STANKO FERIĆ, KOSCENARIST DOKUMENTARNOG FILMA O DINAMITIMA

Osijek nije provincija, nego je metropola rock-glazbe i kulture, zaslužio je muzej rock-baštine
Objavljeno 20. veljače, 2021.
Film će biti prikazivan u programu Hrvatske televizije, a nadamo se premijeri u Osijeku

Ekipa Hrvatske radiotelevizije ovih je dana boravila u Osijeku gdje je snimala dokumentarni film koji kroz priču o VIS-u Dinamiti govori o Osijeku šezdesetih godina.

Filmska priča vodi gledatelje u vrijeme kada se rađala osječka rock-scena i kada su stasali osječki rockeri koji su imali bitan utjecaj na razvoj rock-glazbe i rock-kulture u Hrvatskoj i bivšoj Jugoslaviji i svojim stvaralaštvom gradili temelje glazbenog rock-izričaja koji je danas nacionalna kulturna stečevina, ali i neodvojivi dio kulturnog i zavičajnog identiteta Osijeka. Film snima ekipa HTV-a koju vode Aleksej Pavlovsky, urednik emisija o popularnoj i tradicijskoj kulturi Programskog odjela Kultura, i producentica Sanja Ivančin. Redatelj je Ivan Mokrović, snimatelj i direktor fotografije Ivan Kovač, majstori tona i rasvjete su Dario Maćešić i Zoran Pisačić, a Snježana Kundija Purgarić je asistent režije. Film se temelji na sinopsisu novinara istražitelja i koscenarista Stanka Ferića, urednika časopisa za kulturu sjećanja "Volim Šibenik" iz Šibenika, koji je rođeni Slavonac. O filmu, koji svi Osječani, ali i poznavatelji povijesti hrvatskog rocka, dugo očekuju popričali smo s Ferićem.

Odakle ideja za ovaj film i koje teme obrađujete u njemu?

- Da osječki Dinamiti i osječka rock-scena pripadaju među krucijalne povijesne činjenice nije neko senzacionalno "arheološko otkriće". Za njih se zna i točno ih se vrednuje, ali su ostali malo izvan fokusa rock-historiografije. Poticaj za snimanje dokumentarca došao je kroz rad na dokumentarnom filmu o grupi Mi kada smo, očekivano, uz Korni grupu, Indexe, Mlade leve i druge izvrsne glazbene skupine iz tih vremena, nailazili na Dinamite, a presudan je bio rad na autobiografiji Dade Topića u kojoj je njegovo osječko glazbeno razdoblje najvažnije i najopsežnije.

Kako je prošlo snimanje u Osijeku? Jeste li mogli ostvariti sve planirano?

- Snimanje je proteklo sjajno usprkos teškoćama zbog epidemioloških mjera. Uspjeli smo dobiti čak i više nego što smo očekivali zahvaljujući Osječanima koji su nam pomagali na svakom koraku i pronalazili rješenja za probleme s kojima smo se suočavali. Ideja dokumentarca o Dinamitima naišla je u Osijeku na toplo odobravanje i potporu. Ne bismo uspjeli bez Berislava Vinarevića, vlasnika hotela Waldinger, Antuna Endriha, vlasnika kluba Oxigen, Dražena Dragušice, Ivice Bilca Žuće, Zlatka Pavoševića... Ma svi su nam pomagali, i uprava groblja i osnovna škola u koju su išli Dado i Boček. Drago mi je što je zanimanje za tu temu pokazala Žana Gamoš, dogradonačelnica Osijeka. S njom smo imali inspirativnu razmjenu misli i ideja koje bi mogle uroditi nekim zanimljivim projektima.

Bila je namjera okupiti Dinamite, jeste li to uspjeli?

- Da, bila je ideja da se okupe Dinamiti, Topić - Krasnić - Boček - Divjak, i da ponovno zajedno zasviraju, ali smo u startu znali da to neće biti lako ostvariti u okolnostima koronavirusa. No glavni cilj filma bio je prikaz Osijeka kao metropole rock-kulture kroz priču o Dinamitima pa okupljanje benda nije bilo od presudnog značenja.

Na kojim ste sve lokacijama snimali u Osijeku?

- Snimali smo na svim ključnim lokacijama prateći topografiju povijesti Dinamita i osječke rock-kulture te u dijelovima Osijeka iz kojih su potekli članovi Dinamita uključujući oba njihova saziva; Kićin i Dadin.

Kakva je vaša osobna veza s glazbom toga vremena?

- Ne pripadam naraštaju koji je rock otkrivao u vrijeme Dinamita. Mladost sam proveo u Slavonskom Brodu gdje me je rock-glazbom zarazila druga generacija brodskih rockera, a definitivno sam sazrio s prvim albumom grupe Time. Dakle, nemam generacijsku vezu s glazbom i vremenom o kojemu govori film, pa ni s Osijekom u kojemu sam kratko djelovao početkom osamdesetih godina kao aktivist Književne omladine Hrvatske. Međutim, kao novinar bavim se istraživanjem početaka rock-glazbe i fenomenologijom rađanja rock-kulture. Iz tog mog rada proistekla su dva rockumentarca u produkciji HTV-a. Filmovi o grupi Polaris, jednom od najstarijih bendova u svijetu, i film o fenomenu šibenske grupe Mi.

Radite na biografiji Dade Topića, recite nam nešto više o tome?

- Dado Topić je umjetnik, glazbenik, skladatelj i pjesnik nacionalnog značenja. Ikona rock-glazbe i jedan od stupova hrvatske rock-kulture. Već odavno je zaslužio da njegov život i stvaralaštvo budu sabrani u biografsko-memoarskoj knjizi. Mnogi dijelovi njegova života i karijere potpuno su nepoznati, a oni poznati prilično su zagubljeni u labirintu proizvoljnih interpretacija, pa i zatrpani copy paste glupostima. Rad na njegovoj autobiografiji nije lak jer je imao kompleksan život, a umjetnička su ga lutanja vodila nepredvidivim putevima koje nije jednostavno pratiti. Imamo još puno posla, no već sada je sigurno da će najzanimljivija biti prva četiri poglavlja: djetinjstvo u rodnom Siveriću i Novoj Gradiški, mladost te glazbeno i umjetničko sazrijevanje u Osijeku, nesporazum s JNA, zatvor i neobična glazbena karijera u JNA te nastanak grupe Time i stvaranje prvog albuma.

Zašto je, prema vašem mišljenju, Osijek marginaliziran kada je riječ povijesti rock-glazbe u Hrvatskoj, iako je ključan u njezinu razvoju?

- Čini mi se da smo mi Slavonci, naime i ja sam Slavonac, rodom sam iz Starih Mikanovaca, previše samozatajni i kao da se ustručavamo reći koliko vrijedimo. Rock-kultura u Osijeku je živa i potentna, što se vidjelo i na sjajnoj manifestaciji Povijest osječkog rocka. To je bilo super, ali nije probudilo zanimanje za potrebu institucionalizacije rocka kao kulturne stečevine. Vidim i na internetu da Osječani jako drže do tog dijela svoje povijest i kulture, ali nekako pri tomu ostaju u sferi generacijske i zavičajne autonostalgije. Mislim da se to može promijeniti uz malo truda i pogledom na rock-baštinu iz drukčijeg rakursa. Osijek nije provincija, nego je metropola rock-glazbe i kulture. Odavno je zaslužio muzej svoje rock-baštine. Recimo, za svoju rock-baštinu, rock-tradiciju i kulturu itekako su se dobro pobrinuli Županja i Slavonski Brod. Pa ako to Brod i Županja mogu, moje je mišljenje da Osijek mora. Osijek je arkus rock-glazbe i rock-kulture u Hrvatskoj i bivšoj Jugoslaviji. Dinamiti pripadaju među očeve rock-glazbe kao umjetnosti i rock-kulture na ovim prostorima. I prije njih bilo je skupina koje su svirale rock-glazbu, ali upravo su Dinamiti bili jedna od prijelomnih točaka i premosnica između ranog rock and rolla kao (samo) zabavne plesne glazbe i rocka kao okvira za umjetnički izraz. Tu je posebno važan Dado Topić, koji se kao glazbenik formirao u Osijeku, jer je on u svoje kompleksne skladbe proizišle iz uvezene glazbene tradicije unio svoj originalni umjetnički izraz i snažnu introspektivnu poeziju, što je bilo svojevrsna kulturna revolucija. Upravo su Dinamiti postavili nove idiome u rock-glazbi na našim prostorima. Odmaknuli su se od američkih i britanskih uzora i počeli stvarati nešto autentično unoseći u rock-izričaj elemente ozbiljnijih glazbenih formi propuštajući ih kroz osobnu kreativnu i umjetničku retortu. Tako su stvarali nešto novo, drukčije, vrijedno i autentično. Dinamiti su bili važna i utjecajna glazbena skupina i dok su bili primarno koncertna atrakcija, a sve ovo o čemu govorim prenijeli su kao svojevrsni osječki rock-pelcer u druge sredine. Dinamite i njegove članove definirao bih kao arkuse naše rock-glazbe i kulture. Zahvaljujući (i) njima, naša rock-glazba nije bila više samo kopija stranih uzora. Počeli su kao i svi drugi, kopiranjem uzora, ali kada su svladali gradivo, stvorili su nešto novo što je kroz rad u grupama Time, BP Convention, Indexi, Korni grupa, pa i prvom albumu Josipe Lisac... stvorilo originalna glazbena djela visoke umjetničke vrijednosti.

Kada i gdje će se moći pogledati ovaj film?

- Na dinamiku finalizacije filma utječu epidemiološke mjere, no očekujem da će biti završen možda već do Osječkog ljeta. Bit će prikazivan u redovnom programu Hrvatske televizije, a moći će ga se pogledati i po želji na HRTi multimedijskoj internetskoj usluzi dostupnoj i na mobilnim uređajima. Moguća je i premijera u Osijeku.

Planirate li još nešto uskoro snimati u Slavoniji?

- Već krajem svibnja snimamo novi dokumentarni film u Slavonskom Brodu, a još su u razradi projekti dva dokumentarna serijala koji će tematski zahvatiti Osijek i Slavoniju, no još je rano tomu govoriti. Trenutno je u prvom planu autobiografija Dade Topića. Volio bih da se prvo predstavljanje knjige o njegovu životu dogodi upravo u Osijeku i da se tada, ako već nije bilo moguće sada, okupe i zasviraju Dinamiti.

Tanja Kvorka

DARUVARSKI BEND NASTUPA NA ZAGREBAČKOM FESTIVALU

COTA G4 predstavila spot za novu pjesmu “Daj mi znak”