Ekonomija
PRIJENOS POSLOVANJA U COVID KRIZI

Velik broj obiteljskih tvrtki je na prekretnici
Objavljeno 4. prosinca, 2020.
U ovoj godini obiteljska su se poduzeća bavila uređenjem obiteljskih odnosa kao preduvjetom za tranziciju, kaže Vukić

U posljednjem desetljeću trećina hrvatskih tvrtki započela je proces tranzicije upravljanja i vlasništva kao dio pripreme za prijenos poslovanja, potaknut planovima za umirovljenje vlasnika i osnivača poduzeća. U ova izazovna vremena mnogi od njih, nažalost, neće imati energije i upravljačkog kapaciteta za suočavanje s krizom, što će ubrzati njihov interes za izlazak iz poslovanja.


Kazala je to, između ostalog, Mirela Alpeza, direktorica CEPOR-a i izvanredna profesorica na Ekonomskom fakultetu u Osijeku na online konferenciji Forum obiteljskih poduzeća, koju je organizirao Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva.

Izazovi

Cilje je bio upozoriti na specifične izazove s kojima se u vrijeme krize suočavaju obiteljska poduzeća, među kojima su mnoga u procesu tranzicije upravljanja i vlasništva zbog umirovljenja vlasnika koji su poduzeća osnivali početkom 90-ih.


Na konferenciju se odazvalo više od 150 sudionika – predstavnika prve i druge generacije u obiteljskim poduzećima, financijskih, poduzetničkih, potpornih i obrazovnih institucija, konzultantskih tvrtki i studenata iz cijele Hrvatske i šire regije. Poruka poslana s konferencije mogla bi se sažeti u jednu rečenicu: U krizi je najvažnije ostati trezven.


Markus Aschendorf, predsjednik Europskog fonda za jugoistočnu Europu, koji vodi Akademiju za poduzetništvo, istaknuo je kako je prijenos poslovanja važan zadatak za svako obiteljsko poduzeće, ali kriza zbog pandemije COVID-19 učinila je taj proces dodatno izazovnim.
Prilagodljivost

- Vrijeme za nama potvrdilo je tezu da su obiteljske kompanije fleksibilne i prilagodljive novonastalim situacijama. U ovoj godini obiteljska su se poduzeća, usprkos svemu, u većoj mjeri bavila uređenjem obiteljskih odnosa kao preduvjetom za uspješnu tranziciju negoli prije - istaknuo je Boris Vukić, dugogodišnji konzultant za obiteljska poduzeća u tvrtki Adizes Southeast Europe.


Jedna od tema bila je konsolidacija tržišta, koja se očekuje kao posljedica krize, o čemu su raspravljali poduzetnici Boris Popović iz Alarm automatike i Ante Mandić iz INsig2 te konzultanti Andrej Grubišić iz Grubišić & Partneri i Andrija Garofulić iz Mazars Hrvatska.
Predstavljen je i CEPOR-ov novi projekt – mentorski program koji provode iskusni, nerijetko umirovljeni, poduzetnici okupljeni u Klubu poduzetnika seniora – SENTOR (www.sentor.com.hr). Program je razvijen na temelju istraživanja najbolje europske prakse, posebice nizozemske udruge Soundboard, koje djeluje 40 godina i godišnje pruža podršku za više od dvije tisuće nizozemskih poduzetnika suočenih s izazovima u poslovanju. Partneri i sponzori u organizaciji Foruma bili su Hrvatska udruga poslodavaca, Akademija za poduzetništvo Europskog fonda za jugoistočnu Europu, Hrvatska banka za obnovu i razvitak, Erste banka, Grad Zagreb, Veleposlanstvo Kraljevine Nizozemske u Zagrebu i tvrtka Tokić.


Dario Kuštro
VAŽNO JE BITI DRUŠTVENO ODGOVORAN ČLAN ZAJEDNICE
Partner i suorganizator Foruma bio je i Međunarodni centar za poduzetničke studije Ekonomskog fakulteta u Osijeku. "Od samog početka globalne pandemije svojim djelovanjem nastojimo biti društveno odgovoran član zajednice. Promovira se važnost suradnje Triple Helix, kao važnog preduvjeta za rješavanje problema, razvoj zajednice i društva u cjelini. I ovaj forum još je jedna u nizu takvih aktivnost", rekla je Sunčica Oberman Peterka, voditeljica Centra, o motivaciji za sudjelovanje u organizaciji.
Možda ste propustili...

POVRĆU LOŠA GODINA, SVE URANILO, KIŠE PREMALO

U plastenicima u travnju 40, zahladnjenje novi stres

HRVATSKI DUHANI ZAVRŠILI UGOVARANJE

Sklopili novih 39 ugovora s proizvođačima duhana

Najčitanije iz rubrike