Kultura
SAMSON I DALILA - GLAVNI SOLISTI O PREMIJERI U HNK

Radosni smo što ćemo koncertno predstaviti ovu divnu operu Osijeku
Objavljeno 7. lipnja, 2021.
Prvi put nakon popuštanja mjera na sceni će biti i orkestar, i zbor, i solisti

U ponedjeljak, 7. lipnja, u HNK u Osijeku odigrat će se opera "Samson i Dalila" Camillea Saint-Saensa. Redatelj te poznate biblijske priče je Robert Bošković, a orkestrom Opere HNK u Osijeku ravnat će maestro Filip Pavišić.



Opera će se odigrati koncertno, uz epidemiološke mjere. Prvi put nakon što su popustile epidemiološke mjere na sceni će biti i orkestar, i zbor, i solisti. Zbor će biti smješten u lože, poštujući trenutne epidemiološke mjere, s maskama, kao i ostali izvođači. Za operu "Samson i Dalila" već u prošloj sezoni završena je scenografija, koreografija i kostimografija, ali je, nažalost, izvedba bila otkazana i u svibnju i u studenome prošle godine zbog epidemioloških mjera. Opera je stavljena u abonoman, a osim što će se premijerno izvesti 7. lipnja, izvest će se i 8., 9. i 10. lipnja 2021. Vrhunski je uspjeh što su operu uspjeli stvoriti u ovo vrijeme. Iduće godine "Samson i Dalila" izvodit će se s punom scenografijom, kada mjere to budu dopuštale.

Iako su ovih dana naporne pripreme za predstavu, koja će se napokon odigrati, nekoliko je pjevača podijelilo svoja iskustva i doživljaje tijekom pripreme za predstavu. Glavne uloge su uloga Samsona, Dalile i velikog svećenika. Ulogu Samsona odigrat će Igor Krišto i Žiga Kasagić, ulogu Dalile Stefany Findrik, Gordana Kalmar i Irena Parlov, a ulogu Velikog svećenika Leon Košavić i Dalibor Hanzalek.



Što vam znači velika uloga Samsona u operi "Samson i Dalila"?



IGOR KRIŠTO (SAMSON): Velik izazov, vrlo rijedak dramski fah. Malo pjevača to danas pjeva, nema toliko tenora koji to pjevaju, zbog jezika i nepoznavanja repertoara.

ŽIGA KASAGIĆ (SAMSON): To je jedna velika i teška stvar, ali je prelijepa i glazba i uloga. Čovjek nema često priliku pjevati ovako veliku ulogu. Meni je to izazov, ali je stvarno prelijepo.



Što vam znači velika uloga Dalile u operi "Samson i Dalila"?



IRENA PARLOV (DALILA): Velike solističke uloge, koje već godinama redovito pjevam, kako na našim tako i na internacionalnim pozornicama, uvijek su izazov pjevaču, ali donose poseban užitak, jer u konačnici, kada ste kvalitetan i uspješan pjevač, onda pjevate prvi fah. Prvim fahom nazivamo glavne i velike uloge, pa otuda naziv prvak ili prvakinja opere, koji pjevači zasluže nakon što otpjevaju niz takvih uloga kroz karijeru, i to je ono što vas gura da još više radite na sebi i da ostanete na visokom nivou, potrebnom za interpretaciju takvih uloga.

GORDANA KALMAR (DALILA): Ponajprije sam zahvalna na danoj mi prilici i povjerenju. Veliko mi je zadovoljstvo i čast utjeloviti ovaj kompleksni lik, Filistejke Dalile. Dalila u mom solističkom djelovanju zaokružuje broj od deset uloga. Velike uloge koje su prethodile bile su svojevrsna dramaturška priprema, to su bile uloge: Azucena ("Trubadur"), Adalgisa ("Norma"), Rosina ("Seviljski brijač"), Doma ("Ero onoga svijeta") i te Donna Elvira ("Don Giovanni").



Koliko dugo se pripremate za operu?



IGOR KRIŠTO (SAMSON): Pripremamo se već godinu i šest mjeseci, odužilo se zbog situacije s koronavirusom, ali, evo, nekako je to već sve sjelo i u grlo i u glas.



Kako ste se snašli u ulozi?



IGOR KRIŠTO (SAMSON): Vrlo dobro. Francuski jezik mi je problematičan pa je malo bilo problem naučiti napamet i prostudirati ulogu, ali na kraju je uspjelo!


Je li vam bilo naporno pripremati se za operu?



ŽIGA KASAGIĆ (SAMSON): Nije bilo naporno što se tiče proba. Više je bilo naporno iščekivanje hoćemo li i kada ćemo to moći izvesti pred publikom. Bilo je naporno zato što nismo bili angažirani ni u kakvim predstavama jer je sve stalo zbog koronavirusa – treba se vratiti u formu.



Što mislite o samom projektu "Samson i Dalila"?



ŽIGA KASAGIĆ (SAMSON): Filip Pavišić, koji je dirigent, vrlo je miran s pjevačima. Ekipa je super, mladi su, svi smo prijatelji i to je jako važno za cijeli ansambl.

GORDANA KALMAR (DALILA): Užitak je raditi s našim opernim ansamblom, s kolegama solistima, zborom, orkestrom i našim dirigentima. Kod nas vlada opuštena, prijateljska, ali i strogo radna atmosfera. Sve su to stvari koje su mi nedostajale u doba korone i izolacije. Sada smo svi sretni što smo ponovno na okupu, i radimo s posebnim užitkom. Zbog toga sam sigurna da će ovo biti posebna izvedba ovog Saint-Saensova remek-djela.



Što vam znači opera "Samson i Dalila" u Osijeku?



STEFANY FINDRIK (DALILA): Upravo zbog pandemije i postrožavanja mjera u procesu režijskih proba bili smo prekinuti u jesen 2020. Ponovno se okupljamo za koncertnu izvedbu, orkestar, zbor i solisti, domaće snage i gosti, i to nas sve ispunjava nevjerojatnom radošću, jer upravo se orkestar u svojoj punoj snazi nije mogao čuti još od početka pandemije. Uloga Dalile svakom je mezzu uloga snova. Za mene je ova uloga posebna zato što je upravo Dalila prva velika rola koju ću imati priliku izvesti na pozornici u matičnoj kući i svom rodnom Osijeku. Velik je to korak za mladog pjevača, ali upravo onaj korak kojeg s radošću očekuješ jer znaš da iza tebe stoji ogromna količina rada i pripreme. Divno je to, biti blagoslovljen poslom koji voliš i koji pred tebe stavlja uvijek nove izazove.



Kako je na vas utjecao koronavirus? Kako je utjecao na pripreme i probe?



IRENA PARLOV (DALILA): Pandemija je i mene, kao i ostale kolege, spriječila da imam predstave i jako je pogodila cijelu moju struku, posebice samostalne umjetnike, jer smo u ovom razdoblju jedva dobili nekoliko potpora od države, a troškovi su i dalje bili tu, te činjenica da morate ostati u formi, učiti, vježbati, a da biste sve to mogli, morate platiti svog mentora, korepetitora itd. Više od godinu dana nisam stala na pozornicu, posebice zato što sam većinu gostovanja imala izvan naših granica, a sve je bilo otkazano. Radila sam marljivo cijelog lockdowna, učila uloge, obnavljala stare, no bez pozornice to je zaista pravi izazov. To je kao da kažete Luki Modriću da vježba nogomet u sobi, jer je teren nedostupan. Jasno je da ne bi bio ni upola dobar nogometaš kakav je kao kada ima normalne treninge i utakmice. Pokušali smo jesenas izići s premijerom "Samsona", ali zbog pandemije ipak je sve moralo biti odgođeno, tako da evo nas tu. Radujem se što ćemo bar koncertno predstaviti ovu divnu operu Osijeku i što je ovo naznaka da se život na pozornice Osijeka, naše države i cijelog svijeta polako vraća te da ćemo u novu sezonu ući u punom sastavu i s punim gledalištem.



Što vam znači rad u Osijeku i na operi "Samson i Dalila"?



LEON KOŠAVIĆ (VELIKI SVEĆENIK): Želio bih istaknuti da je za mene rad u HNK u Osijeku, pa tako i na operi "Samson i Dalila", ono čemu, vjerujem, svi umjetnici teže. To je stvaranje u okruženju koje ih potiče i podupire; u kojemu se osjećaju dobro i usudio bih se reći da tada više ne govorimo o radu, nego o načinu dobrog i sretnog života, jer umjetnici žive za predstave koje spremaju i s njima puno prije i dugo nakon probe.



Kakvu si vam planovi? Čula sam da ste aktivni i u inozemstvu, gdje?



LEON KOŠAVIĆ (VELIKI SVEĆENIK): Svi osjećamo posljedice koronakrize i zatvaranja, posljednjih godinu dana obilježeno je borbom protiv opakog koronavirusa, ali i borbom protiv straha, histerije i borbom za ljudskost i empatiju. Izvođačke umjetnosti među prvima u osjetile posljedice zatvaranja, ali sada tvore prethodnicu u oporavku koji nam je najpotrebniji, a to je oporavak duha, onoga što nas čini ljudima. Zbog tih razloga, koliko god je kalendar prošle sezone bio prazan, toliko je kalendar sljedeće sezone ispunjen! U planu su operne produkcije i koncerti u Finskoj, Norveškoj, Belgiji i Švicarskoj, ali što je najvažnije i čemu se izuzetno veselim, u planu je i mnogo lijepih projekata u HNK u Osijeku!


Marta BARIŠIĆ

Možda ste propustili...

2. MEĐUNARODNO NATJECANJE “DAMIR SEKOŠAN”

Gosti iz Italije, Srbije i Hrvatske odabrali najbolje glazbene talente

MANIFESTACIJA NOĆ KNJIGE 2024. U GRADSKOJ I SVEUČILIŠNOJ KNJIŽNICI OSIJEK

Prigodni program bogat raznim događajima za sve dobi i ukuse

Najčitanije iz rubrike