Autoglas
VARANJE

Dieselgate pogađa Daimler i Volkswagen
Objavljeno 1. listopada, 2019.
Daimler je kažnjen s 870 milijuna eura zbog krivotvorenja podataka o emisijama štetnih plinova, a šefovima VW-a uručena je optužnica

Dva njemačka diva autoindustrije, Daimler i Volkswagen grupa, prošli tjedan ponovno su bila u središtu svjetske javnosti zbog dizelskog skandala, odnosno krivotvorenja podataka o emisijama štetnih plinova. Jedan je koncern, Daimler, suočen s kaznom od 870 milijuna eura, a drugi (VW grupa) s podizanjem optužnice protiv čelnih ljudi koji su prije najmanje četiri godine bili u Upravi Volkswagen AG-a.

Naime, njemačko državno odvjetništvo u Braunschweigu podignulo je prošlog utorka optužnicu protiv bivših i aktualnih članova Uprave koncerna Volkswagen zbog sumnje u svjesno zataškavanje skandala oko manipuliranih dizelskih motora. "Državno odvjetništvo Braunschweiga je nakon završetka opsežne istrage podignulo optužnicu protiv dr. Martina Winterkorna, Dietera Poetscha i dr. Herberta Diessa. Tim bivšim i sadašnjim članovima Uprave Volkswagen AG-a predbacuje se da su protivno zakonima namjerno prekasno obavijestili tržište dionica", stoji u priopćenju Državnog odvjetništva Braunschweiga koje je zaduženo za istragu u slučaju Volkswagen.

Odvjetništvo smatra da su članovi Uprave bili svjesni da bi tzv. dizelski skandal i novčane kazne koje su rezultirale iz tog skandala mogle negativno utjecati na vrijednost dionica VW-a. "Optuženi su time ilegalno utjecali na kretanje cijena dionica koncerna Volkswagen", stoji u obrazloženju. U optužnici se na 636 stranica navodi kako je bivši član Uprave Winterkorn "najkasnije od svibnja 2015." znao za postojanje ilegalnog softvera ugrađenog u dizelske motore modela koncerna Volkswagen diljem svijeta.

Brojne tužbe
Aktualni članovi Uprave Poetsch i Diess su za isto doznali nekoliko mjeseci kasnije, u svakom slučaju prije nego što su krajem studenoga 2015. američke vlasti objavile rezultate istrage koji su otkrili manipulacije kojima su automobili davali lažne informacije o emisiji štetnih plinova. Brojni vlasnici dionica podignuli su tužbe zbog gubitaka. Volkswagen je tek nakon objave američkih vlasti obavijestio tržišta kapitala o manipulacijama. Odvjetnik Martina Winterkorna već je odlučno odbacio navode iz optužnice.

Zbog posljedice manipulacija softverom koji pokazuje razine štetnih emisija motora, Volkswagen je samo u SAD-u do sada bio prisiljen na isplatu više od 20 milijardi eura odštete. Slični procesi u Europi još su u tijeku. Procjenjuje se da je ilegalni softver za manipulaciju rezultata ugrađen u više od 11 milijuna vozila. Skandal oko manipulacije dizelskim motorima potaknuo je i javnu raspravu u Njemačkoj o štetnosti tih motora, što je rezultiralo i zabranom prometa u nekim gradovima.

Problema ima i div iz Stuttgarta. Njemački proizvođač automobila Daimler mora platiti kaznu od 870 milijuna eura zbog kršenja propisa o emisijama štetnih plinova iz dizelskih vozila, objavili su njemački tužitelji.

Daimler se neće žaliti
Tužitelji i regulatori diljem svijeta pokrenuli su niz istraga protiv proizvođača automobila od 2015. godine kada je Volkswagen priznao da je u dizelske automobile ugradio softver koji omogućuje krivotvorenje podataka o emisijama štetnih plinova. Rezultati su pokazali da su i druge kompanije posezale za takvim metodama.

U svibnju 2017. godine njemački tužitelji pretražili su Daimlerove objekte u sklopu istrage o mogućoj prijevari u vidu manipulacije podatcima o ispušnim plinovima kod dizelskih automobila. Prošlog su utorka iz njemačkog ureda državnog tužitelja priopćili da je Daimler od 2008. godine bio nemaran u obavljanju dužnosti nadzora, zbog čega su pojedina dizelska vozila dobila ekološki certifikat unatoč nedopušteno visokoj razini štetnih plinova.

Izrečena novčana kazna od 870 milijuna eura raspršila je dobar dio pravne neizvjesnosti za tvrtku iz Stuttgarta, iz koje su poručili da se ne namjeravaju žaliti na presudu. Istaknuli su također da neće mijenjati procjene ovogodišnje dobiti. U lipnju su snizili procjene dobiti u 2019. zbog očekivanog višeg iznosa rezervacija za probleme vezane uz dizelska vozila. Procjene rezervacija podignute su za više stotina milijuna eura.

Daimler je pod regulatornim povećalom i u SAD-u. U veljači 2016. američka Agencija za zaštitu okoliša zatražila je od njemačke autokompanije pojašnjenje o emisiji štetnih plinova iz pojedinih modela dizelskih automobila.

Hina
JUČER POČELO SUĐENJE DESETLJEĆA
Najveći financijski teret Volkwagen je podnio u SAD-u, gdje je otkupio gotovo 500 tisuća vozila od klijenata i isplatio kompenzaciju u iznosu do 10.000 dolara po vozilu. Inače, oko 430 tisuća njemačkih vlasnika Volkswagenovih vozila, opremljenih uređajem koji je prikazivao netočne podatke o emisiji štetnih plinova, priključilo se kolektivnoj tužbi protiv njemačkog automobilskog diva. Spor je 1. studenoga 2018. pokrenulo udruženje njemačkih potrošača VZBV, i to pred sudom u njemačkom gradu Brunswicku, samo nekoliko kilometara udaljenom od sjedišta VW-a u Wolfsburgu. Suđenje je počelo u ponedjeljak, a rasprava se održava u gradskoj vijećnici jer u zgradi tamošnjeg suda nije bilo dovoljno velike prostorije. U Hrvatskoj je, za razliku od većine drugih država, kolektivna akcija izostala, ali određeni broj građana namjerava se u posljednji trenutak ukrcati u tužbu u Njemačkoj.
DAIMLER OPOZVAO TRI MILIJUNA AUTA
Zaključkom regulatora od lipnja ove godine, Daimler je morao opozvati 60.000 dizelskih vozila marke Mercedes-Benz u Njemačkoj jer imaju ugrađeni softver s pomoću kojeg se lažiraju podatci na provjeri emisija plinova na vozila Mercedes-Benz GLK 220, proizvedena u razdoblju od 2012. do 2015. godine. Ujedno su tada iz ministarstva poručili da će proširiti istragu i na druge modele toga proizvođača. Problemi su počeli nakon priznanja VW-a iz 2015. da je varao sa softverom. Daimler je od tada naredio povlačenje tri milijuna vozila radi otklanjanja problema vezanog uz lažne prikaze emisija iz dizelskih vozila.
Možda ste propustili...