TvObzor
NIJEMCI SU BILI “NA VISINI ZADATKA” KADA SU U STANCI TANNHÄUSERA VIDJELI BRADATOG ULJEZA U ŽENSKOJ ODJEĆI

Buuu za Drag Queen!
Objavljeno 6. rujna, 2019.

Operni festival u bavarskom gradu Bayreuthu, sav posvećen zadivljujućem, ali i kontroverznom opusu znamenitog skladatelja Richarda Wagnera, koji se odvija u kolovozu svakoga ljeta, jedno je od posljednjih okupljališta njemačke elite, ali i prvorazredni nacionalni i društveni fetiš. Svatko tko misli da nešto znači u njemačkom društvu mora se ondje nacrtati u najskupljoj odjeći za večernje izlaske i biti spreman nazočiti višesatnim opernim izvedbama.

Kraljevna punka
Moglo bi se otprilike reći, ono što su za Britance konjske utrke u Ascotu, to je za bogate i slavne Nijemce wagnerovski operni festival na Zelenom brežuljku. Ove godine u Bayreuth su hodočastili brojni političari, od kancelarice Angele Merkel, ministara u njezinoj vladi, bavarskog premijera Markusa Södera i bivšeg kancelara koji danas radi za Ruse Gerharda Schrödera do Franje, vojvode od Bavarske, potomka posljednjeg zemaljskog vladara, i Glorije, kraljevne od Thurna i Taxisa, bogate posvuduše koja se tog naslova domogla brakom. U vrijeme kada je bila mlađa i privlačnija, a nije nedostajalo ni financijskih dobara koja su se kasnije ipak istopila, bila je istaknuta predstavnica europskog jet seta, a mediji su je nazivali i “kraljevnom punka”. Kasnije se prometnula u katoličku aktivisticu i dobrotvorku, jako blisku konzervativnim krugovima u Crkvi vrlo kritičnima prema onome što čini papa Franjo, poput kardinala Carla Marije Vigana i Raymonda Burkea te ultradesničarskog aktivista Stevea Bannona koji se sa svoja tri propala braka pokušava predstaviti kao katolik. Prema Bannonovim zamislima upravo bi dvorac Thurn und Taxis u Regensburgu trebao poslužiti kao politička škola, svojevrsni desničarski Kumrovec, katoličkim političarima orbanovskog tipa koji bi trebali preporoditi Europu. Predstavnici spomenute plemićke kuće imali su u Hrvatskoj cijeli niz posjeda, a posljednji, Kaštel Grobnik, izgubili su nacionalizacijom 1945. Njihovo bogatstvo u Hrvatskoj načeto je već u Kraljevstvu SHS izvlaštenjem više od 40.000 jutara šume u Gorskom kotaru. U tom činu komunističkih vlasti bilo je i trunke povijesne pravde. Naime, spomenuti burg izgradili su plemeniti hrvatski vitezovi Frankopani kako bi iz njega branili Hrvatsku od Turaka sve do dvostrukog glavosjeka u Bečkom Novom Mjestu 1671. nakon čega je Kaštel Grobnik opljačkan i predan na upravljanje bečkoj Dvorskoj komori.

Dakle, spomenuto društvance se izvrsno zabavilo u Bayreuthu u nehlađenoj dvorani Festspielhausa, izgrađenog prema standardima koji su bili poznati Richardu Wagneru u drugoj polovini 19. stoljeća. Ne treba ni spominjati da je ekstremno vrući kolovoz dodatno zakuhao situaciju, a prvog dana festivala na programu bio je “Tannhäuser”. U posljednji trenutak je uskočila ruska mezzosopranistica Jeljena Židkova zamijenivši sunarodnjakinju Jekatjerinu Gubanovu koja se popiknula tijekom jednog od pokusa i ozlijedila. Orkestrom je ravnao jedan od najboljih dirigenata današnjice Valjerij Gjergijev, još jedan veliki Putinov prijatelj, a opernu predstavu režirao je Nijemac Tobias Kratzer. Ono što je ljubitelje pikanterija zainteresiralo jest izostanak ruske sopranistice Anne Netrebko koja je prednost dala ljetnom odmoru na Crnom moru i Kaspijskom jezeru, dajući pedalu wagnerovskoj svečanosti. Otkazivanja u posljednji trenutak nisu rijetka kada je Bayreuth u pitanju. To se ne odnosi na društvenu kremu koja uživa biti viđena u tom bavarskom gradu koji su Richard Wagner i njegovi nasljednici učinili jednom od najatraktivnijih opernih pozornica na svijetu.

LBGT provokacija
Naravno, već prvog dana na otvaranju nije moglo proći bez skandala koji je priredio redatelj ove predstave Tobias Kratzer. Želeći pridonijeti demistifikaciji Wagnerove posthumne jazbine nazočnoj publici priredio je iznenađenje temeljeno na stereotipnoj ljevičarskoj predrasudi koja kaže kako su Nijemci ispod kože još uvijek teški ksenofobi, rasisti, homofobi i kriptonacionalsocijalisti. Za izvedbu nereda bio je zadužen bradati homoseksualni kabaretski umjetnik tamne boje kože odjeven u pompeznu žensku scensku odjeću poznatu kao “drag queen”, uobičajenu na tzv. mimohodima ponosa, pod imenom Le Gateau Chocolat. Kao što se moglo i očekivati publika ga je (ili nju?) izviždala što je bio povod za naručene medijske zaključke kako su Nijemci još uvijek veliki gadovi. Na žalost nije nam znano je li i vrla kancelarica Angela Merkel sebi dala oduška u stanci predstave ili je sve mudro odšutjela.

Draško Celing
Možda ste propustili...