Novosti
PROCJENA HRVATSKE GOSPODARSKE KOMORE

Građani će tijekom blagdana potrošiti 15,3 milijarde kuna
Objavljeno 2. prosinca, 2019.

Hrvatski građani će tijekom ovih blagdana potrošiti 15,3 milijarde kuna, što je pola milijarde kuna više nego u istom razdoblju godinu dana prije, procjena je Hrvatske gospodarske komore (HGK) predstavljena u subotu na konferenciji za medije.


Procjena HGK o blagdanskoj potrošnji odnosi se na razdoblje od 1. prosinca 2019. do 1. siječnja 2020. godine, a kako pojašnjava direktorica Sektora za trgovinu HGK Tomislava Ravlić, u blagdansku potrošnju ulaze svi troškovi koje građani obavljaju u prosincu. Pritom je trgovina glavni pokretač cijele blagdanske potrošnje, a Ravlić iznosi procjenu da će na nju u tom razdoblju otpasti oko 14 milijardi kuna.


Procjena o potrošnji od 15,3 milijarde kuna temelji se na poreznoj reformi i rastu plaća, još jednoj dobroj turističkoj sezoni, porastu optimizma potrošača, kao i rekordnoj zaposlenost, ističe Ravlić.


Dodatni doprinos potrošnji, naime, dat će i lanjsko povećanje neoporezivoga dijela za božićnice i regres jer je sve više poslodavaca svojim radnicima odlučilo isplatiti dodatnu plaću, veće božićnice i bonuse, kaže Ravlić, uz napomenu da je do sada pola milijuna građana dobilo trinaestu plaću.


Napominje da je razdoblje od prvog dana prosinca do prvog dana nove godine već posljednjih deset godina najudarnije po potrošnji u godini. Usporedbe radi, u "klasičnim" mjesecima troši se od osam do maksimalno deset milijardi kuna, dok je za vrijeme rekordnih turističkih sezona, tijekom srpnja i kolovoza, maksimalna potrošnja dosezala 14 milijardi kuna.


U prosincu najudarnije razdoblje potrošnje je tjedan uoči Božića, od 19. do 24. prosinca, a tradicionalno se najviše kupuju igračke, kozmetika, odjeća i obuća, tehnika, knjige, božićne dekoracije te delikatesni prehrambeni proizvodi, kaže Ravlić.


Navodi da je trgovina stabilna već pet godina zaredom, a promet od kolovoza 2014. bilježi rast, uz samo četiri mjeseca pada i jednog stagnacije. Tako je u prvih devet mjeseci 2019. u odnosu prema istom razdoblju lani trgovina rasla za 3,7 posto.


Ravlić apostrofira i promjene u navikama potrošača, pa tako za razliku od prije, kada se najviše građana brinulo o troškovima života, u ovom trenutku najviše njih, 29 posto, kao prioritet stavlja brigu o zdravlju, a 21 posto troškove života, dok je za 20 posto njih jako važna i ravnoteža privatnog i poslovnog života.


"To nam zapravo govori da se gospodarstvo stabiliziralo i da se optimizam potrošača povećao te da, unatoč problemima, naši građani bolje žive, odnosno da je standard bolji", kaže Ravlić.

Iznosi i podatak da u Europi od ukupnog broja ljudi koji se služe internetom njih 50 posto preko njega i povremeno kupuje, a u Hrvatskoj ta brojka doseže 27 posto. H
Rekordna online potrošnja
Umjesto čekanja u redovima pred trgovačkim centrima, Amerikanci na Crni petak, kada su najveća sniženja, sve više ostaju kod kuće i kupnju obavljaju preko interneta. Tako su ovog Crnog petka, dan nakon Dana zahvalnosti, potrošili 7,4 milijarde dolara na internetsku kupnju, objavio je Adobe Analytics. To je rekordna potrošnja kad je u pitanju online kupnja na Crni petak, čak 20 posto veća u odnosu prema prošloj godini.