Autoglas
KADA IM NOVAC NIJE PROBLEM

Norveška će od 2025. godine kupovati samo električne aute
Objavljeno 7. siječnja, 2020.

Skandinavci su uvijek, bar što se tiče struje, bili za nekoliko koplja ispred ostatka Europe. Platežno neopterećeni stanovnici Skandinavskog poluotoka, ujedno i ekološki osviješteni, posljednjih su godina masovno počeli kupovati električne automobile, polako ostavljajući za sebe standardne benzinske i dizelske agregate. Ovaj trend prepoznale su i tamošnje vlasti koje su poticajima tjerali svoje državljane da kupuju električne automobile. Iako dobre rezultate ostvaruju Švedska i Island, u prodaji električnih automobila bez premca je Norveška.

Prodaja novih električnih automobila u Norveškoj lani je porasla za 31 posto, a ta nordijska zemlja će, prema očekivanjima analitičara, ubrzo potpuno elektrificirati vozni park. Potpuno električni automobili činili su 42,4 posto lanjske prodaje u Norveškoj, što je globalni rekord, povećavši se s 31,2-postotnog tržišnog udjela u 2018. i samo 5,5-postotonog u 2013. godini, priopćila je u petak Norveška cestovna udruga. U želji da postane prva zemlja koja će do 2025. okončati prodaju automobila na fosilna goriva, Norveška oslobađa vlasnike električnih vozila od poreza koji se nameću za benzinske i dizelske automobile. Ove bi godine šest od 10 novih automobila prodanih u toj zemlji moglo biti u cijelosti električno, rekao je Harald A. Moeller iz Volkswagena, koji se priprema za pokretanje nekoliko električnih modela 2020. godine. "Elektrifikacija tržišta automobila se ubrzava. Predviđamo da će električna vozila u 2025. godini u Norveškoj imati 100-postotni tržišni udjel", rekao je Moeller.

Kako bi ostvarila zacrtani cilj i do sredine idućeg desetljeća okončala prodaju dizelaša i benzinaca, Norveška oslobađa kupce automobila s baterijskim pogonom obveze plaćanja velikih poreza, a dodatni su mamac pogodnosti, poput popusta na cestarine. Te su vladine mjere potaknule prodaju brendova poput Tesle, Nissana, Hyundaija i BMW-a, a sada i Volkswagena, koji redom nude kupcima električna vozila, a ne hibride s kombinacijom elektromotora i motora s unutarnjim izgaranjem. Prema podatcima NRF-a, najpopularniji je model među kupcima u prvih šest mjeseci prošle godine bio Teslin Model 3.

Za kraj malo usporedbe Norveške sa Hrvatskom, u 2019. godini do prosinca u Hrvatskoj su prodana 182 električna automobila. U Norveškoj je pak u samo šest mjeseci prodano 3760 Teslinih automobila!

Milan Bugarić