Novosti
DOSTUPNOST OBITELJSKIH LIJEČNIKA

Pacijenti ljutiti na primarce,
oni tvrde: Previše radimo
Objavljeno 8. kolovoza, 2020.
KoHOM poziva liječnike na maksimalnu dostupnost, a pacijente na disciplinu

Obiteljski liječnici okupljeni u Koordinaciji hrvatske obiteljske medicine pozivali su ovih dana svoje kolege liječnike da ustraju u maksimalnoj dostupnosti svim svojim pacijentima, ali i pacijente da ustraju u pridržavanju protuepidemijskih mjera, točnije, socijalne distance, nošenja maski u zatvorenim prostorima i čuvanju starijih i bolesnih.



Službene pritužbe

"Epidemija izazvana COVID-19 traje duže nego što je to itko mogao predvidjeti, a još uvijek nema pravog odgovora na pitanje kako će se situacija dalje razvijati. Svjesni smo da je nedostatak liječnika u primarnoj zdravstvenoj zaštiti velik, ali i toga kakvi nas izazovi u skoro vrijeme čekaju - uz aktualnu epidemiju očekuje nas i gripa, uz turiste očekuju nas i izbjeglice, a uz veliko administrativno opterećenje očekuju nas i najavljeni novi preventivni programi", stoji, između ostalog, u javnom dopisu KoHOM-a.


S druge strane, dio bolničkih kolega, ali i pacijenata, smatra kako su se obiteljski liječnici neprimjereno stvarnoj epidemiološkoj situaciji izolirali od pacijenata i fizički postali gotovo nedostupni. Tako se napominje da se gotovo sve rješava telefonom ili uputnicama kojima se pacijente usmjerava prema bolnicama, a dio pacijenata naglašava i kako nikada nije bilo lakše doći do antibiotika, jer je dovoljan jedan telefonski poziv da bi se u ljekarni dobio traženi lijek. Obiteljski liječnici, ali i osječki Dom zdravlja, oštro opovrgavaju takve tvrdnje. "Što se tiče Doma zdravlja, nama je dopušteno da zadržimo samo 25 posto mreže, sve ostalo su privatnici. To znači da smo mi uspjeli zadržati trijažu na ulazu u centralnu zgradu, ali na mikrolokacijama mi ne možemo privatnicima, koji su kod nas samo u najmu, određivati hoće li primati pacijente u ordinaciju i kako će to raditi. Što se tiče propisivanja lijekova, HZZO to strogo kontrolira, tako da će se svako neopravdano propisivanje vrlo brzo vidjeti. Osobno, kao ravnatelj, nisam dobio ni jednu pritužbu na liječnike koji su djelatnici Doma zdravlja, a za sve ostale adresa za pritužbe je HZZO", kaže Mato Lukić, ravnatelj Doma zdravlja Osječko-baranjske županije.


Obiteljska liječnica Nataša Stanišić, koja je privatnica i ima ambulantu u centralnom domu zdravlja, kaže kako radi sasvim jednako kao i prije COVID-19. "Uistinu ne znam kako je na ostalim lokacijama, ali nama mogu doći svi pacijenti nakon trijaže na ulazu, no traži se prethodna najava telefonom zbog naručivanja, kako se ne bi stvarale gužve i nepotrebni susreti u čekaonicama. U slučaju da me netko nazove i kaže da ima temperaturu 40, snažnu grlobolju i u svojoj povijesti bolesti učestale angine, jasno je da ću mu propisati antibiotik i neću tražiti da dolazi, jer takav pacijent i ne može ustati iz kreveta. No mi za svakog pacijenta prvo radimo detaljnu anamnezu i tek onda određujemo daljnji postupak. Tako radi svaki odgovoran liječnik i osobno nisam imala pritužbi", komentirala je dr. Stanišić.
Odgovornost

Profesor obiteljske medicine, dr. sc. Rudika Gmajnić kaže kako smatra da liječnici obiteljske medicine rade više nego prije, jer sada imaju puno više posla s papirologijom. "Istina je uvijek negdje između. Mi smo zbog koronavirusa uveli nove metode komunikacije, poput Vibera ili Whatsupa, a sve kako bismo bili još dostupniji pacijentima. Sada smo doznali da se čak i doznake za bolovanje mogu slati online, što prije nije bio slučaj, i to su sve dobre stvari. No inzistiramo na naručivanju i to je naša odgovornost. Odgovoran liječnik neće nikada telefonom propisati lijek ako nije vidio pacijenta i nije siguran u dijagnozu. Naše evidencije o radu su prepune, a ono što je sada bilo potrebno jet uvesti nešto više reda", rezolutan je prof. Gmajnić.

Inače, i KoHOM u svom dopisu pacijente poziva na dodatnu odgovornost. “U cilju zaštite preporučujemo svima da se prije dolaska u naše ordinacije najave telefonom, a kod dolaska obavezno nose masku. Tako sprječavamo grupiranje bolesnih i ugroženih skupina, kao i duže zadržavanje u čekaonici. To ne znači da smo zaključali vrata, već da smo organizaciju rada prilagodili epidemijskoj situaciji. Naglašavamo činjenicu da je dnevni broj kontakata liječnika i medicinske sestre s pacijentima veći od 100, vrlo često i blizu 200, stoga će biti iznimno važno razumijevanje, strpljenje i suradnja svih pacijenata”, zaključuju iz KoHOM-a.


Nefreteta Z. Eberhard
DIO REFORME PRIMARNE ZDRAVSTVENE ZAŠTITE
“U kontekstu najavljene reforme primarne zdravstvene zaštite Koordinacija hrvatske obiteljske medicine stoji na raspolaganju za aktivno uključivanje u izradu novih zakonskih rješenja, i to s pozicije praktičara s terena. Jer liječnici u primarnoj zdravstvenoj zaštiti najbolji su poznavatelji sustava primarne zdravstvene zaštite, ali i profesionalci s jasnom vizijom što bi se moglo unaprijediti, odnosno što se može promijeniti”, navodi KoHOM u svom priopćenju za javnost.
Dio bolničkih kolega, ali i pacijenata, smatra kako su obiteljski liječnici postali gotovo nedostupni
priprema
LIJEČNICI ISTIČU DA PRAVI IZAZOVI TEK DOLAZE
Možda ste propustili...