TvObzor
CRITERION COLLECTION OBJAVLJUJE BOX-SET WONGA KAR-WAIJA

Sedam filmova prožetih retromodernom nostalgijom
Objavljeno 12. veljače, 2021.

Sjeća se tih nestalih godina. Kao da gleda kroz prašnjavo staklo, prošlost je nešto što bi mogao vidjeti, ali ne i dodirnuti. I sve što vidi je zamagljeno i nejasno. Postoji ta jedna scena u filmu "Raspoloženi za ljubav" koja me svaki put razoruža, prizove u sjećanja neke prekrasne životne trenutke kojih se ne sjećam, ali koji žive u meni kao da sam ih ja uistinu doživio, a ne samo gledao na ekranu. Scena prikazuje odlazak Su Li-Zhen po knedle, koju glumi prelijepa Maggie Cheung Man Yuk, koja izgleda kao bljesak svjetlosti u tami posve nesvjesna svoje prisutnosti i utjecaja na okolinu što ju čini utoliko ljepšom. Njezin lagan korak prati tužni valcer Umebayashi Shigerua "Yumeji‘s Theme" čiji kratki, ali hipnotički gudački aranžman, istovremeno zvučeći nestvarno lijepo, ali i uznemirujuće, zahvaljujući toj treperećoj violini koja čini samu srž te skladbe. Ona zamišljena, briše maramicom znoj s čela, dok ulični prodavači pakiraju knedle, zatim se vraća istim tim stepenicama, noseći tu kanticu s hranom kao "birkinicu", prolazeći ispod ulične svjetiljke, koja zatim ostaje u kadru, tri, možda četiri sekunde, dok se ne pojavi Chow Mo-Wan (Tony Leung Chiu Wai), sjetan, uglađen, melankolično odsutan, s novinama ispod desne ruke odlazeći tim istim stepenicama na mjesto gdje je ona bila prije nekoliko trenutaka. A onda se njih dvoje susretnu na tim stepenicama, pogledi im pobjegnu tražeći utjehu u onome što će se za koju minutu razviti u najromantičniji film ikada snimljen.

Nema sumnje zbog čega se Wong Kar Wai etablirao kao jedan od presudnih autora suvremene kinematografije. Njegove bujne i senzualne slike, savršeni soundtrackovi i duševni romantizam, kojima su ispunjeni njegovi filmovi, puna su dva desetljeća oduševljavali publiku i kritiku diljem svijeta. Criterion Collection najavio je objavljivanje blu-ray box-seta Wonga Kar Waija za 23. ožujka tekuće godine. U njemu se nalaze 4K digitalno restaurirane verzije filmova "Chunking Express", "Pali anđeli", "Sretni zajedno", "Raspoloženi za ljubav", "2046", "As Tears Go By" i "Days of Being Wild" s mnoštvom dodataka kakvi obično prate ovakva izdanja, poput proširene verzije kratkog filma "The Hand", snimljenog za omnibus "Eros" iz 2004. godine, u kojemu su glavne uloge ostvarili Gong Li i Chang Chen. Svaki od ovih sedam filmova, prožetih retromodernom nostalgijom i melankolijom koja buja iz svakog lika u njima, idealan je podsjetnik na jednog od najvećih živućih sinesta.

Jednom kada ostarim, a moja sjećanja počnu živjeti svoj zaseban život, kada sav moj životni vijek postane mutna slika koja pleše između snoviđenja i stvarnosti, hoću li se i ja, kao Rémy Girard u "Barbarskim invazijama" Denysa Arcanda, prisjećati Maggie Cheung Man Yuk iz "Raspoloženi za ljubav" kako odlazi po knedle ili Faye Wong iz "Chungking Express" dok kleči na pokretnim stepenicama gledajući svoj odraz, kao fragmente mojih uspomena?
Piše: Nikola KUČAR
AS TEARS GO BY
Svjetlucavi debitantski film Wonga Kar-Waija kinetički je, hiperhladni kriminalistički triler ukrašen bljeskovima impresionističkog vizualnog stila sanjarenja po kojem će redatelj postati poznat. Smješten usred nemilosrdnog, neonski osvijetljenog gangsterskog podzemlja Hong Konga, u ovoj opernoj sagi ambicija, časti i osvete, Andy Lau Tak Wah tumači maloljetnog utjerivača dugova koji se nađe razapet između rastuće romanse sa svojom bolesnom rođakinjom (Maggie Cheung Man Yuk, prva od njezinih kultnih suradnji s redateljem) i njegove odanosti svom partneru u zločinu (Jacky Cheung Hok Yau), čiji su nepromišljeni pokušaji da se proslavi oslobodili spiralu nasilja.
DAYS OF BEING WILD
Drugi film Wonga Kar-Waija “Days of Being Wild” predstavlja prvi puni procvat njegova nesvjesnog stila s potpisom koji je obilježio njegove kasnije naslove. Ovo zanosno egzistencijalno sanjarenje kroz Hong Kong šezdesetih godina prošlog stoljeća u kojem je skupina neopreznih dvadesetogodišnjaka - uključujući nezadovoljnog playboya (Leslie Cheung Kwok Wing) koji traži svoju rođenu majku; ljubavnicu (Maggie Cheung Man Yuk) beznadno zaljubljenu u njega i policajaca (Andy Lau Tak Wah) uhvaćenog u vrtlog njihove turbulentne veze. Prva je to suradnja sa snimateljem Christopherom Doyleom čija kamera filmu daruje njegovu sjajnu, halucinantnu teksturu i s glumcem Tonyjem Leung Chiu Waijem.
​CHUNGKING EKSPRES
U najbližem trenutku naše intime bili smo udaljeni jedno od drugog samo centimetar. Nisam znao ništa o njoj. Šest sati kasnije bila je zaljubljena u drugog muškarca. Ah, taj “Chungking Express”, jedno je od definirajućih djela kinematografije 1990-ih i film koji je od Wonga Kar-Waija stvorio trenutačnu ikonu. Dva srčana hongkonška policajca (Takeshi Kaneshiro i Tony Leung Chiu Wai), obojica ostavljena od bivših djevojaka, čiji se putevi križaju na stajališta za hranu “Midnight Express”, gdje radi eterična konobarica Faye (Faye Wong). Sve se događa u Wongovoj veličanstvenoj režiji, prepunoj neočekivanog šarma, koji je zacementirao seksualnu privlačnost njegovih prekrasnih zvijezda i zauvijek pretvorio konzervirani ananas i “California Dreamin” Mamas & Papas u znakove romantične čežnje.
PALI ANĐELI
Izgubljene duše posežu za ljudskom vezom usred blistavog Hong Konga u halucinantornom, neonom natopljenom nokturnu Wonga Kar-Waija. Dvije priče provlače se kroz naraciju filma. Prva prati plaćenog ubojicu (Leon Lai) koji zaključuje da mu život ubojice polako gubi draž. Njegov život dodatno otežava lijepa kontakt-osoba za posao (Michele Reis), koja čezne za njim s neugasivim žarom. U drugom dijelu grada Ho (Takeshi Kaneshiro), nijemi bivši zatvorenik dječačkog izgleda, zarađuje tako što se tajno ušulja u trgovine poslije radnog vremena i odande posluje. Još živi s ocem koji vodi hotelsku rezidenciju “Chungking“.
SRETNI ZAJEDNO
Jedna od najžešćih romansa devedesetih, emocionalno sirovi, bujno stilizirani portret ljudskih odnosa “Sretni zajedno”, spojio je dvije hongkonške superzvijezde Tony Leung Chiu Wai i Leslie Cheung Kwok Wing kao par koji putuje Argentinom, zaključan u turbulentnom ciklusu zaljubljenost i razorne ljubomore. Želeći prikazati dinamiku queer odnosa s empatijom i složenošću na vrhuncu primopredaje Hong Konga Kini 1997. godine - kada se LGBTQ zajednica u zemlji iznenada suočila s neizvjesnom budućnošću - Wong izrađuje grozničav pogled na životni ciklus ljubavne veze koja je djeluje razorno i delirično romantična. “Sretni zajedno” opojno je istraživanje raseljavanja i čežnje.
RASPOLOŽENI ZA LJUBAV
Hong Kong, 1962. godine Chow Mo-Wan (Tony Leung Chiu Wai) i Su Li-Zhen (Maggie Cheung Man Yuk) useljavaju se u susjedne stanove istog dana. Njihovi su susreti formalni i pristojni - sve dok otkriće o njihovim supružnicima ne stvori intimnu vezu među njima. Dok im supružnika nema, Chow i Li-zhen se sprijatelje. Kad shvate da su se njihovi supružnici međusobno spetljali, odluče i sami učiniti isto. Istodobno nježno afektiran i vizualno ekstravagantan, Wong Kar-Wai je u “Raspoloženi za ljubav” majstorski dočarao romantičnu čežnju i prolazne trenutke. Svojim srceparajućim soundtrackom i izvrsno apstraktnom kinematografijom Christophera Doylea i Marka Leeja Pinga Binga, ovaj je film imao veliki stilski utjecaj na posljednja dva desetljeća svjetske kinematografije.
2046
Chow je pisac znanstvenofantastičnih romana. U njegovu romanu svakog sata misteriozni vlak kreće za 2046. Svi koji su otišli tamo imali su istu namjeru: povratiti izgubljene uspomene. Govorilo se da se u 2046. nikada ništa ne mijenja. Nitko nije sasvim sigurno znao je li to točno jer se nitko tko je otišao tamo nije vratio - osim njega. Film se sastoji od četiri glavne priče o piscu ZF romana, njegovu odnosu sa ženama i iskušenjima budućnosti. Blistave fantastične sekvence filma “2046” daju Wongu, ali i dvojici njegovih ključnih suradnika - snimatelju Christopheru Doyleu i montažeru/kostimografu/dizajneru produkcije Williamu Changu Suku Pingu - dozvolu da puste mašti na volju, tjerajući raskošne vizuale i osjećaje prema nebu, prema uzvišenom.