Autoglas
SVE JE BLIŽE

5G tehnologija ceste će učiniti sigurnijima
Objavljeno 12. siječnja, 2021.
Policajci će nakon nesreće biti brže obaviješteni o događaju, a semafori će se automatski prilagođavati stanju na cestama

Nakon dugog čekanja podstavljenog bezbrojnim teorijama zavjere i strahom da će svima koji se približe odašiljačima zračenje spržiti mozak poput kokice, u Hrvatskoj je započela s komercijalnim radom 5G mreža, koja je temelj budućeg tehnološkog razvoja gospodarstva i društva.

U ovom trenutku 5G mreža je u Hrvatskoj dostupna na područjima Zagreba, Rijeke, Splita, Osijeka, Samobora i Svete Nedelje. U budućnosti će ova brza veza omogućiti povezivanje i automatizaciju velikog broja senzora, industrijskih uređaja, autonomnih vozila, dronova te daljnji razvoj telemedicine. Jednostavnije rečeno, imat ćemo vrlo brzi internet i stabilnu vezu bez pucanja. Upotrebom 5G mreže gradit će se i pametna gradska infrastruktura, unaprjeđujući tako način funkcioniranja javnih službi. Za početak najprije s jednostavnim činjenicama: 5G mreža je brža čak tisuću puta od 4G mreže. Ima veću efikasnost uređaja, veću pouzdanost mreže te mogućnost spajanja do milijun uređaja na kvadratnom kilometru.

Primjerice, policajci će nakon prometne nesreće biti brže obaviješteni o samom događaju, a semafori će se automatski prilagođavati stanju na prometnicama. Uz ovakvu tehnologiju vozila će moći komunicirati između sebe i razmjenjivati podatke, primjerice o stanju u prometu, a i s okolinom.

Sigurnost na cesti
5G mreža punog kapaciteta evolucijski će omogućiti gigabitne brzine i put je kojim se omogućuje prijenos videozapisa ultravisoke rezolucije, velikih datoteka, ali i mnogo malih paketa podataka – u stvarnom vremenu s iznimno niskom latencijom. Zato 5G tehnologiju smatramo prekretnicom industrijske revolucije 4.0. Razvijanjem pametnih telefona usporedno se razvijaju i mobilne mreže te je tako svaka generacija novih mreža većeg kapaciteta i dosega.

Osim toga, kad je riječ o sigurnosti na cesti, međusobna komunikacija sudionika u prometu zahtijeva stabilnu i pouzdanu podatkovnu vezu koju pruža 5G visokih performansi, nova bežična tehnologija pete generacije za mobilne mreže ili alternative utemeljene na Wi-Fi-ju (ITS-G5). Šesnaest istraživačkih institucija, srednjih poduzeća i glavnih igrača radilo je na tom cilju tijekom posljednje tri godine u istraživačkom projektu 5G NetMobil.

Sigurna kolona
Projekt 5G NetMobil usredotočio se na pet aplikacija – uzdužno postavljanje komercijalnih vozila u kolonu s međusobnom udaljenošću manjoj od deset metara, paralelno postavljanje kombajna, pomoćnik u prijelazu koji koristi detekciju na temelju infrastrukture za zaštitu pješaka i biciklista i pametnu kontrolu prometa koja omogućuje vozilima “zajahati” val zelenih svjetala na semaforima i brzo upravljati gradskim prometom.

Tehnologija V2X (Vehicle-to-everything) omogućuje vozilima komunikaciju s pokretnim dijelovima prometnog sustava oko sebe. Poznat i kao komunikacija povezanog vozila sa svime, ovaj sustav ima nekoliko komponenti. Jedna komponenta ove tehnologije naziva V2V (vozilo prema vozilu) omogućuje vozilima međusobnu komunikaciju. Druga komponenta je vozilo prema infrastrukturi (V2I) koja omogućuje vozilima komunikaciju s vanjskim sustavima poput uličnih svjetala, zgrada, pa čak i biciklista ili pješaka.

Tako recimo automobil može primiti informaciju za koliko će se sekundi promijeniti svjetlo na semaforu, što će vozaču omogućiti bolju reakciju i pridonijeti sigurnijoj vožnji te međusobno komunicirati preko tehnologije V2V, bez upletanja vozača. Time se mogu spriječiti brojne nesreće.

Nadalje, u mnogim prometnim situacijama vozačima je gotovo nemoguće vidjeti sve što im treba, poput pješaka koji prelaze preko nepreglednih raskrižja ili vozila koja iznenada izlaze iz slijepih ulica. Radarski, ultrazvučni i videosenzori oči su modernih vozila. Oni prate prometnu situaciju oko vozila, ali ne mogu vidjeti iza zavoja ili iza prepreka. Izravna komunikacija vozilo s vozilom (V2V), vozilo s infrastrukturom (V2I) i vozilo s mrežom (V2N) omogućuje vozilima međusobnu razmjenu podataka u stvarnom vremenu i okolini – čak i podatke o stvarima koje se ne mogu vidjeti.

Da zaključimo zbog čega nam je stalo do 5G? To povezivanje može potencijalno omogućiti vožnju bez sudara, bez stresa i bez štetnih emisija… I smatramo kako je to budućnost kojoj se svi možemo radovati.

Mato Pavličević
BUDUĆNOST JE TU
PREKID U MREŽI JE NEDOPUSTIV
Pouzdana komunikacija znači zajamčenu isporuku najvažnijih informacija. Na primjer, kod autonomnog vozila se ne smije dogoditi prekid u mreži. Jer za to ne postoji alternativa osim kvalitetne mobilne mreže. 5G tehnologija dizajnirana je od prvog dana za ultrapouzdanu komunikaciju s malim kašnjenjem kako bi se omogućile složene automatizirane operacije, pogotovo u gustim urbanim središtima. Dugoročni plan je evolucija prema potpuno autonomnom prometnom ekosustavu za maksimiziranje sigurnosti, učinkovitosti i održivosti. Primjerice, u Mercedes-Benzu su je već implementirali u tvornici Sindelfingen u južnoj Njemačkoj. Instaliranjem lokalne 5G mreže umrežavanje svih proizvodnih sustava i strojeva u Mercedesovim tvornicama će već u skoroj budućnosti postati još pametnije i učinkovitije, što otvara potpuno nove proizvodne mogućnosti.
2PLATOONING” JE BUDUĆNOST KONVOJA
Još jedna točka dnevnog reda istraživanja je takozvani platooning. U budućnosti će se komercijalna vozila moći udruživati u formacije nalik na konvoje u kojima je sinkronizirano ubrzanje, kočenje i upravljanje omogućilo kamionima vožnju s vrlo malim međusobnim razmakom zahvaljujući V2V komunikaciji. To smanjuje potrošnju goriva i povećava sigurnost na autocestama. Stručnjaci iz poduzeća i sveučilišta koja su sudjelovala u ovom projektu postavili su temelje za automatsko upravljanje vozilima međusobno udaljenima manje od deset metara, a i za paralelno vođenje radnih strojeva u poljoprivredi.
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana