Magazin
DR. SC. BRANKO BLAŽEVIĆ PROFESOR EMERITUS IZ OPATIJE

Velik interes i veliko neznanje
Objavljeno 19. lipnja, 2021.

U hrvatskom je turizmu COVID kriza prouzročila svojevrsnu "turističku pauzu", ali istovremeno stvorila i priliku za resetiranje i novo promišljanje hrvatskog turizma. Kao član Znanstvenog vijeća za turizam i prostor Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti bio sam aktivni sudionik na dva interdisciplinarna znanstvena kolokvija: "Turistički time out - trenutak za novo promišljanje turizma i prostora" i "Turizam i stanovanje", koja su održana kao videokonferencija 27. listopada 2020. i 17. svibnja 2021.


Možda je najbolji prilog razmatranju turizma i prostora Znanstvenog savjeta dao njegov predsjednik, akademik Nikola Bašić. Ukratko, on je kao znanstvenik i poznati arhitekt u svojim kritičkim promišljanjima bez sumnje fokusiran na učinke turizma na hrvatski prostor, poglavito na području jadranske obale i otoka, "gdje se odgovor na sveprisutnu turističko-nekretninsku potražnju razrješava na dramatičan način, u sukobu s dugoročnim nacionalnim interesima. Tome ususret idu i legislativne improvizacije, kojima se, pod agendom poticanja investicija, srozavaju standardi prostornog planiranja. Što su planovi bliže provedbenoj razini to su problemi veći. Na kraju, oni se pretvore u kvazi-planske dokumente koji nisu ništa drugo nego interesne križaljke u kojima se, iza paragrafa, vodoravno ili okomito, krije ime onoga za koga je napisan. Iz tog razloga, hrvatsko društvo i hrvatski prostor ne smiju postati taoci turizma kao prevladavajućeg gospodarstva. Tome nasuprot, turizam može postati vrelom nacionalne demografske i prostorne revitalizacije" (Bašić, 2019).

VELIKI IZAZOVI


Moj skroman prilog na prvom kolokviju odnosio se na temu prekomjernog turizma, ili overturizma, pod nazivom Overturizmom protiv turizma i društva, s postavljenim istraživačkim pitanjem: Ulazi li hrvatski turizam u zonu overturizma? Upozorio sam na četiri temeljna izazova hrvatskog turizma koja imaju za rezultat prekomjerni, ili tzv. overturizam, s pogubnim utjecajem na održivost turizma i prostora, kao i na gospodarsku i društvenu ravnotežu. Prvi je izazov u ekonomskoj teoriji koja ne daje odgovore na nedosljedna ponašanja u društvenoj i gospodarskoj praksi isključivo zbog nakaradnog shvaćanja ekonomskog procesa koji se odvija između proizvodnje i potrošnje, a koji dobrim dijelom zanemaruje trošenje i vrednovanje resursne osnove, a posebno prostora kao resursa kojim je turizam definiran. To dovodi do teorijskog kaosa koji rezultira kaosom u praksi. Drugi izazov posljedica je spomenute teorijske zbrke, na koji upozoravam rezultatom svojeg istraživanja kojim na makroplanu prepoznajem znakove prekomjernog, ili tzv. overturizma u Hrvatskoj. Komparativnom analizom uspoređujem hrvatski turizam u s potvrđenim (Mihalič, 2019) neodrživim, tzv. podturizmom, Slovenije i održivim turizmom Austrije. Iz te komparativne analize proizlazi da Hrvatska prema apsolutnim podatcima zaostaje za Austrijom po svim analiziranim elementima osim po ukupnim smještajnim kapacitetima i broju ostvarenih noćenja.

U relativnim podatcima, gdje su pokazatelji ispravljeni za faktor veličine broja stanovnika i površine u km² po stanovniku, slika je potpuno drukčija i upućuje na golem nerazmjer Hrvatske i Austrije na štetu Hrvatske u obliku postojanja neodrživog overturizma. Treći izazov javlja se na mikroplanu turističkih destinacija. U svojem istraživanju dolazim do rezultata na razini sedamdeset i jedne turističke destinacije jadranske Hrvatske, i to metodologijom koja pretpostavlja da rang na 20. percentilu odgovara rangu od prvih 20 % jadranskih turističkih destinacija koje ostvaruju najviše ekonomske indikatore, ali i ulaze u zonu najvećeg rizika od prekomjernog turizma, ili overturizma. Valja naglasiti da pripadnost destinacije zoni 20. percentila ne znači automatski i overturizam, nego je to siguran znak da destinaciji prijeti ozbiljan razvojni izazov stvoren pogrešnim percipiranjem uspjeha u turizmu koji se definira kroz stalni rast sve većeg broja turista.

UVJETI ZA RAZVOJ


Četvrti izazov bazira se na prezentiranim ekonomskim indikatorima koji upućuju na potrebu zaustavljanja rentnog turističkog razvojnog modela Hrvatske, posebno u segmentu nekontroliranog rasta smještajnih kapaciteta i nužnost njihove nove regulacije, posebno prostornom i poreznom politikom. Te politike trebale bi posebno utjecati na promjenu stope turističke gustoće i stope turističke penetracije, ali i na ostale indikatore održivosti u brojnim jadranskim destinacijama. To uključuje i paralelno stvaranje nove stabilne gospodarske i društvene strukture u kojoj će prioritetne razvojne politike postati one politike koje su se posebno u ovoj globalnoj pandemijskoj krizi pokazale nedostatne u smislu samoodrživosti (kao npr. zdravstveni, gospodarski, turistički, obrazovni sustav) na lokalnoj, nacionalnoj i europskoj razini. (Cjelovit rad nalazi se u Zborniku skupa HDE-2020 u pdf formatu na linku: http://hde.hr/ekonomskapolitikahrvatske).

U međuvremenu je održan i drugi kolokvij, "Turizam i stanovanje". Na tom skupu upozorio sam na opasne brojke koje nas moraju zabrinuti a odnose se na nekomercijalni smještaj i kućnu radinost kao na jedan od najvećih razvojnih izazova hrvatskog turizma. Zvali se ti oblici smještaja vikendice, kuće za odmor, stanovi, apartmani, kuće za povremeni boravak, stanovi za odmor i rekreaciju, svi ti pojmovi svode se na jedan zajednički nazivnik. Na primjeru vlastitog istraživanja na slučaju grada Crikvenice, koja je ogledni primjer većine jadranskih turističkih destinacija s visokim indikatorima sezonalnosti i opasnosti od pojave prekomjernog turizma, kao i na primjeru istraživanja Instituta za turizam, posebno kolege Nevena Ivandića, ti najbrojniji smještajni kapaciteti na turističkim područjima u ukupnoj strukturi smještajnih kapaciteta generiraju u turističkim destinacijama 80 - 90 % ukupnog turizma. Ti kapaciteti, nažalost, razvijaju se bez ikakve kontrole s aspekta prostornog planiranja, u odsutnosti društva da to područje regulira alatima koji mu stoje na raspolaganju, kao što su prostorna, urbanistička i porezna politika. Oni su dio velikog interesa, ali istovremeno i velikog neznanja. Nitko danas ne zna koliko se gradi ili koliko će se graditi sekundarnog smještaja, posebno u osjetljivim područjima kao što je jadranska hrvatska.

Ako imamo za cilj optimizirati nekomercijalni smještaj i kućnu radinost, do toga ćemo doći multidisciplinarnim znanjima, ali i alatima kao štu su prostorna, urbanistička i porezna politika, kao savršenim sredstvima da se ti ciljevi i ostvare. Koliko god to izgledalo komplicirano i birokratski, to je uvjet bez kojeg se ne može i ne smije dalje raditi. To su danas neki od najvećih izazova i zato je "turistička pauza" prouzročena COVID krizom prilika za resetiranje i novo promišljanje hrvatskog turizma.



Darko Jerković
Najčitanije iz rubrike