Zdravlje
ISTRAŽIVANJE PREHRAMBENIH NAVIKA

Narezana jabuka najdraže voće, a krumpir povrće
Objavljeno 15. veljače, 2021.
Na listi odraslima omraženog povrća tijesnu bitku vode kelj i brokula

Sve su vrste svježeg voća i povrća zdrave. Odlične su i za dobru liniju te naročito nakon zimskih mjeseci kada smo jeli nešto težu hranu.

Voće i povrće razlikuju se po sadržaju i količini hranjivih sastojaka, a voće sadrži više šećera. Savjet je jesti dva komada voća i 250 grama povrća svaki dan. Tako osiguravamo bogatu mješavinu vitamina, minerala i drugih tvari kao što su antioksidansi. Treba jesti raznoliku hranu jer samo tako možemo osigurati sve potrebne tvari. Hranu više ne promatramo samo s aspekta potreba odgovarajućeg unosa radi pravilnog rasta i razvoja. Ona danas ima jednu od vodećih uloga u kvaliteti života čovjeka, u prevenciji, liječenju i ozdravljenju mnogih bolesti. Vitamini, minerali i fitokemikalije u hrani imaju zaštitno djelovanje kod mnogih bolesti. Iako se čak 90 posto građana Hrvatske slaže s tvrdnjom da ono što jedemo utječe na naše zdravlje, ipak 40 posto ih smatra da se ne hrani zdravo ili nisu sigurni hrane li se zdravo. Pokazuje to istraživanje o navikama konzumacije voća i povrća među građanima Hrvatske provedeno u siječnju ove godine. Među odraslim ispitanicima 30 posto njih smatra da ne jede dovoljno povrća ili nisu sigurni jedu li dovoljno povrća, a 38 posto isto tvrdi za voće. Istraživanje pokazuje i da 34 posto odraslih i 32 posto djece ne jede voće svaki dan, a 39 posto odraslih i 41 posto djece ne jede povrće svaki dan. Iako uravnotežena prehrana podrazumijeva konzumaciju pet komada voća i povrća dnevno, čak 82 posto odraslih dnevno pojede manje od toga. Rezultati istraživanja pokazuju kako je nužno mijenjati prehrambene navike.

Da je voće i povrće neizostavno u pravilnoj prehrani ističe i nutricionistica, prof. dr. sc. Darija Vranešić Bender. "Vitamini, minerali, vlakna i ostale blagotvorne tvari iz voća i povrća nužne su za pravilan razvoj i rast od najranije dobi, stoga je od iznimne važnosti djecu već u ranom djetinjstvu poticati na njihov redovit unos. Osim konzumacije u izvornom obliku, voće i povrće možemo u svakodnevnu prehranu uvrstiti i na brojne druge načine, a da nam nikad ne dosade – od voćnih i povrtnih smoothieja, voćnih kompota i šarenih salata do ukusnih variva, mirisnih složenaca i brojnih drugih maštovitih kombinacija. Inspiracije prilikom pripreme voćnih i povrtnih obroka zaista nikada ne nedostaje, važno je samo steći naviku da ih što češće uključujemo u prehranu", savjetuje prof. Vranešić Bender.

Istraživanje je otkrilo i puno zanimljivih činjenica o navikama konzumacije voća i povrća kod građana Hrvatske. Jabuka je tako najdraže voće i odraslima i djeci, pri čemu je čak 52 posto odraslih jede tako da je najprije nareže. S druge strane, dinju ne voli čak 30 posto odraslih, dok je samo jedan posto djece navodi kao najdraže voće.

Da im je svako voće drago tvrdi 49 posto odraslih i samo osam posto djece. Više od 95 posto odraslih jede voće bar jednom tjedno, a od toga 38 posto jednom dnevno te ga jede najčešće samostalno kao međuobrok (95 posto), u voćnoj salati (54 posto), kolaču (67 posto) ili kompotu (49 posto). Oni koji ga jedu rjeđe od jednom tjedno za to krive naviku – ne sjete se uzeti voće češće ili radije jedu nešto drugo kad osjete glad.

Istraživanje otkriva da na ljestvici omiljenog povrća kod odraslih vode rajčica, krumpir i zelena salata, a kod djece predvodnik je krumpir, a slijede ga mrkva i rajčica. Na listi odraslima omraženog povrća tijesnu bitku vode kelj i brokula, a približavaju im se i mahune.

Više od 46 posto odraslih tvrdi da voli svako povrće, dok isto kaže samo šest posto djece. Voše od 98 posto odraslih povrće jede bar jednom tjedno, a od toga njih 61 posto bar jednom dnevno, i to u salatama, juhama i varivima, ali i kao samostalan obrok, u čemu prednjače Dalmatinci. Djeca povrće jedu najčešće jednom dnevno ili dva do tri puta tjedno.
Jasminka Knežević
Nutricionizam
istraživanje prehrambenih navika
Blagotvorne tvari iz voća i povrća nužne su za pravilan razvoj i rast od najranije dobi
Zadovoljiti želju za slatkim
Svježe jabuke preporučuje se jesti pola sata prije ili nekoliko sati poslije obroka. Jabuka sadrži velik postotak vode te se brzo resorbira. Jabuka je redovita u dijetama za mršavljenje, i to zbog više razloga. Zahvaljujući sadržaju pektina stvara dodatni osjećaj punoće i sitosti. Sadrži monosaharid fruktozu, šećer koji može zadovoljiti želju za slatkim, bez velikih promjena u koncentraciji glukoze u krvi.
Krumpir ima malo kalorija
Krumpir je ekološki čista namirnica jer ga je lako i jeftino uzgajati. Nije mu potrebno umjetno gnojivo ni pesticidi. Dobar je i za regulaciju tjelesne težine jer izaziva osjećaj sitosti, a sadrži relativno malo kalorija. Jedna je od najhranjivijih biljaka u svijetu, a sadrži više kalija nego banana i više iskoristivog željeza od bilo kojeg drugog povrća.
Rajčica čistač organizma
Rajčica sadrži ljekovite tvari, ima antioksidantsko i antiseptičko djelovanje, čistač je organizma i diuretik. Povoljno djeluje u borbi protiv mnogo bolesti jer ima jako antioksidantsko i antiseptičko djelovanje. Likopen koji se nalazi u rajčicama štiti i genetski materijal od oštećenja i posljedica bolesti. Izvrstan je izvor biotina za zdravlje kože i funkciju živčanog sustava.
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike