Kultura
POST FESTUM MULTIFOKALNE IZLOŽBE

Avangarda Močvare: Moćan učinak u kojem današnja ukupna Baranja ima razloga za vidjeti svoju darovitu geokulturnu esenciju
Objavljeno 17. studenog, 2020.
Piše: Goran REM

Druga najbolja stvar koja se dogodila na multifokalnoj izložbi Močvara, održanoj u dakle više lokusnih prostora i kroz više medijalnih žanrova, je aktivnost triju subkustoskih praksi. Naime, Vladimir Frelih, inače art videoautor i profesor na AKU Osijek, snimateljskom je subkustoskom gestom pripremao opsežnu, posebice videodokumentacijsku dimenziju Močvare 2020., Suzana je Marjanić subkustoski napunila predavački a/v volumen programa cjelosatnim izvodom iz njezine krunske i državno nagrađene troknjigovne megamonografije Kronotop hrvatskoga performensa - s fokusom na baranjsko-osječki pogled od Ivana Faktora, Gorana Lišnjića pa do Pavelićeve krilatice Politički govor je suprematizam i svjetskoga multimedijaliranja Kate Mijatović… te kroz poliscenski Noise Slawonische Kunst i autobiografem o vlastitu iskustvu izvedbe, a Ana Marija Koljanin je izgovorila subkustoski esej: Od Močvare do Baranjske umjetničke kolonije - presjek aktivnosti članova grupe Močvara nakon 1990-ih u Baranji - kontinuitet ideja Močvare i širenja prostora suvremenih umjetničkih praksi kroz djelovanje u okviru Baranjske umjetničke kolonije (2004. - 2010.).



Strateg koncepta

Prva stvar dvodnevnog programa je potpis u tekstu kulture stratega koncepta Močvara - Zorana Pavelića, kojim je obuhvatio i predmetni sadržaj, "svoje" iz 80-ih pokrenute belomanastirske višeautorske skupine Močvara - do ovogodišnje izložbe-postava u užem smislu, posterske intervencije-instalacije pune polisenzacijskih pleksusa kojima se uspostavljao kreativni nostalgijski luk (izložak sapuna Saponia, koji "vuče" jugo-djetinstvo i meki Kožarićev rad u kojem se svojedobno performensom bila odsanjalački smjestila Kata M), pa uz dvije projekcije i performens Centar periferije.


Bitan dokumentacijski segment izložbe su 16 fotografskih snimaka Daria Hečimovića, hipertalentiranogai nažalost civilno u kontekstu rata poginuloga snimatelja, koji je tim zapisima obuhvatio i dva književna subjekta nastupa skupine Močvara, pjesnika Delimira Rešickog i energetske platforme baranjske kreativnosti - "baranjskog Matka Peića", ne tako davno nažalost preminuloga putopisca i pjesnika te publiciste Mirka Hunjadija, koji je svim članovima Močvare bio nastavnikom književnosti i kao takav "krivac" za njihove talentne eksplozije, a i doslovni uvodničar u njihove nastupe od 1988. do 1991.


U neformalnom uvodniku u otvorenje izložbe spomenuo sam i dva eksbaranjska Darka, medijskog kritičara Jerkovića, kao još jedno energopleksusno mjesto tamnog zvuka 80-ih te, također nažalost preminulog, Darka Vargu, biljskog političara koji je 80-ih govorio o potrebi "upisivanja" Kopačkog Rita u konvenciju o europskim močvarama, a uz pomoć Marija Romulića i njegovih snimaka iz 1992., to i izveo početkom 90-ih postavši moćnim autorom baranjske geokulture.


Između novog osječkog Kulturnog centra i Eurodoma, s projekcijom u Beli Manastir i Branjin Vrh, izveden je sljedeći posvetni i itekako sadržajno pun program naslovljen Močvara: naime, od studenog 1990., do studenog 2020., s 30-godišnjim međuvremenom, a i s nekih 30-ak metara razlike, gledano prostorno, a o podatku svjedoče programski plakati STUCA i galerije CM iz 1990., koji su i sastavni dio ukupne Izložbe (sa svim onim danas nezamislivim točkama od 20 programskih večeri u jednom, a tada je to bilo u bilo kojem, mjesecu STUC-ove aktivnosti, sinkrono Katinom nedavnom euroOskulturnom stavu da Osijek ima biti projektor svojih tekstova iz okružja), oblikovana je posveta baranjskoj umjetničkoj gesti Močvara, djelatnoj skupinski svega tri godine, ali s najmanje tri posve iznimna autorska imena: Kata Mijatović, Zoran Pavelić i Zdenka Kner, uz nekoliko još jakih talentnih "ispada" (Ružica Zajec, Aleksandar Čalović, Kornelija Gere, Marina Kner te gošća Mirjana Risojević).
Moćan učinak

Avangarda jugoslavenskoga društva, kako si je tepala tadašnja politička i državna uprava, htjela je nekako razoružati i neke druge kreativce koji su polagali pravo na naziv - avangarde, neoavangarde itsl. Djeluje kao dosjetka, ali u jednadžbi analize okolnosti nekako izgleda baš tako. No, avangarda Močvare, moćan su učinak u kojem današnja ukupna Baranja ima razloga za vidjeti svoju talentiranu geokulturnu esenciju, pa ju pozornom njegom projicirati usuprot isušivanju egzistencije. Močvara je nešto divlje u zraku baranjskog talenta. Sanjanje kao mjesto sigurnosti i sanacije, vitalno-melankolična tjelesnost u raskrižjima panonizma, kolaži i matrice pop-kult povratka u budućnost.

Na afterpartiju programa, u offu, u noći između osječkog i baranjskog postava, nastupila je simulakrumska boy band skupina Tatlins, ostavljajući, nakon svirke, lebdećim - ledene plohe atonalnih slika zvuka.
TIHO I VELIKO NAKUPLJANJE UMJETNIČKOG PISMA
Ta je skupina neformalno djelovala od 1988. do 1991., a bila je, saznajemo u kontekstnim razgovorima koje sam umjesto formalnog otvorenja ćaskao s Ines Matijević, Lišnjićem, Zoranom Jačimovićem, Anom Babić, Zlim Hadžom, Suzanom Marjanić, posebice Zdenkom Kner, Zoranom Pavelićem - dio iznimno produktivne postmode kreativnosti na istoku Hrvatske, kvorumovski ozračene, sa svojevrsnim prikupljalačkim i emitivnim silnicama iz tadašnjeg prvog desetljeća postojanja osječkog STUC-a. Studentski su kulturni centri, od 60-ih do rata, bili pokušaj vlasti getoizirati avangardnu kreativnost, teza je to Miška Šuvakovića, no svugdje se, od Zagreba, Beograda i Ljubljane pa do Osijeka, događalo tiho i veliko nakupljanje talentnog umjetničkog pisma koje je diverziralo i subverziralo spomenuti "plan".
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike