Ekonomija
ŽENSKO PODUZETNIŠTVO PROBIJA BARIJERE

Unatoč pandemiji rade prepoznatljive brendove
Objavljeno 31. prosinca, 2020.
U IT sektoru najmanje je žena, a tu su najuspješnije, stoji, između ostaloga, u analizi Ekonomskog instituta
Pandemija je izuzetno utjecala na žensko poduzetništvo diljem svijeta te čak 87 % poduzetnica, vlasnica poduzeća, ističe negativne utjecaje pandemije na njihovo poslovanje.
Baveći se regionalnim razlikama te otkrivajući puni potencijal ženskog poduzetništva, studija Mastercard Index of Women Entrepreneurs predstavila je uvjerljiv argument za nadogradnju ciljanih mjera u međunarodnim okvirima.

Iako se rezultati razlikuju od zemlje do zemlje, u praksi su se najuspješnijima pokazale ekspanzivne olakšavajuće mjere za mala i srednja poduzeća, od subvencija za plaće, programa zbrinjavanja zaposlenika..., i slično.
Istodobno, poduzetnice u Hrvatskoj uklanjaju prepreke što je pokazao i "1U4 MILIJUNA INDEKS USPJEHA", prva znanstvena analiza faktora uspjeha ženskog poduzetništva u Hrvatskoj.

Analiza koju je Ekonomski institut u Zagrebu proveo na više od 200.000 registriranih poduzeća pokazala je da su prve tri godine poslovanja najčešće ključne za opstanak i rast. Iz mikro u male, ili srednju tvrtku, upravo u tom razdoblju u prosjeku uspijeva izrasti svaka četvrta u vlasništvu poduzetnica. Najveći broj poduzeća u vlasništvu žena bavi se uslužnim djelatnostima u kojima postižu najveći rast i ostvaruju najbrži prijelaz iz mikro u mala i srednja poduzeća. Na rast tvrtki u vlasništvu žena pozitivno utječe rast broja zaposlenih, rast kapitala i povećanje čimbenika rada kao što je razina obrazovanja zaposlenika. Budući da za rast poduzeća, bez obzira na rod vlasnika, postoje isti preduvjeti, analiza Ekonomskog instituta potvrđuje da u slučaju jednakih poduzetničkih mogućnosti za žene i muškarce, ne bi došlo do razlika u poslovanju. Mikrotvrtke u vlasništvu žena ostvaruju manje prihode, imaju manje zaposlenih, manju produktivnost i manje imovine od mikrotvrtki u vlasništvu muškaraca. Mikrotvrtke u vlasništvu žena ostvaruju prihod od prodaje po zaposleniku od 260 tisuća kuna, dok mikrotvrtke u vlasništvu muškaraca ostvaruju 350 tisuća kuna. Mikrotvrtke u vlasništvu žena ujedno imaju i manje dugove. Dva sektora u kojima nema razlika između mikrotvrtki prema rodu vlasnika su IT sektor i sektor manje znanjem intenzivnih usluga. U IT sektoru ima ih najmanje, a tu su najuspješnije. Stoga treba poticati žensko poduzetništvo u STEM-u, jer je obećavajući sektor čiji će značaj rasti razvojem digitalne ekonomije.
Zdenka Rupčić

Svakodnevno prilagođavaju poslovanje
"Unatoč velikim preprekama za uspjeh, žene poduzetnice svakodnevno prilagođavaju svoje poslovanje. Globalno, njih 42 % prešlo je na digitalni poslovni model, a 34 % identificiralo je nove poslovne mogućnosti zbog pandemije”, rekao je Cosmin Vladimirescu, direktor kompanije Mastercard u Hrvatskoj i Rumunjskoj."Pandemija je nekim poduzetnicama otvorila prostor za napredak, a sadašnjost predstavlja osnažujući narativ za buduće liderice, pružajući im inspiraciju u trenutku kada je strah od neuspjeha glavni problem s kojima se suočavaju“.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike