Mozaik
ZAGREB FILM FESTIVAL: FRAGMENTI EGZILA

Podsjetnik na to da smo svi negdje bili - stranci
Objavljeno 12. studenog, 2019.
Na uzorku odabranih filmova donosi različite aspekte neiskorjenjivog fenomena

Zagreb Film Festival u povodu predsjedanja Hrvatske Vijećem EU-a donosi filmski program Fragmenti egzila, koji filmovima o fenomenima migracije i izbjeglica u selekciji Diane Nenadić podsjeća na to da su svi u nekom trenutku povijesti negdje bili stranci.

Povijest egzila duga je koliko i povijest čovječanstva, no posljednjih godina doživljava jedan od svojih vrhunaca, što je bio i povod za program ZFF-a koji pokazuje kako su, kaže selektorica, filmaši uvijek brže reagirali na te procese od onih koji su ih trebali rješavati, pa broj filmova o "dobrovoljnim" i prisilnim bjeguncima neprestano raste.

Element aktualnosti
Program na malom uzorku odabranih filmova donosi različite aspekte tog neiskorjenjivog fenomena koji su, izazvani aktualnim povijesnim prilikama, tematizirali neki od istaknutih europskih filmaša. Nenadić kaže kako je tražila temu koja neće biti zanimljiva samo zbog filma, nego i zbog elementa aktualnosti, a kriterij je bio da pripadaju europskoj kinematografiji jer problem migracija u najvećem dijelu danas pogađa Europu.

- Htjela sam pokazati da to nije novi problem, svi mi smo odnekud došli i u nekom trenutku bili migranti, emigranti, useljenici i stranci. Mnoge zemlje i narodi zaboravljaju da su i oni to bili, a možda odatle i kreće dio problema - rekla je Nenadić. Podsjeća da na ovim prostorima nije samo rat prouzročio migracije, nego su i puno ranije ljudi odlazili iz svojih domovina zbog ekonomskih ili političkih razloga, a danas te zemlje zaboravljaju da su i njihovi stanovnici odlazili negdje gdje bi postajali građani drugog reda. Stoga je, kako je objasnila, odabrala filmove koji donose različite aspekte egzila i redatelje kojima se može vjerovati zato što su u svojim zemljama bili kritički otvoreni ili čak subverzivni i na neki način proživjeli iskustvo emigranata.

Kako je bilo Poljacima u emigraciji govori humorna drama "Rad na crno" Jerzyja Skolimowskog iz 1982., priča smještena u Veliku Britaniju u vrijeme političke krize u Poljskoj, koja prati ilegalne poljske radnike. Već je prikazan i "Tvrđava Europa" (2000.) Želimira Žilnika, dokudrama o ljudima različitih nacionalnosti koji iz srednje Europe pokušavaju dospjeti na zapad ilegalno prelazeći granicu, no vlasti im to ne dopuštaju. Tu je i film "Obećanje" iz 1995. kojim su braća Dardenne stekla međunarodnu slavu, priča o sazrijevanju, dijelom inspirirana Braćom Karamazovima F. Dostojevskog. Europa je u filmu prikazana kao bezdušni kapitalizam koji slabije razvijeni svijet podvrgava novom obliku roblja.

Pogrdna riječ
U ponedjeljak je prikazan film "Žabar" Rainera Wernera Fassbindera koji 1969. glumi grčkog gastarbajtera čiji dolazak pomuti malograđansku sredinu. Taj njegov drugi dugometražni film prikaz je netolerancije kojom će grupa frustriranih prijatelja dočekati doseljenje imigrantskog radnika Jorgosa u njihov kvart u Münchenu, razotkrivajući da je buržoazijski fašizam uvijek prisutan. Naslov filma potječe od bavarske pogrdne riječi za stranog radnika.

Za utorak, 12. studenoga, ostavljen je film "Uvoz, izvoz" austrijskog dokumentarista Ulricha Seidla. To je groteskno-realistično ostvarenje koje paralelno prati sudbine Ukrajinke u potrazi za boljim životom i Austrijanca koji s istom motivacijom kreće u suprotnom smjeru. U glavnim ulogama su naturščici, dodaje, čija neposrednost osjetno pridonosi autentičnom dojmu ove posve fikcionalne radnje.

Tanja Kvorka
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike