga za više od 30 % u idućih pet godina. Zanimljivo je istaknuti da je industrija mode najveći generator vrijednosti influencer marketinga na svjetskoj razini, s udjelom od 60 % od ukupne vrijednosti na svjetskoj razini.

VREMENA I TRUDA


Inače, za ovakav spoj influencera i marketinga, vežu se i mnogi mitovi. Što je istina, a što zabluda, kad se primjerice navodi da posao influencera zahtijeva mnogo vremena, da posao influencera zahtijeva mnogo novca i ulaganja, mnogo kreativnosti, između ostaloga?

- Pojedini influenceri koji su svoju slavu i utjecaj stekli isključivo preko aktivnosti na društvenim mrežama, ističu da su u svijet mikroinfluencera zakoračili dosta skromno, bez nekih velikih ciljeva, i s idejom da budu kreativni i zabave se. Tijekom vremena, privlačenjem sve većeg broja pratitelja, privukli su i određena poduzeća koja su u njima prepoznala odgovarajućeg promotora njihovih proizvoda i usluga za ciljne skupine poduzeća. Takvi poslovni angažmani, osim kreativnosti, zahtijevaju i složeniju pripremu objava kao i pripremu odgovarajuće strategije koja će zainteresirati pratitelje i izazvati pozitivnu reakciju na takve objave. Općenito, influenceri koji se ozbiljno bave tim poslovnim modelom te imaju visoke prihode od svojih sponzoriranih objava ulažu dosta vremena i truda u kreiranje objava čiji je cilj izazvati reakcije poput velikog broja likeova i pozitivnih komentara.

Na svjetskoj razini, a neki influenceri i kod nas, angažiraju asistente, snimatelje, make-up artiste, dekoratere da bi pripremili što bolju objavu kroz slike ili videouratke koji će imati širok odjek među ciljnom skupinom potrošača. (D.J.)
Možda ste propustili...

DR. SC. DUŠKO SEKULIĆ, PROFESOR U MIROVINIPRAVNOG FAKULTETA SVEUČILIŠTA U ZAGREBU

Prosvjedno "događanje naroda" populistička je manipulacija

SJEĆANJA U SJENI KORONE: FINSKA - ZEMLJA SREĆE

Drugi kukaju, Finci se vesele

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

SJEĆANJA U SJENI KORONE: FINSKA - ZEMLJA SREĆE

Drugi kukaju, Finci se vesele

2

POLARIZACIJA DRUŠTVA (I)

Razum mora prevladati bezumlje

3

DR. SC. MARTINA PEZER/DR. SC. BRANKO STANIĆ

Umjesto na problem fokus
treba staviti na rješenje