Novosti
VLADA DOPUSTILA PRODAJU HRVATSKIM AUTOCESTAMA

Dravski pijesak prodan za gradnju ceste kroz Baranju
Objavljeno 22. siječnja, 2021.
S pozicije investitora (Hrvatskih autocesta) i odabranog izvoditelja radova (Osijek-Koteks) vađenje pijeska na samoj lokaciji je i najpovoljnija moguća investicijska varijanta za nastavak gradnje

Odlukom Vlade, donesenom na sjednici u četvrtak, dopuštena je prodaja pijeska izvađenog iz Drave i Dunava Hrvatskim autocestama. Ta je prodaja namjenska, isključivo za građenje autoceste A5, na dionici granica Mađarske - Beli Manastir - Osijek - Svilaj, u dijelu koji se upravo realizira, a to je poddionica Beli Manastir - most Halasica. Ukupna cijena pijeska je 9,44 milijuna kuna s PDV-om, i to je prihod Hrvatskih voda.


Podsjetimo kako je u travnju prošle godine, neposredno prije nego što je s izvođačem radova odabranim na natječaju potpisan ugovor o nastavku radova na autocesti u Baranji, od mosta Halasica (koji je oko 1,5 kilometara udaljen od mosta preko Drave), obznanjeno je kako su Hrvatske vode počele s uklanjanjem nanosa pijeska za potrebe osiguravanja protočnosti korita Drave, u količini od 460 tisuća prostornih metara na lokaciji neposredno kod novog mosta nedaleko od Petrijevaca.


"Više od deset godina trajala je zabrana eksploatacije šljunka i pijeska iz hrvatskih rijeka, što je potpuno nelogično. Zato smo na sjednici Savjeta za Slavoniju, Baranju i Srijem, koja je u Belom Manastiru održana u rujnu 2018. godine, iznijeli inicijativu za izmjenu zakona uime svih pet slavonskih županija. U Saboru su potom izglasane izmjene Zakona o vodama kojom se dopušta eksploatacija šljunka i pijeska vađenjem iz obnovljivih ležišta putem ugovora o koncesiji, i ako to pridonosi održavanju voda ili vodnih putova na unutarnjim vodama. Na temelju toga danas hrvatskim pijeskom možemo graditi naše ceste", rekao je tada Ivan Anušić, osječko-baranjski župan, iz čijeg ureda pozdravljaju i najnoviju odluku Vlade RH o prodaji pijeska.


Početku vađenja pijeska je prethodio niz studija, elaborata i ocjena na temelju kojih je konačno rješenje izdalo Ministarstvo zaštite okoliša i energetike. Rješenje o eksploataciji pijeska došlo je i u trenutku kada je zbog pandemije koronavirusa onemogućen uvoz pijeska iz Srbije, pa je postojala realna prijetnja zaustavljaju i brojnih investicija koje se ostvaruju kroz EU projekte. Na početak vađenja pijeska žalile su se udruge za zaštitu okoliša, no pravosuđe je odbilo njihov zahtjev kojim su, između ostaloga, aktivisti zatražili i izdavanje privremene mjere zabrane iskapanja sedimenta.
S pozicije investitora (Hrvatskih autocesta) i odabranog izvoditelja radova (Osijek-Koteks) vađenje pijeska na samoj lokaciji je i najpovoljnija moguća investicijska varijanta za nastavak gradnje autoceste do Belog Manastira, jer se pijesak nabavlja upravo ondje gdje će se i koristiti. Tako se smanjuje opterećenost i devastacija lokalnih cesta, jer neće više biti prijevoza velikih količina rasutog tereta, kao što je to bilo za nekih drugih investicijskih projekata - primjerice upravo kod gradnje dravskog mosta kod Petrijevaca, čije su prometnice tada ozbiljno devastirane.


Dario Kuštro
9,44

milijuna kuna s PDV-om ukupna je cijena prodanog pijeska i to je prihod Hrvatskih voda
PLOVNOST
Zabrana vađenja pijeska donosila je probleme i Lučkoj upravi Osijek, jer zbog nanosa pijeska Drava nekoliko mjeseci u godini nije bila plovna. Također, veliki projekti osječke Lučke uprave, poput gradnje novog međunarodnog putničkog pristaništa u Osijeku, gradnje terminala za rasute terete na istočnom dijelu osječke luke i gradnje gospodarske zone uz samu luku površine 94 hektara, ne bi imali smisla ako Drava nije u potpunosti plovna. Odlukom o eksploataciji pijeska dvije su značajne inicijative koje su prema Vladi došle iz Osječko-baranjske županije usvojene.
Možda ste propustili...