Autoglas
LEXUS RX 400

Prvi luksuzni hibrid oduševljava i danas
Objavljeno 27. listopada, 2020.
Dok RX 400h i dalje pokazuje eleganciju i profinjenost kao “ispod čekića”, novi UX 250h postavlja nova mjerila za učinkovitost hibrida

Petnaest godina od predstavljanja prvog luksuznog hibrida na svijetu, Lexus RX 400h i dalje se smatra prekretnicom za luksuznu japansku marku. Lexus je nedavno suprotstavio svoju najnoviju, četvrtu generaciju hibridnog crossovera UX 250h izravno pionirskom hibridnom SUV-u.

Dok RX 400h i dalje pokazuje eleganciju i profinjenost kao "ispod čekića", novi UX 250h postavlja nova mjerila za učinkovitost i dinamička svojstva hibrida. Zahvaljujući novoj platformi i smještaju hibridne baterije UX 250h ima najniže težište u svojoj klasi. Kombiniranjem snage benzinskog motora i jednog ili više elektromotora Lexusovi samopunjivi hibridi uvijek su postavljali nova mjerila za elektrifikaciju luksuznih automobila. Sada, u svojoj četvrtoj generaciji, Lexusovi su samopunjivi hibridi učinkovitiji i stvaraju znatno manje emisije nego konvencionalni benzinski ili dizelski motori.

Usklađujući snagu 3,3-litrenog V6 benzinskog motora i prednjeg/stražnjeg elektromotora, s modelom RX 400h Lexus je zasjeo na čelo u stvaranju alternativnih pogonskih sklopova. Glavni korak na tom putu bio je visokonaponski, hibridni baterijski paket od 288 V, koji sadržava 30 članaka od po 9,6 V. Kompaktan i lagan, smješten je ispod stražnjih sjedala. U usporedbi s benzinskim RX 300, RX 400h je nudio znatno smanjenje ukupne potrošnje goriva, od 33 %, odnosno golemo smanjenje, od 67 %, u gradskoj vožnji.

Tiha revolucija
Na ispitnoj stazi RX 400h i dalje se vozi podjednako smireno i profinjeno kao kada je odlazio iz tvornice u Kyushuu, 2005. Razlika je u tome što se većina konkurentskih hibridnih sustava temelji na direktnim mjenjačima ili automatskim mjenjačima s više stupnjeva prijenosa, što znači da imaju više spojki i izvršnih članova koji su podložni trošenju.

Okrenemo li se UX 250h, ispod poklopca motora Lexusovih hibrida odvijala se tiha revolucija od RX 400h. Četvrta generacija Lexusovih samopunjivih hibrida sada više nije rezervirana za skupe modele s vrha ponude, pa tako sada UX 250h i ES 300h postižu manju potrošnju goriva i emisiju štetnih tvari, uz veći doseg u vožnji na električni pogon. Istovremeno, ukupna snaga, odziv i kvaliteta vožnje podignuti su na višu razinu.

Dok je snažni, 3,3-litereni, benzinski motor V6 u RX 400h bio pionirska kombinacija, u to vrijeme potpuno novi 2-litreni motor u UX 250h donosi nekoliko konstrukcijskih prvijenaca, uključujući tehnologiju brzog izgaranja, koja ga čini toplinski najučinkovitijim motorom u nekom serijskom vozilu. Proizvedeno je oko šezdeset različitih prototipova radi provjere novih tehnologija, nakon čega je slijedilo više od deset milijuna kilometara ispitivanja na cesti.

Samopunjiv
Lexus se koristi tehnologijom baterija s nikal-metal hidridom (NiMH) za napajanje većine svojih 1,7 milijuna hibrida. Ta je tehnologija iznimno pouzdana, obično traje duže nego automobil, te omogućava lakše recikliranje nego drugi materijali za baterije. Neprestano poboljšavanje, "Kaizen", tijekom proteklih 25 godina dovelo je do smanjenja te, cjenovno povoljne, tehnologije baterija, za 50 % u težini i za 60 % u veličini.

Kada se učestalo koristi na gradskim cestama s gustim prometom, UX 250h u punoj mjeri uživa pogodnosti Lexusove tehnologije samopunjivog hibrida. Nedavna ispitivanja u Belgiji pokazuju da se UX 250h vozi uz isključen benzinski motor 57 % vremena, a gotovo 45 % snage za pogon automobila dobiva se od elektromotora, dok se 34 % energije za pogon kotača stvara jednostavno kočenjem ili usporavanjem.

Parkiran pokraj svojeg pionirskog rođaka, najnoviji UX 250h ponosi se hrabrijim dizajnom i znatno sportskijim stavom, naglašenim oštro oblikovanom karoserijom, znamenitom Lexusovom maskom hladnjaka i trostrukim LED glavnim svjetlima u obliku L. Sklop stražnjih svjetala je ne samo privlačan nego i aerodinamički učinkovit. Svjetla svojim oblikom tvore krilca koja smanjuju vrtloženje zraka, poboljšavajući stabilnost stražnjeg kraja u prolasku kroz zavoj, kao i pri bočnom vjetru. Sada najprodavaniji Lexusov model u Europi, crossover UX 250h približio je Lexusov samopunjivi hibrid još većem krugu kupaca.

Milan Bugarić
OČARAVA I NAKON 15 GODINA VOŽNJE
I dalje se sjećam koliko su me snaga i performanse RX 400h zadivile kada sam prvi put vozio prototip u blizini Nürburgringa, u Njemačkoj. Čak i danas njegovo linearno ubrzanje, uzbudljiva snaga V6 i tihi rad su zadivljujući. Međutim, puno se toga promijenilo u 15 godina i, za mene, UX 250h postavlja nova mjerila svojim hrabrim izgledom, preciznim upravljanjem i četvrtom generacijom samopunjivog Lexusova hibrida. U usporedbi sa RX 400h, njegova je snaga dinamičnija i više angažira vozača, a brzina vozila i broj okretaja motora bolje su usklađeni nego na prijašnjim Lexusovim hibridima, komentirao je Herwig Daenens, tehnički direktor za ukupnu ocjenu vozila i iskustvo korisnika u Toyota Motor Europe.

- UX 250h pokazuje golem napredak u dinamici vožnje koji je Lexus ostvario od 2005. Izrađen je za europskog vozača i bilo je nevjerojatno zabavno na stazi - objašnjava Daenens.
Rekonstruirani hibridni mjenjač
Dok je RX 400h uveo hibridni mjenjač koji nadzire izvore električne i mehaničke snage, za UX 250h svaki je element pregledan kako bi se utvrdilo da bi sklop četvrte generacije mogao biti manji i lakši. Elektromotor/generator 1 (generiranje struje) i elektromotor/generator 2 (pogon) donijeli su kompaktniju i lakšu konstrukciju. Gubitci trenja su smanjeni za oko 25 % prebacivanjem na jednostavniju izvedbu s usporednim vratilima. Kompaktne dimenzije novog mjenjača pridonose najmanjem krugu okretanja u klasi, kojim se UX 250h ponosi, a novi sustav za vraćanje rashladnog ulja poboljšava mirnoću rada i pouzdanost.