17. ZAGREB FILM FESTIVAL

Program “Moj prvi film” kao oproštaj od velikana
Objavljeno 11. listopada, 2019.
Bit će prikazani prvi filmovi Varde, Formana, Makavejeva, Romera i Roega

Agnès Vardi, Milošu Formanu, Dušanu Makavejevu, Georgeu A. Romeru i Nicolasu Roegu, redateljima čije ćemo prve filmove gledati u posebnom in memoriam izdanju stalnog popratnog programa Zagreb Film Festivala, "Moj prvi film", zajednička je činjenica da su odigrali ključne pionirske uloge u svojim kinematografskim sredinama i u ukupnoj povijesti filma, ali i da su nas napustili u posljednje dvije godine. Tim povodom i njima u čast, selektor programa, filmski kritičar Nenad Polimac program posvećuje njihovim prvim filmovima kao oproštaj od redatelja i jedne redateljice čiji je rad trajno obilježio povijest filma i čije su pionirske estetike uvele svoje domicilne kinematografije u novo doba modernih tendencija i mogućnosti filmskog izraza.

Autorski pristup
Debitantski film Agnès Varde "La Pointe Courte" (1955.) smatra se tako avangardnim djelom čija je pojava prethodila francuskom novom valu, "Crni Petar" (1963.) Miloša Formana ključno je djelo čehoslovačkog novog vala, "Čovek nije tica" Dušana Makavejeva praktično je označio početak jugoslavenskog "crnog vala", a prvijencem "Noć živih mrtvaca" (1968.) George A. Romero etablirao je termin "kultnog filma" te prometnuo zombije u nove filmske junake. "Performance" (1970.) redateljskog dvojca Donalda Cammella i Nicolasa Roega nakon izlaska je naišao na toliku konsternaciju zbog brutalnog prikaza londonske narkoscene da ga je Warner Bros držao "u bunkeru" skoro dvije godine. Film prikazujemo u povodu nedavne smrti Nicolasa Roega, jednog od najbeskompromisnijih filmaša britanske kinematografije. "Crni Petar", Formanov iznimni dugometražni prvijenac o generacijskoj otuđenosti, sniman u maniri cinéma véritéa, kamerom koja zuji oko likova koje tumače neprofesionalni glumci, dočarava atmosferu običnog ljeta u malom češkom gradu početkom 1960-ih. Osjećaj sve većeg buntovništva među mladima u Istočnom bloku prikazan je u liku neposlušnog mladića okrenutog vlastitim zadovoljstvima i nevoljnog da bude puki informant režima.

U svom debiju "Čovjek nije tica" Dušan Makavejev, kao ključna figura "crnog vala", već je naznačio temeljne osobine svog radikalnog autorskog pristupa sklonog naturalizmu i primatu biologije nad ideologijom, a čiji je vrhunac ostvaren u kultnim Misterijima organizama. U glavnoj ženskoj ulozi prva je dama jugoslavenskog filma, Milena Dravić, koja nas je također nedavno napustila.

Jaggerova uloga
Sa samo 25 godina i bez prethodnog redateljskog iskustva, Agnès Varda snimila je svoj prvi film i već njime stvorila sasvim novu estetiku. Bez obzira na zanimljivost i inovativnost, "La Pointe Courte" doživio je tako potpuni komercijalni neuspjeh, no poslije je proglašen prethodnikom francuskog novog vala.

Filmski debi Georgea A. Romera "Noć živih mrtvaca" snimljen je doslovno za šaku dolara, ali je zahvaljujući usmenoj predaji i ponoćnim projekcijama postao hit. Danas mjesto u povijesti ima kao prijelomni horor-film s kojim je Romero praktički izumio žanr filmova o zombijima mesožderima, što je rezultiralo nebrojenim nastavcima i remakeovima.

Podjednako utjecajan bio je i "Performance" redateljskog dvojca Nicholasa Roega i Donalda Cammella, s Mickom Jaggerom u glavnoj ulozi. Isprva su ga napadali zbog spoja nasilja i rock‘n‘rolla, no danas je u panteonu modernog filmskog izričaja.

Zagreb Film Festival, najveća zagrebačka filmska avantura, održat će se sedamnaesti put, od 7. do 17. studenoga, u kinu Tuškanac, MSU, dvorani KIC, KUC-u Travno, NS Dubrava i Laubi.

Tanja Kvorka
festival