Novosti
PROMJENA PONAŠANJA POTROŠAČA

Online kupnja od ožujka porasla više od 15 posto
Objavljeno 27. studenog, 2020.
HUB: Svaki šesti građanin bio je žrtva prijevare prilikom online kupnje, a najčešće je riječ o neisporučenoj ili lošoj robi

Crni petak ili Black Friday akcija, koja je ove godine 27. studenoga, tradicionalno označava početak povećane potrošnje, nakon čega slijedi prosinac - mjesec trgovine.


"Može se očekivati da će se ove godine jednako kao i prijašnjih najviše prodavati elektronika jer na nju idu najveća sniženja, a nakon toga odjeća i obuća, i to po sniženim cijenama od 50 do 70 posto, što je prilično dobro sniženje“, rekla je voditeljica Odjela za trgovinu HGK Tomislava Ravlić, dodavši da se ove godine očekuje i dodatni rast online trgovine.

Nove vrste prijevara

Naime, zbog izbjegavanja mogućih gužvi u prodavaonica slijedom pandemije neki su trgovci akciju već najavili i online putem.


Uoči Crnog petka Hrvatska udruga banaka je u suradnji s agencijom Equestris provela i objavila istraživanje o ovogodišnjim trendovima online kupnje u Hrvatskoj na uzorku od 320 ispitanika u dobi od 18 do 60 godina koji se redovito koriste internetom.


Istraživanje je pokazale da je, zbog pandemije koronavirusa, kupnja na internetskim stranicama povećana za 15,5 posto u odnosu prema ožujku ove godine. Istraživanjem se željelo utvrditi i što građane zabrinjava te jesu li bili žrtve prijevara.


Predsjednik Odbora za sigurnost HUB-a Milan Parat u priopćenju ističe kako prilikom kupnje na internetu kriminalci pokušavaju od građana dobiti osobne ili financijske podatke radi zloporabe. Iznimno je važno da se građani na internetu ponašaju jednako oprezno kao i u životu. Rezultati istraživanja upućuju na činjenicu da je pandemija utjecala na porast kupnje preko interneta te da su građani oprezniji i informiraniji nego prije, no nužno je kontinuirano naglašavati moguće prijetnje, poručuje.


Istraživanje HUB-a pokazalo je da građani preko interneta najčešće kupuju na mjesečnoj razini (53 posto), bar jedanput na tjedan kupuje 16 posto ispitanika, a samo njih tri posto svaki dan. Većina ispitanika, njih 75 posto, namjerava kupovati online tijekom Black Fridaya, pri čemu će muškarci najčešće kupovati informatičku opremu, a žene odjeću. Gotovo 97 posto sudionika istraživanja u dobi od 18 do 60 godina bar je jedanput ove godine napravilo online kupnju, što upućuje na važnost kontinuiranog ulaganja hrvatskih banaka u digitalnu transformaciju, ističu iz HUB-a. Napominju i kako su bankarske usluge koje su izložene internetu ujedno i najzaštićenije kako bi klijenti mogli plaćati online bez straha. Naime, banke, financijske institucije i kartičarske kuće uskladile su se s mnogim lokalnim i europskim zakonodavnim okvirima, kao što su PSD2, primjena 3D Securea u kartičnim plaćanjima te uvođenje dvostruke autentifikacije, što jamči visoku razinu kibernetičke sigurnosti. No, ističu iz HUB-a, cyber kriminalci kontinuirano smišljaju nove vrste prijevara i nastoje iskoristiti neoprezne i neinformirane građane kako bi zloupotrijebili njihove podatke.
Povrat novca

Iznose i podatak iz istraživanja da je "svaki šesti ispitanik (18 posto) bio žrtva nekog oblika prijevare prilikom online kupnje, a najčešće je riječ o tome da roba nije isporučena ili je bila iznimno loše kvalitete". Ispitanici zato ističu mogućnost povrata novca kao ključan element prilikom izbora online trgovine.


Iz HUB-a ističu kako su edukacija i informiranje o opasnostima koje vrebaju i načinima za samozaštitu ključni za potpunu sigurnost prilikom online kupnje.
Istraživanje HUB-a pokazalo je i da gotovo 95 posto ispitanika ažurira uređaje preko kojih kupuje te da se koristi antivirusnom zaštitom. S druge strane, čak 39 posto ispitanika, od toga najčešće mlađi od 35 godina, kupuju dok su spojeni na javnu Wi-Fi mrežu, što znatno povećava opasnost od prijevara. HUB savjetuje da se online plaćanja obavljaju samo preko sigurnih internet-stranica i korištenjem sigurnog načina povezivanja na internet. Građanima se savjetuje i da ne dijele osobne i financijske podatke preko društvenih mreža, da svaku sumnju u vezi sa svojim online računom odmah prijave banci, a pokušaj prijevare policiji.


D.Pavlović/Hina
LANI POTROŠENO 1,34 MILIJARDE KUNA
Voditeljica Odjela za trgovinu HGK Tomislava Ravlić navodi kako se u Hrvatskoj raspon sniženja na Black Fridayu kreće od 20 do 70 posto. Dodaje i da je većina domaćih trgovaca Black Friday pretvorila u akciju koju provode cijeli tjedan, pa tako imamo i Black Week. "Ove godine očekujemo da potrošnja bude ipak manja od lanjske s obzirom na pandemiju", pojašnjava Ravlić. Naime, u 2017. godini u jednom danu potrošnja je bila 460 milijuna kuna, u godini poslije ona je porasla na 680 milijuna kuna, a lani je u četiri dana akcije utrošeno 1,34 milijarde kuna.
Možda ste propustili...

ODGODA NASTAVE U SISAČKO-MOSLAVAČKOJ ŽUPANIJI

Područje napustio 1921 učenik i 211 djelatnika

TLO NA PETRINJSKOM PODRUČJU I DALJE PODRHTAVA

Ukloniti objekte koji mogu ugroziti živote i zdravlje

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

KORONAVIRUS MEĐU STARIJIMA

Pozitivno 86 korisnika
đakovačkog doma, 15
ih je u osječkoj bolnici

2

OBŽ: 23 NOVOOBOLJELE, PREMINULE DVIJE OSOBE

Smanjuje se postotak pozitivnih nalaza od ukupnog broja testiranih

3

HRVATSKA AGENCIJA ZA LIJEKOVE I MEDICINSKE PROIZVODE

Na cjepivo protiv COVID-19 dosad prijavljeno 139 sumnji na nuspojave