Objavljeno 24. rujna, 2020.
Mostovi poput pješačkog u Osijeku vrlo su rijetki, u Hrvatskoj ne postoji ni jedna takva konstrukcija, samo Budimpešta ima nešto slično, stoga je i njihova sanacija zapravo filigranski posao, koji zahtijeva puno priprema i iznimno preciznu izvedbu.
Govori nam to Mate Baričević, glavni projektant i glavni nadzorni inženjer rekonstrukcije najprepoznatljivijeg osječkog simbola. Nakon istražnih radova u kolovozu radnici samoborske tvrtke MAR d.o.o. na taj vrlo kompleksan posao, za koji su angažirani i alpinisti, prionuli su 7. rujna, a planirano je da ga dovrše za 90 dana.
- Prošle godine u drugom mjesecu predali smo projekt, na temelju kojeg smo došli do podataka o aktivnostima koje bi trebalo obaviti da bismo most doveli u stanje koje garantira sigurnost korisnika, no prije toga je most i sam znao dati do znanja da mu je potrebna obnova, jer su mu zbog dotrajalosti pucali ovjesi - kazao nam je Baričević u srijedu prilikom obilaska mosta.
Prioriteti su posloženi tako da se najprije sanira ovjes mosta, što obuhvaća zamjenu priključnih elemenata vješaljki na glavnom užetu, antikorozivnu zaštitu užeta i vješaljki te pranje unutrašnje i vanjske strane pilona kako ne bi došlo do korozije.
- Riječ je o vrlo specifičnom, delikatnom poslu, jer je i konstrukcija mosta takva. Nama je jako važno da se most ponaša onako kako je izvorno projektiran, stoga smo najprije izmjerili stoji li onako kako bi trebao, nakon čega smo krenuli u probnu zamjenu vješaljki. Vidjevši da je sve u redu, krenuli smo u zamjenu. Početak je bio čupav, kao i kod svakog posla, bili smo jako oprezni sa silama, jer je svaki taj spoj potrebno osloboditi kako bi se sajle olabavile, nakon čega priključni element treba spustiti, odmaknuti sajle i na isto mjesto staviti novi element. To možda zvuči jednostavno, no usitinu nije. Pričamo o vrlo velikim silama, u svakoj od tih sajli one iznose oko 4,5 tona - dodaje inženjer Baričević.
Ukupno će biti zamijenjena 102 priključna elementa, a s utorkom ih je zamijenjeno oko 50. Nakon što to obave, okrenut će se antikorozivnoj zaštiti glavnog užeta, vješaljki i sajli. I to je u pravilu to, kada je riječ o čeličnoj konstrukciji. U drugoj bi se fazi trebala sanirati armiranobetonska konstrukcija, odnosno ono po čemu hodamo kada prelazimo most.
Ivan Alilović