Kultura
OSJEČKA PROMOCIJA ROMANA "NADOHVAT"

Epska tema u kojoj nema "velikih junaka"
Objavljeno 27. veljače, 2020.
Rukopis rese brižno oblikovane rečenice iza kojih leži birano lektirno iskustvo mlade osječke autorice Ene Katarine Haler

Vezani članci

ENA KATARINA HALER OBJAVILA ROMAN "NADOHVAT"

Pisala je noću, u pauzama, u autobusu na putu za Osijek

"NADOHVAT" ENE KATARINE HALER

Rukopis bez politizacije i patetike

Osječko predstavljanje romana Nadohvat Ene Katarine Haler u foajeu HNK-a ispunilo je očekivanja. Mira Perić, redovita profesorica umjetnosti na Fakultetu za odgojne i obrazovne znanosti vrsnom je interpretacijom ulomaka romana dočarala publici umjetnost dugih, brižno oblikovanih rečenica iza kojih leži birano lektirno iskustvo autorice, povjesničarka dr. sc. Zlata Živaković Kerže moderirala je događaj i uvodno iz povjesničarske perspektive predstavila roman, a profesorica književnosti dr. sc. Ružica Pšihistal progovorila je o romanu s književnoga gledišta.


Tragedija preživjelih

Povijesnu jezgra romana čini događaj partizanskoga zločina u Zrinu u rujnu (na Malu Gospu) ratne 1943. i tragedija preživjelih Zrinjana koja je uslijedila nakon što je mjesto uništeno i spaljeno, njihova imovina konfiscirana, a svim preživjelima zabranjen povratak. Autorica literarno suvereno koristi moć epske fikcije da onome što se uistinu dogodilo udahne novi život. Epska je to tema u kojoj nema "velikih junaka", već golo preživljavanje običnih ljudi "bez krivnje krivih" ispripovijedano glasom djevojčice Katarine koja u trenutku razaranja Zrina ima nepunih 14 godina.

Mudar odabir subjektivne pripovjedačice pružio je autorici priliku za razvijenu psihonaraciju bez obveze objektivnoga prikaza događaja, ali umjesto „sveznajućega pripovjedača“ nastupaju dokumenti koji na ključnim mjestima romana progovaraju bizarnim administrativnim stilom o ozakonjenom zločinu. Čisto i kronološki uredno pripovijedanje s rijetkim vremenskim skokovima u literarnoj maniri psihološkoga realizma i mimetičkoga pisma omogućuje čitatelju užitak neometanoga smještanja u tkivo priče, poziva ga na prepoznavanje i identifikaciju, dok ga u isto vrijeme epska tehnika usporavanja, retardacije, odgađanja potiče da „prošeta“ izvan teksta prebirući možda po sličnim obiteljskim sjećanjima.


Djevojčica Katarina, pojasnila je autorica, nije izmišljeni lik već njezina baka, a pričanja o Zrinu i tragičnim sudbinama Zrinjana snažno su joj se usjekla u pamćenje odmalena i s godinama je rasla potreba da ih u fikcijskom obliku prenese u trajniji medij.
"Mi" ili "oni"

Snažna antiratna poruka romana nije zarobljena crno-bijelim razvrstavanjima na crti "mi" i "oni", zlo nema ideološki predznak (tamnim bojama oslikani su portreti i Poglavnika i Tita), zlo se može uvući i u dobre ljude, ali konkretni zločini u Zrinu 1943. dokumentirano su počinjeni pod znakom petokrake i neizbrisivo su upisani u pamćenje svjedoka. Zaokupljenost dobrim u vremenu zla najsnažnija je značenjska osovina romana i ona ne napušta pripovjedačicu Katarinu ni tada kada su "u ime naroda" sramotnom presudom Kotarskoga suda Dvora na Uni 1946. osuđeni na "goli život" kojim ne raspolažu, isključeni iz svakoga građanskoga ili političkoga prava. Njihovo se ime poslije uništenja Zrina moglo zamijeniti, prekrojiti ili izbrisati, mogli su nestati ili biti nekažnjeno ubijeni, a da to službena vlast "ne primijeti". Bez identiteta i pripadnosti bili su osuđeni na "izvanredno stanje" kao normalni oblik života. Bili su primjer za ono što je G. Agamben nazvao homo sacer.


Narcisa Vekić
Usmena povijest bake Katarine
Da se to nije dogodilo usmena povijest bake Katarine vjerojatno bi nestala sa sljedećom generacijom. Činom objavljivanja romana to više nije samo osobna povijest jedne obitelji i obiteljsko sjećanje ograničenoga trajanja nego i dio kolektivne memorije u kojoj je Zrin i „jako mjesto“ nacionalnoga pamćenja zbog slavnih figura Šubića Zrinskih, ali i "prazno mjesto" potisnutoga i zabranjenoga sjećanja na traumatične događaje iz Drugog svjetskog rata.
Možda ste propustili...

POSVEĆEN JE 150. ROĐENDANU JEDNE OD NAJPREVOĐENIJIH HRVATSKIH KNJIŽEVNICA

Znanstveni skup “Ivana Brlić-Mažuranić u novom mileniju”

POKAZALI VIRTUOZNOST SVIRANJA I STEČENA TEORIJSKA ZNANJA

Učenici Glazbene škole Milka Kelemena osvojili niz vrijednih nagrada

Najčitanije iz rubrike