Magazin
STUDIJ ZRAKOPLOVSTVA FSB-A: OD ZEMLJE DO NEBA I NATRAG

Idemo letjeti!
Objavljeno 16. siječnja, 2021.
Hrvatska u najboljem izdanju: Vrhunski studenti, piloti, inženjeri, instruktori i svi drugi...

Za početak neke osnovne informacija s web-stranice www.fsb.unizg.hr: Fakultet strojarstva i brodogradnje (FSB) kao sljedbenik Visoke kraljevske tehničke škole, utemeljene 1919. godine, ima gotovo stoljetnu tradiciju. Tijekom sva ta desetljeća FSB je vodeća institucija u obrazovanju, znanosti i stručnosti u Republici Hrvatskoj, u području strojarstva i brodogradnje, a zadnja dva desetljeća i zrakoplovstva. Kontinuirano i odgovorno obrazuje mlade naraštaje, ali provodi i cjeloživotnu izobrazbu stručnjaka koji su perjanice razvoja velikog dijela gospodarstva te generator ideja njegova razvoja.

Surađujući s brojnim akademskim institucijama u Hrvatskoj, ali i izvan nje te s gospodarstvom, uživa visok ugled u međunarodnoj akademskoj zajednici i gospodarstvenim subjektima. Da bi tako i nadalje ostalo te radi ostvarivanja što boljih rezultata u nastavnoj, znanstvenoistraživačkoj i stručnoj djelatnosti, usvojena je Strategija razvoja za sljedeće desetljeće (2014. - 2025.). U nastavne, znanstvene i stručne aktivnosti uključuju se najnovija znanstvena postignuća iz postojećih područja (konstruiranja, brodogradnje, zrakoplovstva, energetike, termotehnike i procesne tehnike, motora i vozila, proizvodnih tehnologija, industrijskog inženjerstva, inženjerstva materijala), a otvaraju se i nova (računalno inženjerstvo i simulacije, mehatronika i robotika, medicinsko inženjerstvo, nanotehnologije, vojne tehnike, mjeriteljstvo, osiguravanje i upravljanje kvalitetom). Danas Fakultet čini 13 zavoda, 40 katedri i 44 laboratorija smještenih u četiri zgrade te oko 400 zaposlenih, od toga gotovo polovina u znanstveno-nastavnim zvanjima.

LETJETI I ŽIVJETI
Nakon početnog uvoda, prelazimo na konkretan povod ovoga teksta, odnosno teme.

Jedan od studija na Fakultetu strojarstva i brodogradnje jest i Studij zrakoplovstva na kojem se studenti školuju za buduće inženjere zrakoplovnog inženjerstva koji će raditi na projektiranju i izradi novih zrakoplova, ili na njihovom održavanju. Iako se tijekom studija na kvalitetan način uči sve što je potrebno da se projektira i održava zrakoplov, ono što u određenoj mjeri na studiju nedostaje jest kontakt s ljudima koji koriste zrakoplove za izvršavanje raznih zadaća, a to su piloti. Zbog toga Hrvatska udruga studenata zrakoplovstva organizira, prije svega za studente zrakoplovstva na FSB-u, ali i za sve ostale koji su zainteresirani, ciklus susreta s pilotima zrakoplova različitih kategorija "Let‘s go flying" kako bi im oni prenijeli svoja znanja i iskustva vezano uz letenje zrakoplova i na taj način im približili i taj segment zrakoplovstva.

Inače je praksa da predavač dolazi studentima na fakultet, ali shvatilo se da je mnogo bolja opcija odvesti studente k pilotu u zrakoplov. Susreti održani u 2020. bili su zbog epidemiološke situacije isključivo online, ali u novoj godini omogućit će se određenom broju sudionika da sudjeluju u susretu na licu mjesta, u skladu s epidemiološkim ograničenjima. Susreti se održavaju svaka dva tjedna kako bi se studentima omogućio kontinuirani doticaj s ljudima iz struke s kojima će, nadamo se, jednoga dana poslovno surađivati.

U VOJARNI “MARKO ŽIVKOVIĆ” S PRVOG SUSRETA... Foto: TONI IVANKOVIĆ



Od dva susreta, jedan je održan na zračnoj luci Pleso, a drugi na zračnoj luci Lučko. Prvi susret, organiziran u suradnji s MORH-om, održan je 1. prosinca 2020. godine, kada je u vojarni "Pukovnik Marko Živković" prvi put u povijesti održano je predavanje putem videokonferencije kada smo se s profesorom na Fakultetu prometnih znanosti i pilotom helikoptera Dorisom Novakom spojili u videokonferenciju uživo iz vojne baze u helikopteru Mi-17/171. Među 66 sudionika, koliko ih je ukupno bilo, osim studenata i profesora s Fakulteta strojarstva i brodogradnje i Fakulteta prometnih znanosti, na susretu su sudjelovali i studenti, učenici srednjih škola i zrakoplovni entuzijasti iz drugih gradova diljem Republike Hrvatske (Osijek, Split, Rijeka, Zadar, Slavonski Brod i okolica tih gradova). Posebno ističemo osam učenika iz elektrotehničke i prometne škole Osijek i cijeli razredni odjel iz tehničke srednje škole Zadar. Tijekom susreta sudionici su mogli čuti i vidjeti brojne zanimljive informacije o helikopterima općenito, a osobito o helikopteru Mi-171Sh. Svi su sudionici putem videokonferencije mogli postavljati i zanimljiva pitanja na koja im je profesor pilot sa zadovoljstvom odgovorio. Luka Stanić, jedan od sudionika na prvom susretu, rekao nam je: "Svaka pohvala organizatorima susreta, ovo je nešto potpuno novo i zaista je odlično! Nikada prije nisam vidio kako izgleda pilotska kabina helikoptera. Jako su mi se svidjeli instrumenti, a posebno to što smo vidjeli kako izgleda osvjetljenje instrumenata i kabine kada se leti noću".

- Susret mi je bio zanimljiv i naučio sam mnogo novih stvari, a i mogli smo se baš uživjeti u ulogu pilota. Najbolji dio susreta bio je kada sam pilotu mogao postaviti pitanje, jer sam konačno saznao na koji se način upravlja helikopterom kada mu otkaže motor - rekao nam je Patrik Rožić, student zrakoplovstva na FSB-u.

ODLIČNA ISKUSTVA
Drugi susret, organiziran u suradnji s Fakultetom prometnih znanosti, održao se u utorak, 15. prosinca 2020. godine, u 16 sati, kada se instruktor letenja Predrag Crnko javio iz hangara Hrvatskog zrakoplovnog nastavnog središta na aerodromu Lučko u zrakoplovu Cessna 172. I u ovom susretu sudjelovalo je 60-ak sudionika iz cijele Hrvatske. Ovaj put sudionici su imali priliku upoznati se s procesom obuke novih pilota koja se provodi i u pravom zrakoplovu, ali isto tako i u simulatoru leta. Pilot Crnko je, isto tako, podijelio i brojna zanimljiva iskustva stečena tijekom karijere pilota i instruktora letenja i odgovorio na veliki broj zanimljivih pitanja koja su postavili sudionici koji su se uključivali u videokonferenciju.

Treći susret u nizu, organiziran u suradnji s avioprijevozničkom kompanijom Trade Air, održan je 12. siječnja 2021. godine, također u 15,30 sati, kada se pilot Srđan Luetić javio iz zrakoplova Airbus A320 koji je nekoliko dana prije susreta doletio u Zagreb iz dalekih Maldiva. Ovaj put, prvi put od početka projekta, deset sudionika moglo je biti u samom zrakoplovu za vrijeme susreta. Pilot je na početku upoznao sudionike s eksterijerom zrakoplova, a potom, nakon što su se svi smjestili u zrakoplov, podijelio je s njima brojne zanimljive činjenice poput kako zvuči požarni alarm u avionu, zašto se tijekom polijetanja i slijetanja ne dopušta putnicima da koriste mobitele? Ovaj susret s oduševljenjem su pratili svi sudionici koji su došli uživo.

USPOMENA S TREĆEG SUSRETA: SVI SUDIONICI ISPRED ZRAKOPLOVA AIRBUS A320, U ZRAČNOJ LUCI FRANJO TUĐMAN, Foto: FRAN USURIĆ



- Bilo mi je super na susretu. Letio sam u ovakvom zrakoplovu i ranije, ali sada znam mnogo više o njemu. Jako mi se sviđa što smo mogli doći uživo u avion i razgovarati s pilotom, potpuno je drugačiji osjećaj nego kada se susret prati online. Nadam se da će biti još ovakvih zanimljivih susreta - kazao je Matej Stanić, jedan od deset sudionika koji su bili u zrakoplovu.

Svoje dojmove s nama je podijelio i profesor zavoda za zrakoplovstvo na FSB-u Milan Vrdoljak, koji je pratio sve dosadašnje susrete:

- Velika pohvala našim studentima iz HUSZ-a za organizaciju ovako zanimljivog i sadržajnog programa za svoje kolege. Iz dosadašnjih susreta može se vidjeti da su pomno planirani i pripremani, za što je očito uloženo dosta vremena i truda, a odabrani predavači su vrlo zanimljivi. Siguran sam da će studentima na našem studiju zrakoplovnog inženjerstva sudjelovanje na susretima ovakve vrste dodatno približiti znanja koja usvajaju tijekom studija, ali da će također pridonijeti široj popularizaciji zrakoplovne struke.

SUSRET I U OSIJEKU
Kako je MORH izrazio želju da se susreti nastave redovito održavati u njihovim prostorima i s njihovim pilotima, 19.01.2021. u 16 sati održava se susret u vojarni "Pukovnik Marko Živković" s pukovnikom Zvonimirom Milatovićem, pilotom zrakoplova MIG-21. Tada će uz videokonferenciju, ovisno o epidemiološkoj situaciji, biti omogućeno i većem broju sudionika da uživo dođu na lice mjesta i susretnu se s pilotom HV-a.

U planu je još nekoliko susreta u suradnji s MORH-om s pilotima zrakoplova Canadair CL-415, pilotom iz akro grupe Krila Oluje i brojnim drugima. Isto tako, bit će organizirani susreti s drugim pilotima iz cijele Hrvatske. Na području Osijeka bit će organizirani susreti s poljoprivrednim pilotom i pilotima iz Aerokluba Osijek. Želja organizatora je da na svim budućim susretima omoguće što većem broju sudionika da dođe uživo u zrakoplov o kojem se priča.

Iz Hrvatske udruge studenata zrakoplovstva pozivaju sve koji su zainteresirani za buduće susrete da na njihovim stranicama na društvenim mrežama prate obavijesti i prijave se za susret koji ih zanima, bilo da žele doći uživo na lice mjesta, ili pratiti susret online.

Priredio i napisao: Marin IVANKOVIĆ
Danas FSB čini 13 zavoda, 40 katedri i 44 laboratorija smještenih u četiri zgrade te oko 400 zaposlenih, od toga gotovo polovina u znanstveno-nastavnim zvanjima...
Tijekom susreta sudionici su mogli čuti i vidjeti brojne zanimljive informacije o helikopterima općenito, a osobito o helikopteru Mi-171Sh...
U planu je još nekoliko susreta u suradnji s MORH-om s pilotima zrakoplova Canadair CL-415, pilotom iz akro grupe Krila Oluje i brojnim drugima...
Studij zrakoplovstva
Osnovne informacije kazuju da je Studij zrakoplovstva, na kojem je prva generacija studenata upisana 1995./96. godine, rezultat dugogodišnje nakane čija je realizacija bila moguća tek u novim državno-pravnim uvjetima i novim potrebama. U tridesetim i četrdesetim godinama prošloga stoljeća obavljene su pripreme za osnivanje ovog studija na našem sveučilištu, ali do osnivanja nije došlo, a Viša zrakoplovna škola u Zagrebu ukinuta je. Taj studij bio je razvijan izvan Hrvatske. Inicijativa za osnivanje Studija zrakoplovstva potekla je od avioprijevoznika, ratnog zrakoplovstva i ostalih veznih uz zrakoplovnu struku, sa stavom da je potreba za takvim studijem sazrela i da ima jasnu perspektivu zapošljavanja.

Kod koncipiranja studija korištena su iskustva i konzultacije s nastavnicima sličnih studija u Delftu, Stuttgartu, Berlinu i Pragu. Utemeljeno je i znanstveno područje zrakoplovstvo i raketna tehnika u okviru polja Tehničkih znanosti Ministarstva znanosti i tehnologije, čime je osigurano uredno napredovanje u struci. Ostvaruje se uspješna suradnja i koordinacija među fakultetima sa srodnim studijima, posebno elektrotehnike i prometnih znanosti (piloti).

Studij zrakoplovstva dijeli se na preddiplomski dio u trajanju od sedam semestara te diplomski dio koji traje tri semestra. Preddiplomski studij namijenjen je pristupnicima koji su u srednjoj školi svladali potpuni program matematike, fizike i kemije, imaju opće znanje engleskog jezika i služe se osobnim računalom. Kandidatima koji ne ispunjavaju posljednja dva uvjeta mogu tijekom studija taj manjak nadoknaditi.

Osim nastave na fakultetu, svaki je student tijekom preddiplomskog i diplomskog dijela studija dužan obaviti četiri tjedna industrijske prakse. To je aktivni rad i boravak u poduzeću, ili ustanovi (u RH ili inozemstvu), koja pruža okruženje radnog mjesta inženjera zrakoplovnog inženjerstva, pod nadzorom ovlaštenog stručnog osoblja institucije domaćina.
Možda ste propustili...

TEMA TJEDNA: SUPERIZBORNA PRVA TREĆINA

Do nove vlade prije europskih izbora

PROŠLOST U SADAŠNJOSTI: TASKO S RAZLOGOM I POKRIĆEM

Ironija kao feministički pogled

Najčitanije iz rubrike